airbus380.se
Medlem
Uppgifterna om hur många som reste på BMA kommer från Transportstyrelsens sida Luftfart.
För det första och största anledningen, att 180 hektar stadsnära mark eller nåt sånt frigörs till annat.Totala antalet förbindelser till/från Stockholm blir färre och priserna stiger. Inte mycket uppsida där. Alltså, vad är uppsidan egentligen (jag frågar ärligt, inte menat som sarkastiskt)?
Jo jag tycker det är intressant att många som fortsätter försvara BMA själva sällan eller aldrig nu efter pandemin flyger dit eller från. Teamsmöten har ersatt många fysiska möten inom både offentlig och privat verksamhet. Jobbresor inrikes måste ske med tåg och buss enligt många kommuner och regioners policys. Det är anledningen till att BRA tappat 50% av trafiken.Hur många gånger du eller jag flyger från Bromma är knappast intressant. Däremot flög 1,2 miljoner passagerare till/från Bromma ifjol (4:e största flygplasten i Sverige), vilket är ungefär lika många som flög till/från Sturup som liksom Bromma har en stor alternativ flygplats i närheten.
Att BRA får bättre lönsamhet i att flyga för SAS beror väl på vad SAS betalar till BRA för detta - och med tanke på att SAS på det här sättet får ett slags monopolställning på en stor del av inrikesflyget så betalar nog SAS jäkligt bra...
Den här affärstransaktionen har nog mer att göra med att SAS på ett smart - och lagligt! - sätt köper ut en stor konkurrent från marknaden snarare än att folk inte vill flyga till Bromma. Förlorare är framför allt passagerarna, inkl. de som aldrig satt sin fot på Bromma, då detta kommer att leda till klart högre priser.
Min gissning är att det är precis detta som regeringen vill utvärdera och av den anledningen ger man inget besked i dagsläget. Men min gissning är att de verksamheter du nämnt får flytta ganska så snart. Särskilt med tanke på möjligheterna till bostäder på marken etcHmm, som privatflygare blev jag utslängd med många andra från Bromma för flera år sedan, vad händer med Grafair, Industriflyg mm som ändå fyller en viktig roll de kan omöjligt bära kostnaden själva utan borde tvingas att flytta med redan 2025 då ?
Ja först blev "jag" (vi) utslängda från Barkarby, sedan Bromma. Fick börja flyga från Västerås.Hmm, som privatflygare blev jag utslängd med många andra från Bromma för flera år sedan, vad händer med Grafair, Industriflyg mm som ändå fyller en viktig roll de kan omöjligt bära kostnaden själva utan borde tvingas att flytta med redan 2025 då ?
Äsch, han menar ju "Norrland" rent allmänt. Så Sälen kanske får den nya lyxen att ta sig till New York på en SAS-biljett?Ja först blev "jag" (vi) utslängda från Barkarby, sedan Bromma. Fick börja flyga från Västerås.
Intressant formulering av Anko. "Snart kan du flyga från Luleå till New York på en SAS biljett". Det kan man ju redan.
Som Norrlänning så blir man alltid lite road av att folk tror Dalarna ligger i Norrland.Äsch, han menar ju "Norrland" rent allmänt. Så Sälen kanske får den nya lyxen att ta sig till New York på en SAS-biljett?