Senaste nytt

Billigaste sättet att bli oneworld Sapphire (motsvarande Star Alliance Gold)?

Givet att man för närvarande är helt statuslös i oneworld, skulle nedanstående sträckor ge instant Sapphire i något av programmen?

MEL-HKG-MEL, CX, Business (J)
MEL-DXB-LHR-DXB-LHR, QF, Premium (T)
MEL-LAX-MEL, QF, Premium (T)

Bör ju enkelt nå över nivåerna för BA Silver eller AA Plat, men uppfyller inte 4-segmentkravet (vilket är svårt om man är baserad i Australien). Har kollat Qantas och man når inte ända fram med dessa flighter.

The Marco Polo Club hos Cathay Pacific kräver 60.000 miles varav minst en flight måste vara Cathay Pacific eller Dragonair. Men dina flygningar når inte till 60.000 miles även med Cabin bonus.

MEL-HKG-MEL, CX, Business (J): ca 11.016 miles
MEL-DXB-LHR-DXB-LHR, QF, Premium (T): ca 19.240 miles
MEL-LAX-MEL, QF, Premium (T): ca 17.426 miles

Totalt: ca 47.682 miles
Marco Polo Membership Levels - Cathay Pacific Hong Kong

Andra alternativ är att köra Elite Challenge på American Airlines AAdvantage. Du behöver inte att flyga med American Airlines för att uppnå Elite status under challange. Däremot behöver du 4 segments med AA för att förnya statusen. Mer info kan du läsa i den här tråden.
American Airlines AAdvantage Elite Status Challenge | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

@staff: Kan du inte klämma in 4 legg med AA när du ändå åker till Los Angeles. Två t/r mellan Los Angeles och San Diego eller San Fransisco tar ju inte så mycket tid i anspråk ;)

Så vitt jag förstår har AA (och BA) skärpt kraven på att man verkligen flyger sina 4 ben med egna bolaget - vad som gäller för en challenge vet jag dock inte. Jag skulle dock inte chansa om jag verkligen var sugen på status. Kanske gäller det som skrivs ovan, kanske inte. Ett sätt är givetvis att kontakta AA, men i likhet med många andra kundtjänster varierar väl kvaliten på svaren något.

@staff: Kan du inte klämma in 4 legg med AA när du ändå åker till Los Angeles. Två t/r mellan Los Angeles och San Diego eller San Fransisco tar ju inte så mycket tid i anspråk ;)
Tro mig, hade det varit jag som hade dessa flighter bokade sa hade jag utan tvekan satt mig pa ett par shorthauls inom California for att fa in de 4 flighterna. Borde ha klargjort att det inte ar jag som flyger, utan Frk Staff. Blir svart att overtala henne att gora det du foreslar, tyvarr!

Funderar pa att oppna ett AAdvantage-konto till henne oavsett och kreditera alla miles dit. Det borde ge - om jag raknat ratt - lite over 50k miles vilket atminstone ger henne en one way i J fran Australien till Asien, Afrika eller (Sodra) Sydamerika. Sen far vi se om det ar vart att projsa nagra hundra dollar for en Plat Challenge ocksa.

...savida det inte finns ett battre program att kreditera till om man vill maximera award-mojligheterna? Kanns som AAdvantage (eller US Dividend Miles) bor vara det basta.

The Marco Polo Club hos Cathay Pacific kräver 60.000 miles varav minst en flight måste vara Cathay Pacific eller Dragonair. Men dina flygningar når inte till 60.000 miles även med Cabin bonus.
Ar det inte sa att man i Marco Polo Club endast kan hoppa upp en niva per meldemsar? Dvs. om du ar statuslos kan du endast na Silver oavsett hur manga miler du flyger forsta aret? Har for mig att det brukade vara sa for ett antal ar sedan (hur dumt det an later)...

Ar det inte sa att man i Marco Polo Club endast kan hoppa upp en niva per meldemsar? Dvs. om du ar statuslos kan du endast na Silver oavsett hur manga miler du flyger forsta aret? Har for mig att det brukade vara sa for ett antal ar sedan (hur dumt det an later)...

Verkar stämma.

Upgrades occur as soon as you accrue enough Club miles or Club sectors to enter next Club tier threshold within a membership year. As multiple Club tier upgrades are not allowed, you can only progress one Club tier at a time.

Marco Polo Membership Levels - Cathay Pacific Hong Kong

Toppen