Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Finns nog ingen som kan säga när det är över på riktigt innan det finns ett vaccin. Man kan anta att ju längre tiden går desto mer utsprida blir t.ex. förbuden. Samtidigt kan man anta att ju längre tiden går desto mer drabbas ekonomin i allt från bostadslån till flygplatser. Så det lär ju bli bättre, men det tar nog ett tag innan det blir 'normalt'.

Samtidigt sprids ju viruset snabbt i världen, och flockimmunitet borde väl kunna nås innan ett vaccin börjar distribueras. Med tanke på att man tror att det tar minst ett år för ett eventuellt vaccin, så är det ju inte orimligt att viruset redan har dött ut vid den tidpunkten.

Edit:
Man är ju dock ingen epidemiolog, så man får väl ta mina spaningar med en nypa salt.

Om det är någon tröst så sitter jag ute med 55.000kr hos Lufthansa-gruppen som AMEX Travel har varnat kan ta 3-6 månader innan jag får tillbaka. American Airlines sitter på 12.000kr som jag inte vet när kommer. SAS verkar ganska snabba i jämförelse. Jag har väl 45.000kr till bundna hos Lufthansagruppen i maj och juni, och det ser mörkt ut för en Singapore-resa om fem veckor samt vår årliga Sorrento-resa. SAS har jag 12.000kr i april/maj som inte blir av.

Så man undrar på varför en liten konsultverksamhet som jag/konsument som jag skall agera bank åt dessa jättar? När allt har lagt sig kommer jag göra som senast jag bråkade med Swiss: be om en voucher för räntorna dom fick av mig.
Sitter inte riktigt så illa till än men har 2 resor i maj som ser osannolika ut (har i princip räknat med att de inte kommer bli av) och sen ytterligare en resa i juni där jag ser det mer som kanske 25% chans att det blir av - det som dock blir tungt är om familjensresa i juli med Swiss i First inte blir av - lär ju bli en strid att få tillbaka de pengarna från Swiss...

Samtidigt sprids ju viruset snabbt i världen, och flockimmunitet borde väl kunna nås innan ett vaccin börjar distribueras. Med tanke på att man tror att det tar minst ett år för ett eventuellt vaccin, så är det ju inte orimligt att viruset redan har dött ut vid den tidpunkten.

Edit:
Man är ju dock ingen epidemiolog, så man får väl ta mina spaningar med en nypa salt.
Eftersom viruset inte har funnits länge så vet vi exempelvis inte hur det muterar i mänskliga värdar efter ett tag. Önsketänkande tar oss bara så långt.

Det är bättre att ställa in sig på ingenting alls och bli positivt överraskad istället.

Eftersom viruset inte har funnits länge så vet vi exempelvis inte hur det muterar i mänskliga värdar efter ett tag. Önsketänkande tar oss bara så långt.

Det är bättre att ställa in sig på ingenting alls och bli positivt överraskad istället.

Jo, jag är enig med dig. I min värld är det här året ”kört”. Jag hoppas innerligt att världen är up and running nästa år, för jag ska bannemig boka en kryssning i mars-april. :D

Sitter inte riktigt så illa till än men har 2 resor i maj som ser osannolika ut (har i princip räknat med att de inte kommer bli av) och sen ytterligare en resa i juni där jag ser det mer som kanske 25% chans att det blir av - det som dock blir tungt är om familjensresa i juli med Swiss i First inte blir av - lär ju bli en strid att få tillbaka de pengarna från Swiss...

Jag har en resa cancellerad med Swiss men tyvärr bokad via Expedia som säger att Swiss inte tillåter annat än voucher, men det är enligt Swiss fel, kolla på denna länken på Swiss där det står att refunds är möjligt så om du bokat direkt med Swiss borde du vara ok

FAQs rebooking and refund | SWISS

Jag har också en tweet message svar från Swiss där de säger att refunds är möjligt, så här svarade de mig.

Hi Nissefalk please be advised that in case of a flight cancellation from our end, you are entitled to a full refund of the ticket purchased. In this case, you will need to apply for the refund through your Travel Agency as we do not have any control in processing refunds for a Travel Agency booking. If your Travel Agency needs any form of waiver, it is their responsibility to contact our Trade Line Support Team for further assistance in terms of processing your refund. Hope this clarifies. Thanks, nnnnnn.

Min känsla/killgissning just nu är att det kommer gå att resa i Europa i augusti-september. Vad säger ni andra?

Beror på vad du menar med "gå". I stort sett "går" det väl även idag om man har svenskt pass och tillräckligt goda skäl, men det är såklart betydligt krångligare än det var i februari och dessutom mot UD:s avrådan. Jag tror att det kommer bli gradvis lättare från maj och framåt men rena turist/nöjesresor är förstås det som kommer ta längst tid att normaliseras.

För egen del räknar jag i dagsläget med att kunna åka två kombinerade tjänste- och privatresor från England till Sverige och tillbaka under juni respektive juli, d v s jag räknar med att det kommer gå flyg och att jag kommer släppas in i båda länderna utan att behöva sitta i karantän. Jag kommer dock inte boka biljetterna förrän det faktiskt är flygplan i trafik.

Toppen