Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Indonesien kräver nu max 48 timmar gammalt PCR-test, var tidigare 7 dygn. Kan vara bra att veta om någon är på väg dit.
Här blir jag lite förvirrad.
Vad jag vet får bara medborgare i Indonesien samt vissa från Singapore åka dit. Samt Permanent Uppehållstillstånd och något annat visum åka dit
78ABF095-E37C-4694-A1E3-37AC1C687472.png

Jag har tänkte på det faktum att i Sverige kommer inte barnen vaccineras överhuvudtaget nu i första omgången, konsekvensen blir att mamman och pappan kommer kunna röra sig fritt efter vaccinering men vi kommer behöva betala PCR test för vår barn inför en ev sommarsemester.

Finns vad jag vet inget vaccin som är godkänt eller testat på barn, det lär dröja till tidigast i höst och då sannolikt yngre tonåringar som vaccineras snarare än 0-12 åringar, så samma situation för alla oavsett nationalitet.

Får jag gissa så är det jag tror att vi från i sommar (midsommar) kommer kunna resa fritt med vaccinintyg i princip hela världen och att barn under 18 undantas.

Jag har tänkte på det faktum att i Sverige kommer inte barnen vaccineras överhuvudtaget nu i första omgången, konsekvensen blir att mamman och pappan kommer kunna röra sig fritt efter vaccinering men vi kommer behöva betala PCR test för vår barn inför en ev sommarsemester.

Det är ju enkelt löst - mamman och pappan väntar till senare i kön och kan därmed vaccineras samtidigt som barnen. Fullständigt logiskt.

Det är ju samma sak som om mamman och pappan är 80 och barnen 50. Även där har föräldrarna prioritet till vaccinationen.

Blir ju annars bara ytterligare ett exempel på att om alla har prioritet, så har ingen prioritet.

Det är ju enkelt löst - mamman och pappan väntar till senare i kön och kan därmed vaccineras samtidigt som barnen. Fullständigt logiskt.

Det är ju samma sak som om mamman och pappan är 80 och barnen 50. Även där har föräldrarna prioritet till vaccinationen.

Blir ju annars bara ytterligare ett exempel på att om alla har prioritet, så har ingen prioritet.

Mitt inlägg var inte kring prioritet utan faktumet att våra barn inte är vaccinerade till sommarens ev. resor om det blir så att det kommer föreligga ett krav på vaccinering för att få resa och således istället innebär en tillkommande kostnad för PCR test eller det alternativa scenario som @mha321 skriver.

Jag har sett vaccinet som en katalysator för att kunna börja nöjesresa mer ”normalt” igen, tanken slog mig dock att barnen inte kommer vara vaccinerad till sommaren samt vad det får för ev. konsekvenser för familjens nöjesresande.

Vem som helst kan köpa ett business visa för ca. 3.700kr, förutom UK och ett par länder till som begränsades häromdan.
Haha ja det är ju typiskt Indonesien i så fall.
Jag skulle ändå vilja se lite mer fakta så har du någon länk?
Blir det karantän?
Jag har faktiskt haft ett sådant visum för nästan 20 år sedan då de blockade visum vid ankomst för svenskar pga exilregeringen från Aceh som satt i Stockholm.
Jag reste mellan Kuala Lumpur och Jakarta varannan vecka och det var det enda multiple entry visumet. Fast då behövde man även en inbjudan från ett indonesiskt företag.

Last edited:
Toppen