Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Så den som personligen inte använder sig av en viss infrastruktur kan inte bedöma dess nytta menar du? Så om man aldrig åker över Västerbron bör man inte heller argumentera för att bron fyller en funktion i Stockholms vägnät?
Jag menar att det är ett symptom på att folk inte reser inrikes lika mycket längre. Hör många som inte rest från BMA sen 201X. Men ändå vill samma folk ha BMA kvar. Om du och jag och alla andra inte flyger från Bromma, varför ska det då upprätthållas en flygplats där då? Kostar massor med skattepengar.

Hade det gått att tjäna pengar på dem borde ju andra bolag definitivt vara redo att kliva in, eftersom de nu skulle slippa konkurrens.
Jag håller helt med om resonemanget men problemet är att inga flygbolag har obegränsad tillgång till flygplan och då blir följden att det inte räcker med att man tjänar pengar på en viss linje om man samtidigt tjänar mer pengar på att använda de flygplan man har på en annan linje. Jag minns - för länge sedan - att jag hade en diskussion med en chef på SAS i samband med att SAS la ned sin linje Arlanda - Jönköping. Linjen gav i och för sig ett överskott men man tjänade mer pengar om man istället använde flygplanen för ytterligare frekvenser i huvudstadstrianglen.

Jag menar att det är ett symptom på att folk inte reser inrikes lika mycket längre. Hör många som inte rest från BMA sen 201X. Men ändå vill samma folk ha BMA kvar. Om du och jag och alla andra inte flyger från Bromma, varför ska det då upprätthållas en flygplats där då? Kostar massor med skattepengar.
Om alla andra inte flyger från Bromma vore resonemanget riktigt, men nu var det ju över en miljon passagerare som flög från Bromma ifjol (fjärde största flygplatsen i Sverige).

Om ingen flög från Bromma vore resonemanget riktigt, men nu var det ju över en miljon passagerare som flög från Bromma ifjol (fjärde största flygplatsen i Sverige).
Av dom 1miljon passagerare var det garanterat inte 1miljon "olika" personer (vet att det är tunnt) utan många samma varje vecka som använder Bromma. Av dessa kommer inte speciellt många bli drabbade av att flyga till Arlanda istället utan det är mycket av gammal vana att man flugit till Bromma och inte Arlanda. Förr flög jag alltid Bromma men har sedan 10 år tillbaks kanske enbart 2-3 flyg den vägen och för mig har det varit ett lyft i mitt resande via Arlanda och med SAS (bra förmåner som Guld etc) och det kommer ju dessa pendlare snabbt upp till också med SAS och Arlanda.
Jag vet att det finns många som gillar Bromma men har själv aldrig förstått det? Har dock mååånga roliga händelser som jag upplevt på Bromma med personer som suttit på fel plan och snällt rest sig upp och tagit ner sitt handbagage och klivit av och vidare till nästa plan som skulle till Malmö tex :)
Den stora frågan är nog hur lång tid det tar för nuvarande passagerare att hitta nya mönster via Arlanda istället.

Hur många kommer resa från BMA efter 1 jan 2025?
Sannolikt väldigt få men min åsikt är att det är att gå händelserna i förväg att lägga ned flygplatsen 2025. Som jag sagt i tidigare inlägg så stod Bromma utan reguljärtrafik över tio år på 80- och 90-talen utan att flygplatsen lades ned och sedan fick den på nytt passagerartrafik med som mest flera miljoner passagerare per år. Det regeringen sagt - och det håller jag med om - är att det är lätt att avveckla den här typen av viktig infrastruktur, men det är svårt att återuppbygga den. Sen finns det förstås en bortre gräns för när det även på sikt är samhällsekonomiskt dåligt att ha kvar Bromma utan reguljärtrafik men med tanke på kostnaderna för utbyggnad och nybyggnad av flygplatsinfrastruktur tror jag det är klokt att avvakta flera år innan man fattar något beslut om Brommas framtid.

Sannolikt väldigt få men min åsikt är att det är att gå händelserna i förväg att lägga ned flygplatsen 2025. Som jag sagt i tidigare inlägg så stod Bromma utan reguljärtrafik över tio år på 80- och 90-talen utan att flygplatsen lades ned och sedan fick den på nytt passagerartrafik med som mest flera miljoner passagerare per år. Det regeringen sagt - och det håller jag med om - är att det är lätt att avveckla den här typen av viktig infrastruktur, men det är svårt att återuppbygga den. Sen finns det förstås en bortre gräns för när det även på sikt är samhällsekonomiskt dåligt att ha kvar Bromma utan reguljärtrafik men med tanke på kostnaderna för utbyggnad och nybyggnad av flygplatsinfrastruktur tror jag det är klokt att avvakta flera år innan man fattar något beslut om Brommas framtid.
Alltså bara nostalgiska skäl?

Det var långt före bostadsbrist i Sthlm och den förändring som flygbranschen genomgått på senare år.

Alltså bara nostalgiska skäl?

Det var långt före bostadsbrist i Sthlm och den förändring som flygbranschen genomgått på senare år.
Nostalgiska skäl? Vad fick du det ifrån? Jag skrev att det är samhällsekonomiskt oklokt att avveckla dyr infrastruktur förhastat. Det var f.ö. bostadsbrist på 80- och 90-talet i Stockholm också - möjligheten att bygga bostäder i Stockholmsområdet står inte och faller med Brommas flygplats vara eller icke vara. När det gäller förändringen i flygbranschen talar väl den snarare för ökad trafik än minskad på sikt och de prognoser som finns för flygtrafiken talar också om en ökning i framtiden.

Totala antalet förbindelser till/från Stockholm blir färre och priserna stiger. Inte mycket uppsida där. Alltså, vad är uppsidan egentligen (jag frågar ärligt, inte menat som sarkastiskt)?
Uppsidan för mig är fler dagliga avgångar till Arlanda från Umeå, vilket gör att att det i snitt blir mindre väntetid vid byten.

Av dom 1miljon passagerare var det garanterat inte 1miljon "olika" personer (vet att det är tunnt) utan många samma varje vecka som använder Bromma. Av dessa kommer inte speciellt många bli drabbade av att flyga till Arlanda istället utan det är mycket av gammal vana att man flugit till Bromma och inte Arlanda. Förr flög jag alltid Bromma men har sedan 10 år tillbaks kanske enbart 2-3 flyg den vägen och för mig har det varit ett lyft i mitt resande via Arlanda och med SAS (bra förmåner som Guld etc) och det kommer ju dessa pendlare snabbt upp till också med SAS och Arlanda.
Jag vet att det finns många som gillar Bromma men har själv aldrig förstått det? Har dock mååånga roliga händelser som jag upplevt på Bromma med personer som suttit på fel plan och snällt rest sig upp och tagit ner sitt handbagage och klivit av och vidare till nästa plan som skulle till Malmö tex :)
Den stora frågan är nog hur lång tid det tar för nuvarande passagerare att hitta nya mönster via Arlanda istället.

Frågan är ju hur många som flyger till Bromma för att de så gärna vill, jämfört med hur många som flyger dit för det är alternativet som finns eller passar bäst med avgångstider etc.

Finns samma erbjudande från Arlanda så tror jag de flesta högaktningsfullt struntar i Brommas öde.

Toppen