Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Personligen tycker jag att Bromma är rätt värdelöst framförallt för transfer, men förstår att detta är en känslig fråga framförallt för de som bor i Stockholm.
I nuläget så är bil/tåg till Kastrup bästa vägen och har därför haft väldigt lite sympati till er som vill ha nya linjer på ARN.
Detta ritar ju dock om kartan något, kan man ansluta med inrikesflyget så blir det ju mer intressant med linjer från ARN även för oss på västkusten.

förstår att detta är en känslig fråga framförallt för de som bor i Stockholm.
Det är möjligt att det är så. Själv (boende i Stockholm) upplever jag att det är känsligare för mina kollegor som bor ute i landet som tycker det är bökigt att åka via Arlanda när vi ska träffas på möten i Stockholm. Det går ju att förstå att Bromma är mer praktiskt. Själv har jag inga problem att ta mig till Arlanda och tycker att utbudet av alternativ till kollektivtrafik är bra (även om det är dyrt med spårbunden trafik).

edit: ”inkl kollektivtrafik” skulle det stå.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: hco
Personligen tycker jag att Bromma är rätt värdelöst framförallt för transfer, men förstår att detta är en känslig fråga framförallt för de som bor i Stockholm.
I nuläget så är bil/tåg till Kastrup bästa vägen och har därför haft väldigt lite sympati till er som vill ha nya linjer på ARN.
Detta ritar ju dock om kartan något, kan man ansluta med inrikesflyget så blir det ju mer intressant med linjer från ARN även för oss på västkusten.
Antar att du menar transfer som innebär BMA -> ARN och tvärtom? För transfer på BMA ->BMA är ju världsklass. eller missar jag din poäng (i så fall ber jag om ursäkt)?

Apropå att Bromma tappar 90% av reguljärflyget i och med att BRA slutar med trafik i egen regi kan man ju se hur detta hanterats historiskt. I början av 80-talet flyttade 100% av reguljärflyget från Bromma i och med att inrikesterminalen (nu T4) öppnade på Arlanda. Då som nu fanns de som ville lägga ned flygplatsen p.g.a. detta. Vad hände? Tja, Bromma stod utan reguljärflyg i över 10 år men inte lades flygplatsen ned för det... Så man ska nog inte utgå ifrån att BRAs beslut i sig är dödsstöten för Bromma.

Det är möjligt att det är så. Själv (boende i Stockholm) upplever jag att det är känsligare för mina kollegor som bor ute i landet som tycker det är bökigt att åka via Arlanda när vi ska träffas på möten i Stockholm. Det går ju att förstå att Bromma är mer praktiskt. Själv har jag inga problem att ta mig till Arlanda och tycker att utbudet av alternativ till kollektivtrafik är bra (även om det är dyrt med spårbunden trafik).
Jo de som är ovana resenärer tycker ofta att det är bättre med en mindre flygplats. Framförallt tycker jag det ganska enkelt går att ta sig vidare lokalt från ARN även om kostnaden kanske är högre. Men handen på hjärtat de flesta tar väl ändå bil från BMA?
Antar att du menar transfer som innebär BMA -> ARN och tvärtom? För transfer på BMA ->BMA är ju världsklass. eller missar jag din poäng (i så fall ber jag om ursäkt)?
Jag menar transfer utrikes. En rutt som vore intressant var ju till BRU men den gick ju inte att boka med genomgående biljett.

@SK989 handen på hjärtat, hur många resor till och från BMA har du haft i år? Uppenbarligen räcker inte passagerarvolymen för att hålla BRA flytande.
Hur många gånger du eller jag flyger från Bromma är knappast intressant. Däremot flög 1,2 miljoner passagerare till/från Bromma ifjol (4:e största flygplasten i Sverige), vilket är ungefär lika många som flög till/från Sturup som liksom Bromma har en stor alternativ flygplats i närheten.

Att BRA får bättre lönsamhet i att flyga för SAS beror väl på vad SAS betalar till BRA för detta - och med tanke på att SAS på det här sättet får ett slags monopolställning på en stor del av inrikesflyget så betalar nog SAS jäkligt bra...

Den här affärstransaktionen har nog mer att göra med att SAS på ett smart - och lagligt! - sätt köper ut en stor konkurrent från marknaden snarare än att folk inte vill flyga till Bromma. Förlorare är framför allt passagerarna, inkl. de som aldrig satt sin fot på Bromma, då detta kommer att leda till klart högre priser.

Toppen