Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Nu ska jag inte ut och resa utomlands, men undrar ändå vad det är de beslutat egentligen. Tycker inte att det var direkt tydligt...

Gäller inreseförbudet bara direktresande från UK/DK? Dvs kan man runda det genom att studsa i ett annat land först? Hur länge sedan måste man ha lämnat UK/DK för att få resa in?

Karantän och test delen gäller om du har varit i uk sedan 12 dec och bryr sig inte om vägen.

Inreseförbudet verkar som du säger otydligare. Den innehåller inte ett ord om anslutningar, varken att det skulle vara ok eller inte ok. Som den är skriven kan jag inte tolka den på annat sätt att den enbart gäller direkt resor (och inte tex svenska medborgare heller så...)

Sedan måste man ju hitta ett annat land som tillåter resor från uk också, och de försvinner snabbt..

Inreseförbudet verkar som du säger otydligare. Den innehåller inte ett ord om anslutningar, varken att det skulle vara ok eller inte ok. Som den är skriven kan jag inte tolka den på annat sätt att den enbart gäller direkt resor (och inte tex svenska medborgare heller så...)
Har du hittat det faktiska regeringsbeslutet? Tar gärna en länk i så fall. Jag hittar bara ett pressmeddelande. Regeringsbeslut innehåller knappast talminus och fraser som "säger inrikesminister Mikael Damberg". :rolleyes: En pressekreterares omformulering av det faktiska beslutet är inte något att gå på om man vill veta vad som faktiskt gäller, och vilka "icke-standard-resor" som faktiskt är tillåtna respektive inte tillåtna.

Har du hittat det faktiska regeringsbeslutet? Tar gärna en länk i så fall. Jag hittar bara ett pressmeddelande. Regeringsbeslut innehåller knappast talminus och fraser som "säger inrikesminister Mikael Damberg". :rolleyes: En pressekreterares omformulering av det faktiska beslutet är inte något att gå på om man vill veta vad som faktiskt gäller, och vilka "icke-standard-resor" som faktiskt är tillåtna respektive inte tillåtna.
https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2020-12/SFS2020-1258.pdf

Här finns förordningen: https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2020-12/SFS2020-1258.pdf

Starting tomorrow @British_Airways will require passengers on UK flights to NY to show a negative COVID test before departure.

We are in conversations with Delta and Virgin Atlantic to do the same.

We can't let history repeat itself with this new virus variant

Sedan måste man ju hitta ett annat land som tillåter resor från uk också, och de försvinner snabbt..

Sammanfattning av min text nedan: ingen kommer att bli klokare kring vad som faktiskt gäller av att läsa den. Så läs bara om du vill bli frustrerad över hur snabbt hopsnickrade förordningar klarar att "älgtestas" (gammalt tyskt talesätt) mot vanliga resemönster.

Övergripande intryck: "tricky business" att reda ut vad som faktiskt gäller vid anslutning eller om inresa skett till tredje land i närtid.

SFS 2020:1258 1 § anger:

Denna förordning kompletterar Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/399 av den 9 mars 2016 om en unionskodex om gränspassage för personer (kodex om Schengengränserna), utlänningslagen (2005:716) och utlänningsförordningen (2006:97).

De uttryck som används i den här förordningen har samma betydelse som i utlänningslagen och utlänningsförordningen.

4 § anger sedan:

En utlänning som reser till Sverige från Danmark ska nekas inresa i landet och avvisas. Detta gäller inte för en utlänning som bor eller utför arbete i Sverige.

En utlänning som reser till Sverige från Förenade kungariket ska nekas inresa i landet och avvisas.

Problemet är att utlänningslagen, så vitt jag kan se, inte definierar begreppet "inresa från X" utan enbart inresa. Utlänningslagen (2005:716) 1 kap 5 § anger

Med inresa avses i denna lag att en utlänning passerar in över gränsen för svenskt territorium.

Således spelar det ingen roll från vilket väderstreck inresan sker i utlänningslagen. Ska man haka på "från X" på denna definition och få en glasklar och entydig definition (oavsett om denna är vad regeringen ville uppnå), måste landet X helst ha en gräns till svenskt territorium, vilket Danmark har men inte Storbritannien. Förordningstexten ger för mig ingen vägledning om en resa t.ex. LHR-AMS-ARN (om en sådan skulle gå att genomföra - se det som ett exempel) räknas som inresa till Sverige från Storbritannien eller ej. Inte heller ger förordningstexten någon vägledning om det är någon skillnad om det görs uppehåll i AMS. Låt oss tänka (a) några timmar, förenat med besök landside och ny incheckning, (b) minst en övernattning, (c) en vecka, (b) två veckor. Samma sak om man reser CPH-FRA-ARN snarare än direkt från Danmark.

Jag syftar då alltså inte på situationen att någon kan lyckas dölja att denne varit i Storbritannien eller Danmark genom att resa en omväg, utan vilka regler som faktiskt gäller. Man kan ju tänka sig att någon rest in till Nederländerna igår, tänkte sig flyga till Sverige imorgon, och vill veta om detta är tillåtet.

Ja jisses. De andra europeiska länder som haft karantänsbestämmelser eller inreseförbud riktade mot vissa länder, har i allmänt (så vitt jag sett) specificerat att det gällt var man uppehållit sig de senaste x dagarna, t.ex. med tillägg att ett land inte räknas om man inte lämnat sitt fordon i landet. Så ser alltså inte SFS 2020:158 ut.

Last edited:
Vi ska mellanlanda i Doha med Qatar. Som jag förstår scannar dom feber där. Vad händer om man har feber rent praktiskt? Antar ett PCR test men det kan ju orsaka att man missar connection, vem står för det då? Och ve och fasa - om PCR är positivt - vad händer då? Man får ju inte flyga nånstans då, och Qatar är ju stängt för turister. Blir man kastad ner i källaren under flygplatsen typ i väntan på år 2030? Skämt åsido, ni förstår min fråga. :)

Vi ska mellanlanda i Doha med Qatar. Som jag förstår scannar dom feber där. Vad händer om man har feber rent praktiskt? Antar ett PCR test men det kan ju orsaka att man missar connection, vem står för det då? Och ve och fasa - om PCR är positivt - vad händer då? Man får ju inte flyga nånstans då, och Qatar är ju stängt för turister. Blir man kastad ner i källaren under flygplatsen typ i väntan på år 2030? Skämt åsido, ni förstår min fråga. :)

Står såhär i Covid-19 FAQ Hamad International Airport ( COVID-19 Impact FAQs | Hamad International Airport ):

10. What action will be taken if a passenger arrives at Hamad International Airport exhibiting COVID-19 symptoms?

Across the globe, COVID-19 positive passengers are not being allowed to fly. If a passenger arriving at HIA exhibits any symptoms, they will be referred to the Ministry of Public Health staff based at the airport.

Maila port.health@moph.gov.qa och fråga.

Jag passerade Doha vid midnatt den 17/18 december. Ingen tog temp eller kollade några papper, bara att knalla till sin gate.

Toppen