Så här ser reglerna för test i Stockholm ut: "Om du har symtom på covid-19 som inte går över på 24 timmar kan du boka ett PCR-test"Så, in i karantän nu och ring 1177 för att få testa dig.
Jag lyssnade på presskonferensen och enligt Johan Carlsson ska alla som rest in i Sverige från UK sen 12 dec testa sig. Regionernas regler för testning har väl inte hunnit uppdateras.Så här ser reglerna för test i Stockholm ut: "Om du har symtom på covid-19 som inte går över på 24 timmar kan du boka ett PCR-test"
För övrigt är smittotalen i Stockholm ca 4-5 gånger högre än det Tier 2-område i Storbritannien jag lämnade tidigt i morse. Om Sverige ingick i Storbritannien skulle huvuddelen av Sverige vara i Tier 4 = lockdown, och det skulle dagligen utdelas gigantiska böter för beteenden bland allmänheten som inte är lagliga "over there", som att åka kollektivtrafik utan skyddsmask. Bara som allmän info.
Där ser man, ännu en lysande succé för svensk myndighetssamordning och otydlighet kring vem som bestämmer vad.Jag lyssnade på presskonferensen och enligt Johan Carlsson ska alla som rest in i Sverige från UK sen 12 dec testa sig. Regionernas regler för testning har väl inte hunnit uppdateras.
Speciella instruktioner gäller för de som varit i Storbrittanien sedan 12 dec. Man uppmanas att testa sig direkt.Så här ser reglerna för test i Stockholm ut: "Om du har symtom på covid-19 som inte går över på 24 timmar kan du boka ett PCR-test"
För övrigt är smittotalen i Stockholm ca 4-5 gånger högre än det Tier 2-område i Storbritannien jag lämnade tidigt i morse. Om Sverige ingick i Storbritannien skulle huvuddelen av Sverige vara i Tier 4 = lockdown, och det skulle dagligen utdelas gigantiska böter för beteenden bland allmänheten som inte är lagliga "over there", som att åka kollektivtrafik utan skyddsmask. Bara som allmän info.
Detta plus att det inte finns förbud att resa till UK. Och om BA har fulla flyger AMS-LHR tex så kan de säkert flyga LHR-AMS mer eller mindre utan passagerare, för att hämta upp dem. Och så cargo då.Även till länder som enligt mediauppgifter har stängt gränsen har det gått enstaka flyg, även British Airways-flyg snarare än bara hemvändande sista flyg med flag carriers. British Airways verkar t.ex. ha flugit till både Amsterdam och Paris i morse! Jag antar att det betyder att det faktiskt finns undantag för inresa, t.ex. för hemvändande egna medborgare till respektive land?
Självfallet är jag en laglydig medborgare, annat vore väl dumt både i största allmänhet och om man skriver i ett forum med valda delar av eget namn och valda delar av egen bild! Men nu fick du mig också nyfiken på att försöka uppskatta sannolikheten att en slumpmässig person i det område jag befunnit mig i, är smittbärare av den nya virusvarianten.@Tomas E Sverige har fortsatt högre smittspridning, men problemet är att du kan ha den nya kanske luftburna varianten.
Hemtesten kommer onekligen "väl lovordade" av en kompis som faktiskt var sjuk nyligen och därför beställde ett test. (Han tillfrisknande fort.) Men det är väl first come, first serve per dag som gäller snarare än prioritering?Går att beställa hemtest i Stockholm och du får kanske prioritet nu.![]()