Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Intressant, står att de screenar alla. Hursom, vill göra min riskanalys, lugnast så :)

Är nog säkrast att räkna med att de screenar, kanske screenar de med kameror som jag missade, var så glad över att få kliva av. Ingen satte alla fall en tempmätare i pannan på mig. Ha så kul med munskydd och visir på flygningen...

Ps. Glöm inte att ladda ner och fylla i Qatars formulär om genomfört PCR-test så slipper du göra det i incheckningskön.

Lite info för er som landat i Sverige från UK efter den 12 december. Gäller Region Stockholm:

”Rekommendationerna om att provta alla resenärer som kommit från Storbritannien efter den 12 december kom i går, så alla vårdgivare kanske inte fått all information ännu. Under tisdagen gick information ut till alla vårdcentraler i regionen.

Så här ska det fungera:

Alla resenärer som anlänt från Storbritannien efter den 12 december uppmanas att provta sig för covid-19, i första hand i appen Alltid Öppet.

I appen finns en fråga om användaren anlänt från Storbritannien. Den som svarar ja får en egen beställningsnyckel som kan använda för att boka provtagning på 1177.se.

På 1177.se finns ytterligare ett annat alternativ för provtagning av Storbritannienresenärer.

Om resenären inte kan använda appen men kan logga in på 1177.se kan de på en vårdcentral få en beställningsnyckel så att de själva kan boka provtagning på 1177.se.

Om resenären varken kan använda appen eller logga in på 1177.se ska vårdcentralen hjälpa dem med provtagning hela vägen. Detta kan vara aktuellt för personer som inte har svenskt personnummer.

All provtagning är gratis i Region Stockholm, även för den som saknar svenskt personnummer.”

Är nog säkrast att räkna med att de screenar, kanske screenar de med kameror som jag missade, var så glad över att få kliva av. Ingen satte alla fall en tempmätare i pannan på mig.

Det er helt sikkert dét de gør, jeg kan ikke huske at have bemærket det i Doha. Men i Manila Airport flere gange både i februar i år og tidligere da Ebola var i udbrud var varmekameret bemandet som scannede alle ankomne. Dér er det dog meget tydeligt, de står helt enkelt i enden af lufthavns fingeren før man kommer ind i terminalen til baggage og emigration.

Är det så illa för KLM? Inte alls insatt i deras bolag.

Det man undrar är ju om denna typ av krav kommer börja ställas även i flera länder i Europa, det kan börja bli väldigt dyrt att resa om man måste ta PCR-test á 1000-2000kr.

Framför allt när det blir x4 eller x5 för hela familjen.
Ett flertal länder ex. Spanien [Kanarieöarna] kräver PCR av alla >6 år.

Jag har tänkte på det faktum att i Sverige kommer inte barnen vaccineras överhuvudtaget nu i första omgången, konsekvensen blir att mamman och pappan kommer kunna röra sig fritt efter vaccinering men vi kommer behöva betala PCR test för vår barn inför en ev sommarsemester.

Toppen