Senaste nytt

British Airways Visa

Så var det dags även för mig... Fick igår ett nytt BAEC kort hemskickat. Med ett nytt medlemsnummer som jag inte kände igen. Ett samtal till BAEC bekräftar att det enda som finns registrerat på detta konto är Avios från ett kreditkortsföretag (gissa vilket..). BAEC lovade att slå ihop detta medlemsnummer med mitt befintliga nummer. Ringde sedan till Entercard, som inte säger sig ha en aning att de skulle ha registrerat ett BAEC konto i mitt namn. Däremot har de registrerat mitt "riktiga" medlemsnummer i sina papper (som jag angav när jag sökte BA Visa). De säger sig ha fört över Avios, men kan inte se till vilket BAEC konto(!), bara att en överföring skett. Tala om att ha örnkoll - inte. Således verkar det som Entercard öppnar ett nytt BAEC konto för varje ny BA Visa kund och sedan hoppas på kunden själv ordnar upp detta, någon automatik verkar inte finnas.

Konklusion: Tack vare er alla som skrivit här på tråden, så visste jag ungefär vad som hade hänt - men det är en skandal att man 2012 inte kan hantera sådana här saker korrekt.

Väntar med spänning ( eller snarare skräck) på hur de ska lyckas föra över Avios korrekt.

Ja, det verkar ju som att de öppnar ett nytt BAEC-konto för varje kund som ansöker om kortet. Precis samma sak hände ju mig och det tog veckor innan jag lyckades reda ut soppan. Men när väl BA slagit ihop de båda BAEC-konton till mitt gamla så fungerade det felfrit UTOM EN SAK! Nämligen att när jag väl fick min 2-4-1 voucher så skickades den först till det nya kontot som EnterCard skapat och inte till mitt gamla BAEC-nummer. Så när jag undrade vart den tagit vägen kunde ingen svara på detta. Håll därför koll på det numret som nu försvinner och om du börjar sakna en 2-4-1 voucher så kan du ringa BA och fråga om den inte hamnat på det andra BAEC-kontot.

Hur mycket extrajobb måste inte detta bli för BA att manuellt behöva stänga ett konto (och föra över till det riktiga kontot) för varje person som ansöker om kreditkort via Entercard?
De borde också kunna dra slutsatsen att nånting inte står rätt till hos Entercard.

Hur mycket extrajobb måste inte detta bli för BA att manuellt behöva stänga ett konto (och föra över till det riktiga kontot) för varje person som ansöker om kreditkort via Entercard?
De borde också kunna dra slutsatsen att nånting inte står rätt till hos Entercard.
Håller med dig helt, dessutom känns det lite olustigt att de öppnar ett konto i mitt namn utan att jag bett om det. Någon på Entercard måste ju rimligen mata in ansökningarna och se att man redan har ett BAEC konto. Är man konspiratoriskt lagd kan man ju gissa att Entercard får betalt för varje "nytt" BAEC konto de lägger in.

Har fått svar från min kontakt på BA HQ på Waterside. Vår feedback skickas till deras Financial Products team.
Bara att hålla tummarna att något positivt kommer från detta.

Aviosar ???
Jovisst, men är det ingen som funderar över den andra delen av BA-Visa funktionen - det vill säga administartionen av de riktiga pengarna/krediten också hanteras av Entercard? Försök att via Entercard få ett saldo för en specifik dag som inte är samma dag som kontoutdrag*L* Kan inte för mitt liv förstå hur svårt det kan vara att ha en kolumn för dagssaldo såväl på kontoutdraget som på web-sidan!

Det är jäkligt lurigt, då jag helt plötsligt inte alls fått någon aktivitet på mitt kort under hela januari månad. I december och februari är det normal aktivitet med ett jämt flöde av Avios.
Dum som man är utgår man ju ifrån att sånt här ska funka utan att man likt en dagisfröken ska behöva sitta och hålla koll på allt...

Sen har jag en annan fråga som jag inte lyckats få något vettigt svar på:
När man betalar räkningar o.dyl. med kortet får man inga Avios, men räknas det in i spenderandet av 200k så man får sin 2-4-1?

Sen har jag en annan fråga som jag inte lyckats få något vettigt svar på:
När man betalar räkningar o.dyl. med kortet får man inga Avios, men räknas det in i spenderandet av 200k så man får sin 2-4-1?

Räkningar och annat som betalas via deras girofunktion betraktas som kontaktuttag, dvs inga poäng. Jag har provat:( Däremot tror jag att det funkade med att ta ut lite extrapengar när jag handlade på Willis. Men hur kontantuttag i butik i samband med köp hanteras, verkar variera från butik till butik enligt tidigare diskussioner här.

Nej, så långt är jag med... Det var inte genereringen av Avios jag tänkte på utan om man kan tillgodoräkna sig summan från sina räkningar för att komma upp i 200k för att trigga 2-4-1-vouchern. Eller dom 200k gäller också enbart på köp via kortet?

Toppen