Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Totala antalet förbindelser till/från Stockholm blir färre och priserna stiger. Inte mycket uppsida där. Alltså, vad är uppsidan egentligen (jag frågar ärligt, inte menat som sarkastiskt)?
För det första och största anledningen, att 180 hektar stadsnära mark eller nåt sånt frigörs till annat.
Resursutnyttjande koncentreras till ett ställe. Bromma går ju numera med förlust enligt uppgift.
Koncentration till Arlanda gör att motiven till bättre förbindelser dit ökar, samt att utveckla Arlanda ytterligare. Tex kan man ta tag i Arlanda Express frågan igen och få till ett humant/samhällsekonomiskt pris. Frekvensen på flygbussarna kan öka från andra orter. Fler destinationer och passagerare gör att incitament för en långlinje/ytterligare destinationer ökar. En till bana blir än mer motiverad.
Att priserna skulle öka tror jag inte på något sätt är skrivet i sten. Norwegian, Ryan, Finnair eller vilka som helst lägger sig knappast ner pga av detta, snarare tvärtom.
Sedan är frågan om det egentligen inte behövs högre priser för att skapa en stabilare, hållbar marknad. Kanske inte till direkt fördel för oss passagerare då vi i praktiken får billigare biljetter än vad det egentligen kostar med tanke på årens konkurser, rekonstruktioner och subventioner/nyemissioner (BRA, SAS, Norweigian, Nextjet, Leap, Skyways, Flyme, Goodjet osv) men ur ett större perspektiv betalar vi nog ändå. Ivf som skattebetalare.
 
Hur många gånger du eller jag flyger från Bromma är knappast intressant. Däremot flög 1,2 miljoner passagerare till/från Bromma ifjol (4:e största flygplasten i Sverige), vilket är ungefär lika många som flög till/från Sturup som liksom Bromma har en stor alternativ flygplats i närheten.

Att BRA får bättre lönsamhet i att flyga för SAS beror väl på vad SAS betalar till BRA för detta - och med tanke på att SAS på det här sättet får ett slags monopolställning på en stor del av inrikesflyget så betalar nog SAS jäkligt bra...

Den här affärstransaktionen har nog mer att göra med att SAS på ett smart - och lagligt! - sätt köper ut en stor konkurrent från marknaden snarare än att folk inte vill flyga till Bromma. Förlorare är framför allt passagerarna, inkl. de som aldrig satt sin fot på Bromma, då detta kommer att leda till klart högre priser.
Jo jag tycker det är intressant att många som fortsätter försvara BMA själva sällan eller aldrig nu efter pandemin flyger dit eller från. Teamsmöten har ersatt många fysiska möten inom både offentlig och privat verksamhet. Jobbresor inrikes måste ske med tåg och buss enligt många kommuner och regioners policys. Det är anledningen till att BRA tappat 50% av trafiken.
 
Hmm, som privatflygare blev jag utslängd med många andra från Bromma för flera år sedan, vad händer med Grafair, Industriflyg mm som ändå fyller en viktig roll de kan omöjligt bära kostnaden själva utan borde tvingas att flytta med redan 2025 då ?
 
Hmm, som privatflygare blev jag utslängd med många andra från Bromma för flera år sedan, vad händer med Grafair, Industriflyg mm som ändå fyller en viktig roll de kan omöjligt bära kostnaden själva utan borde tvingas att flytta med redan 2025 då ?
Min gissning är att det är precis detta som regeringen vill utvärdera och av den anledningen ger man inget besked i dagsläget. Men min gissning är att de verksamheter du nämnt får flytta ganska så snart. Särskilt med tanke på möjligheterna till bostäder på marken etc
 
Hmm, som privatflygare blev jag utslängd med många andra från Bromma för flera år sedan, vad händer med Grafair, Industriflyg mm som ändå fyller en viktig roll de kan omöjligt bära kostnaden själva utan borde tvingas att flytta med redan 2025 då ?
Ja först blev "jag" (vi) utslängda från Barkarby, sedan Bromma. Fick börja flyga från Västerås.

Intressant formulering av Anko. "Snart kan du flyga från Luleå till New York på en SAS biljett". Det kan man ju redan.
 

Attachments

  • 20240918_065004.jpg
    20240918_065004.jpg
    {memory} MB · Visningar: 135
Som gotlänning som åker mer utomlands än in till Stockholm över dagen ser jag bara fördelar. Jag slipper övernattningar på Arlanda eller som nu närmast på Kastrup. De som klagar i lokalpressen är de som nyttjar den smidiga resan till möten i city via Bromma flygplats och där kommer man naturligtvis att förlora några minuter... Priserna riskerar kanske att bli dyrare men samtidigt upplever jag att BRAs kampanjpriser väldigt ofta har en tendens att öka i pris jämfört med kampanjpriset om man inte bokar typ omgående (vilket iofs inte är unikt för dem).
 
Ja först blev "jag" (vi) utslängda från Barkarby, sedan Bromma. Fick börja flyga från Västerås.

Intressant formulering av Anko. "Snart kan du flyga från Luleå till New York på en SAS biljett". Det kan man ju redan.
Äsch, han menar ju "Norrland" rent allmänt. Så Sälen kanske får den nya lyxen att ta sig till New York på en SAS-biljett?
 
Toppen