Ha ha, det var länge sedan. Jag minns en av BRAs föregångare på Bromma - Malmö Aviation - som hade free seating. Malmö Aviations prefix var 6E och det hände många gånger att det var lite tjafs vid säte 6E som flera uppfattat som sin plats...Man kan undra om BRA klarar av seat-bookings dvs slut på "vassa armbågarnasklubb" och folkrusning till bästa sätet...
Ja, jag har inte flygit BRA på många år.
The regulator most certainly could make an issue of this arrangement if they want to make an issue of it.Har verkligen konkurrensverket inget att säga om detta....
Finns såklart förlorare med detta, precis som med alla förändringar. Dock tycker jag uppsidan kompenserar mer än väl, minst sagt.Hur många gånger du eller jag flyger från Bromma är knappast intressant. Däremot flög 1,2 miljoner passagerare till/från Bromma ifjol (4:e största flygplasten i Sverige), vilket är ungefär lika många som flög till/från Sturup som liksom Bromma har en stor alternativ flygplats i närheten.
Att BRA får bättre lönsamhet i att flyga för SAS beror väl på vad SAS betalar till BRA för detta - och med tanke på att SAS på det här sättet får ett slags monopolställning på en stor del av inrikesflyget så betalar nog SAS jäkligt bra...
Den här affärstransaktionen har nog mer att göra med att SAS på ett smart - och lagligt! - sätt köper ut en stor konkurrent från marknaden snarare än att folk inte vill flyga till Bromma. Förlorare är framför allt passagerarna, inkl. de som aldrig satt sin fot på Bromma, då detta kommer att leda till klart högre priser.
Förmodligen korrekt och skillnaden i antalet passagerare förklarar också varför detta händer. BRA hade förmodligen gått i konkurs förr eller senare annars.2023 flög 1.190.507 via Bromma - 2019 var det 2.354.051
Och till den nivån kommer aldrig Bromma tillbaka till igen även om BRA varit kvar på BMA.
Totala antalet förbindelser till/från Stockholm blir färre och priserna stiger. Inte mycket uppsida där. Alltså, vad är uppsidan egentligen (jag frågar ärligt, inte menat som sarkastiskt)?Finns såklart förlorare med detta, precis som med alla förändringar. Dock tycker jag uppsidan kompenserar mer än väl, minst sagt.
Siffran stämmer och den stora förklaringen ligger i att BRA i stort bytte flygplanstyp - från Bae146 till ATR72 - som hade ungefär halva kapaciteten (men också rimligen lägre driftkostnader).Förmodligen korrekt och skillnaden i antalet passagerare förklarar också varför detta händer. BRA hade förmodligen gått i konkurs förr eller senare annars.
Det finns ingen för passagerarna.. Jag har svårt att se att detta är något annat än att BRA räddar sig själva tillsvidare genom att bli underleverantör åt en tidigare konkurrent. Deras egna produkt verkar inte längre hålla då inrikesflyg tappat stort.Totala antalet förbindelser till/från Stockholm blir färre och priserna stiger. Inte mycket uppsida där. Alltså, vad är uppsidan egentligen (jag frågar ärligt, inte menat som sarkastiskt)?
Jag undrar ändå lite om allt ändå inte hänger ihop med den stoppade lanseringen av C-Series, dvs nuvarande Airbus 220?Siffran stämmer och den stora förklaringen ligger i att BRA i stort bytte flygplanstyp som hade ungefär halva kapaciteten (men också rimligen lägre kostnader).