Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jag har en resa cancellerad med Swiss men tyvärr bokad via Expedia som säger att Swiss inte tillåter annat än voucher, men det är enligt Swiss fel, kolla på denna länken på Swiss där det står att refunds är möjligt så om du bokat direkt med Swiss borde du vara ok

FAQs rebooking and refund | SWISS

Jag har också en tweet message svar från Swiss där de säger att refunds är möjligt, så här svarade de mig.

Hi Nissefalk please be advised that in case of a flight cancellation from our end, you are entitled to a full refund of the ticket purchased. In this case, you will need to apply for the refund through your Travel Agency as we do not have any control in processing refunds for a Travel Agency booking. If your Travel Agency needs any form of waiver, it is their responsibility to contact our Trade Line Support Team for further assistance in terms of processing your refund. Hope this clarifies. Thanks, nnnnnn.
Har sett liknande svar men har också kompisar som fått inställda Swiss-flighter och inte fått några pengar tillbaka. De strider fortfarande för det men det är mer än en månad nu. Det kanske går men sannolikt inte utan en massa mail och samtal. Har du lyckats få tillbaka pengarna än?

Har du lyckats få tillbaka pengarna än?

Nej inte fått tillbaka något ännu, kontaktar Expedia via chat och de verkar vara stängda över helgen, extra intressant då jag köpte biljetten på deras Franska sida då flyget startade därifrån så google translate går varm....

Jag tor faktiskt inte jag fåt något annat än voucher till sist men jag har tid att bråka lite, får väl hoppas på en bra First deal senare i år om det bara blir voucher till sist

Artikel i Göteborgs Posten där IATA uttalar sig ang. hur flygpriserna kan påverkas efter Covid-19 i och med eventuella nya restriktioner.

EK

Michael O’Leary kommenterar
Ryanair boss rejects removing middle seats to slow virus - Reuters
“We’re in dialogue with regulators who are sitting in their bedrooms inventing restrictions such as taking out the middle seats, which is just nonsense,” O’Leary said. “It would have no beneficial effect whatsoever.”

Instead, the Irish low-cost carrier backs the introduction of mandatory temperature checks and face masks for passengers and crew when flights resume, its chief executive told Reuters.

Ryanair’s relatively strong profitability means it could still break even with middle seats vacated, while some national airlines would be in the red, O’Leary maintained.

“Most of them were losing money even when you sell the middle seat,” he said.

Det har varit en del diskussion om huruvida det går att ta sig in i USA som svensk i nuläget. Jag rekommenderar ni lyssnar på SVTs utsändas reportage från gårdagens Helgstudio. Flytta fram spelaren till 02:08:30 och lyssna på hur han tog sig in i USA under rådande omständigheter:

Helgstudion - Igår 09:00 | SVT Play
Intressant också hur han hamnade på förvar i New Jersey när de försökte ta sig in direkt från Europa först.

SVT-reportern skulle rapportera om corona – nekades inträde i USA | Journalisten

Toppen