Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

pedantic

Medlem
Två avbokningar hos Hotels.com den 6 april, fick meddelande om att det kunde ta upp till 30 dagar för att få tillbaka betalningarna, fick in dom på SAS Amex Premium igår den 21 april. Tack för snabb hantering Hotels.com! :)
 

011430121

Medlem
Den 22 januari startade jag en tråd om vad då jag kallade SARS liknande virus.

"Just nu innehåller många nyhets inslag både på TV, i Radio samt pressen inslag om det SARS liknade viruset som har brutit ut i Kina, fall finns även i USA, Taiwan, Thailand, Filipinerna.
Var själv i Taiwan i helgen och vid ankomsten fick man gå igenom en kontroll som kände av om man hade feber, minns liknade kontroller fanns när SARS viruset härjade förra gången.

Har sökt här på BC om hur flygbolagen agerade förra gången, fick man avboka/flytta ev. resa till området där man hade SARS men inte hittat någon information, det finns några inslag om SARS men handlar mest om munskyddets effektivitet eller inte, det finns ju experter på allt här på BC

Har två resor inbokat till Kina en om 5 veckor samt ytterligare en om några månader.
Känner ingen större or just nu men sådant här kan spridas snabbt med så mycket människor som i Asien."


Kina - Utrikes | Sveriges Radio
Tråden stängdes med all rätt sedan det blev en het diskussion mellan självutnämnda experter om virus

Så här tre månader efter mitt inlägg så har det hänt mycket i ämnet med flera trådar på BC kunde aldrig drömma om vilka konsekvenser detta virus kunde få i samhället och i de ämnen som vi skriver och har engagerar oss i på BC.

Den 2 februari hade jag bokad tid för att lämna in min visa ansökan till Kina, avresan var planerad till den 7 mars, det dröjde rätt så länge innan SAS ställde in avgången vill minnas att det var ca 14 dagar före avresan resan var bokad i en kampanj med F&F i plus, efter att jag hade avbokat den inställda resan, så var pengarna tillbaka efter 3 dagar på mitt AMEX.
Vid ansökan av visa ante jag att resan förmodligen inte skulle bli av så jag frågade om jag kunde få förlängs inresa i 6 månader med blev ett bryskt nej.

Runt den 20 februari var jag på en resa till SFO mellanlandning på JFK och vid passkontrollen där reagerade jag på att kontrollanten hade munskydd, hade inte sett det ännu i Sverige, de normala frågorna vid ankomsten till USA ställdes inte utan det var bara om var jag hade varit de senaste månaden, jag sa Taiwan för ca 25 dagar sedan varav tjänstemannen tog upp en pärm och kollade i de han sa att det var OK att komma in i USA.

Sedan hände allt fort med nedstängda gränser, satt en lördag och tittade på Dansk TV när gränsen stängdes mellan Danmark och omvärlden
Skulle åka med två kollegor till Paris en söndag, på lördags kvällen gav UD en rekommendation att inte resa utomlands, blev snabbt av avboka resan till Paris, på tisdagen stängde hela Frankrike ner med utegångsförbud.

I början av april var det en resa till Berlin planerad, blev självklart inställd, i slutet av april en poängresa till Tokyo i ANA first dit, har flyttats till hösten.
En resa till Krakow i mitten av maj kommer att bokas av om inte UD ändrar sitt beslut inga utomlandsresor före 15 juni.
I början av juni en resa till Peking med LH/LX first betald och tillsammans med en BC medlem hoppas på att UD ändrar sitt beslut, den 12 juni en resa till Prag med tåg till Berlin, även den med en BC medlem kommer hem den 14 juni, hoppas att UD ändrar sina rekommendationer!

Sedan är det några resor i juli, en som inte känns så värdefull för mig just nu, men är värdefull för turistnäringen är en resa till Milano.

Under dessa tre månader är det några jobba resor som inte har blivit av men jag vet inte vilka eftersom allt går på sparlåga.

Under de två senaste månaderna har jag varit på betydligt fler restaurangbesök i Stockholm föra att stödja de restauranger som ligger i mitt när område, självklart följt alla rekommendationer som myndigheterna har gett.

Framtiden, jag har inte en aning hoppas att de personer som är permitterade/varslade kommer tillbaka till jobb snabbt.
Den viktigaste saken är att de personer som nu är sjuka får bli friska och återgå till ett normalt liv.
Hoppas inte detta inlägg faller för OT, men detta är hur Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hoppas att ni alla som läster detta har det bra.
 

toer00

Medlem
Lyckades få tag på denna info från Air Canada...
Grejen är att jag i mitten av juli i år har en resa ARN-CPH-YYZ-YVR, PDX-SFO-FRA-ARN med AC biljett (014 stock).., flighterna är inte inställda..ännu.. (flighterna i fetstil är AC).

Och vi vill (frugan livrädd för COVID-19 i USA) helst bara skuta upp denna resa till nästa år (sommaren 20201).

Om jag tolkar det rätt så är det givet i detta specifika fall (att man vill åka inom 24 mån) bättre att "frivilligt" agera nu och inte vänta in ev. cancelering..?
Finns det något jag glömt eller förbisett, som skulle det göra det bättre att invänta ev. cancelering..??



upload_2020-4-22_12-6-24.png
 

Senator

Moderator
Lyckades få tag på denna info från Air Canada...
Grejen är att jag i mitten av juli i år har en resa ARN-CPH-YYZ-YVR, PDX-SFO-FRA-ARN med AC biljett (014 stock).., flighterna är inte inställda..ännu.. (flighterna i fetstil är AC).

Och vi vill (frugan livrädd för COVID-19 i USA) helst bara skuta upp denna resa till nästa år (sommaren 20201).

Om jag tolkar det rätt så är det givet i detta specifika fall (att man vill åka inom 24 mån) bättre att "frivilligt" agera nu och inte vänta in ev. cancelering..?
Finns det något jag glömt eller förbisett, som skulle det göra det bättre att invänta ev. cancelering..??



Visa bifogad bild 108483

Notera "Fare Addtional Collection". Med andra ord, om priset nu inte finns när du vill åka blir det nytt pris. Jag har så långt väntat ut 3 bokningar som har blivit inställda. Jag väntar nu på att mina maj-bokningar skall ställas in. Ja, det är inget kul att agera bank åt flygbolagen men det gör vi ändå eftersom vi ofta förskottsbetalar för något som komma skall. Nu har jag tappat räkning på hur många frågor du har ställt om denna bokning, men svaret förblir samma: avvakta till något segment blir inställt. Ni kan inte boka om till nästa sommar nu i alla fall. Däremot kommer ni kunna göra det närmare avgång om avsikten är att åka nästa år. I så fall agerar ni definitivt bank åt Air Canada.
 

toer00

Medlem
Tack för input..varför det blir så många frågor är för att att resebyrån sa först ombokning mot avgift 250 € / per pers (enl. biljett reglerna) och då inom biljettens giltighet (12 mån). Nu slipper vi förhoppningsvis avgiften och har ett tillgodo på 24 mån, 12 mån hade inte räckt, då vi är bundna även näsat år till sista hälften av juli, första veckan augusti. Bank åt AC verkar vara svårt att komma i från i vilket fall som helst...
 

andersson.j

Medlem
Jag skulle egentligen rest till Bali idag. Singapore airlines. Business dit och första First hem. :(

Tyvärr bokade jag inte avbokningsbart hotell så det blir en voucher istället för pengarna tillbaka. Enligt hotels.com kan det ta upp till 30 dagar innan jag får vouchern. Har någon av er fått denna typ av voucher förut? Var dyker den upp på hotels.com? Jag tror den kommer vara låst till det specifika hotellet men hur fungerar det i praktiken? Jag antar att det inte går att använda den för att boka ett avbokningsbart rum, avboka och få pengarna tillbaka?
 

Delayed

Medlem
Men varför anser du att du ska få pengarna tillbaka på en ej avbokninsbar bokning? Det är ju en risk man tar när man väljer ett ej avbokninsbart alternativ.
 

andersson.j

Medlem
Som jag ser det är mitt avtal med hotels.com, inte med det specifika hotellet. Att hotels.com då låser vouchern till samma hotell ser jag som synnerligen oflexibelt. Jag skulle gärna resa till det specifika hotellet om möjligt. Men att sy ihop denna resa var ett enormt projekt när jag hade hela världen som möjlig destination. När det blir aktuellt att resa igen kommer sannolikt en stor del av mina eurobonuspoäng hunnit gå ut och jag är inte road av tanken att då försöka sy ihop ännu en resa, med mindre poäng, låst till en begränsad tidsram (voucherns giltighetstid) och en specifik destination (Bali).

@Delayed: i princip håller jag med dig, men med det sagt tänker jag inte låta bli att se mig om efter bättre alternativ!
 
Last edited by a moderator:
Toppen