Senaste nytt

Billigaste sättet att bli oneworld Sapphire (motsvarande Star Alliance Gold)?

jannewa

Medlem
AA är perfekt för mig iaf, betald biljett ARN-SSA ger drygt 40,000 miles som räcker T&R ARN-HNL med 24 timmar i LA och 24 timmar i NY :)
 

DrKlas

Medlem
-"Här får du boardingkort....tur.... OCH retur...Nagoya?.?!"
-"Tack! :)"

Om du tänker ta dig till badet så tog det mig i måndags 27 minuter från det att hjulen tog i backen tills jag var vid rulltrappan som leder upp till bad och restauranger. Då gick jag fort i den långa gången bort till passkontrollen. Varje passerad utlänning är viktig. Syftet var dock inte att hinna med planet hem utan att hinna med en flygbuss som gick 35 minuter efter landning.
 

flybob

Medlem
Vi blev lite sena till Nagoya men ingen större stress. När jag klev av möttes jag av en nervös japanska med en skylt med mitt namn. Jag klev fram och frågade vad som stod på.

"Can I see your boarding card please?"
"Sure. Any problems?"
"You are going back today? No?"
"Yes, I am."
"To Helsinki? Today?"
"Yes :)"
"Eh, ok."

Dags för boarding igen.
 

flybob

Medlem
Sitter nu i stolen för sista benet hem till Göteborg.
Inte mycket marginal på denna resa.
NGO - ungefär en timme från att jag kom av tills det var dags för boarding. Hann med säkerhetskontroll, sushi och nudlar i loungen samt en kopp kaffe på Starbucks vid gate 17.
HEL på hemvägen. Kom av runt 15.10 och detta planet lyfter 16. Med rappa fötter klättrade jag upp till business class-flödet innan vi nådde säkerhetskontrollen, som trots det tog en kvart.
Med hjälp av diverse kroppsfinter säkrade mig en plats i loungen vid gate 22 där jag hann slänga i mig lite käk innan jag slog mig ner här (gate 29).

Detta gick förvånansvärt smärtfritt, även om jag aldrig mer vill flyga ekonomi.

Några observationer:

HEL är inte speciellt trevlig när det är mycket folk.
Jag älskar Japan, men inte nödvändigtvis japaner (på resande fot).
En MR som denna kan verka tokig, men det är faktiskt ett ganska intressant sätt att spendera 24h ;)

Nu återstår bara att se om man får poäng nog för att nå Emerald.
 

AABack2ARN

Medlem
Visst är det kul att se deras miner när man checkar in på en sådan resa. De klickar frenetiskt på tangentbordet och tittar på skärmen och så tittar de upp och undrar vad det är som står framför dem och så tittar de på skärmen och försöker fundera ut hur de skall förklara att något verkar konstigt...

Som du säger: Helsingfors i rusningstid är inte speciellt charmigt

Hoppas verkligen du når upp till Emerald efter den resan :)
 
Last edited:

flybob

Medlem
Visst är det kul att se deras miner när man checkar in på en sådan resa. De klickar frenetiskt på tangentbordet och tittar på skärmen och så tittar de upp och undrar vad det är som står framför dem och så tittar de på skärmen och försöker fundera ut hur de skall förklara att något verkar konstigt...

Som du säger: Helsingfors i rusningstid är inte speciellt charmigt

Hoppas verkligen du når upp till Emerald efter den resan :)

Landade till slut på 100100 EQP, så gott om marginal; )
Tack för hjälpen.
 
Den nye billigste måde at blive Sapphire på ex-CPH er helt klart BA-dealen til New York.

CPH-HEL-LHR, LCY-JFK-LCY,LHR-HEL-CPH med Finnair og British Airways giver (40+80+210) x 2 = 660 Tier Points.

Med den nuværende kampagne kan den bookes helt ned til 8.000DKK

For at maksimere antallet af Avios skal der være BA eller IB flynummer på alle strækninger og HEL-LHR-HEL skal være opereret af BA for at man opfylder kravet om mindst 4 segementer

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

AABack2ARN

Medlem
Räcker det inte med BA-nummer på flighterna för att få status, måste de utföras av BA också?

På AA räcker det med att det är AA-nummer, oavsett vem som utför flighten.
 
Toppen