Senaste nytt

Bali 2022

Ansökningen gick fint i a f, göra en användare - göra en ansökan (lite klur med att få rätt district/stad/postnr till första boendet), betala - blev godkänd efter 3 min.
"Holders of e-VOA are not required to queue at the visa payment counter and can proceed directly to Immigration Counter
at the port of entry upon arrival"
schysst, tack för svar!
 

Svante H

Medlem
Kan uppdatera när jag landat i Jakarta på måndag hur enkelt det var med att använda detta. Ansökan var enkel och svaret fick man snabbt.
 
Notera att man också säger:
Albert Aries, a spokesperson for Indonesia's justice ministry, said the new laws regulating morality were limited by who could report them, such as a parent, spouse or child of suspected offenders.
Så vad händer om far/mor/maka/make/barn till en person hotar att anmäla dig? Känns som en rätt ordentlig potentiell risk att bli scammad med hot om fängelse. Speciellt om det finns korruption inom rättsväsendet, vilket jag iofs inte vet någoting om.
 

andersl

Medlem
Så vad händer om far/mor/maka/make/barn till en person hotar att anmäla dig? Känns som en rätt ordentlig potentiell risk att bli scammad med hot om fängelse. Speciellt om det finns korruption inom rättsväsendet, vilket jag iofs inte vet någoting om.
Om man som utlänning har sex med en indones och dennes familj anmäler en så är nog en bra idé att lämna landet så fort som möjligt.
OBS att lagen inte träder i kraft förrän om 3 år, och mycket kan hända i Indonesien tillsdess.
 
Om man som utlänning har sex med en indones och dennes familj anmäler en så är nog en bra idé att lämna landet så fort som möjligt.
OBS att lagen inte träder i kraft förrän om 3 år, och mycket kan hända i Indonesien tillsdess.
Njae jag menade ju mera att bli scammad utan att göra någonting alls.
 
Syftet med lagstiftningen är inte att jaga turister utan att bl a angripa den ökande prostitutionen i landet.
Den slutliga lagtexten draftas och jag är ganska säker på att man kommer att hitta en lösning som innebär att personer med utländska pass fortfarande kan resa dit och bo ihop även som ogifta (typ sambo mm), men tillfälliga relationer med Indonesiska medborgare kommer att vara förbjudet även för dem med utländska pass.

Att Indonesien har utbredd korruption, även inom rättsväsendet är väl känt, så man får ju förhålla sig till det, dvs. man får undvika att sätta sig i situationer där man kan ifrågasätta ens intentioner. Men det gäller ju även i många andra länder med utbredd korruption eller diktaturer.
 

Svante H

Medlem
Det vore toppen, alltid schysst att kunna ställa in sina förväntningar rätt! Själv landar jag på CGK den 26e dec.
Lite sent svar. CGI var otroligt tomt på folk 18:00 på en måndag så vi var ute på 20 min (business class så snabbare baggage).

Bara skippa första kön för VOA och gå mot immigration direkt. Finns skyltar för lanes mot eVOA men troligtvis stängda så i sådant fall vanliga immigration (2-3 pers i kö för mig).

Ha customs declaration gjort så är det otroligt smidig till skillnad från juli i år med flera timmar kö att komma igenom allt.
 
Sweet, tack för uppdateringen. Ja, det låter ju som en ytterst smidig historia jämfört med skräckhistorierna man läst om dubbla köer (först kö till att betala i cash, sen ytterligare en kö för att få dokumentet stämplat)... Landar samma tid nästa vecka, så hoppas på en repris då.

Gällande "customs declaration", kan man göra den på förhand också menar du? Eller är det något pappersblad som delas ut à la USA?
 

Svante H

Medlem
Sweet, tack för uppdateringen. Ja, det låter ju som en ytterst smidig historia jämfört med skräckhistorierna man läst om dubbla köer (först kö till att betala i cash, sen ytterligare en kö för att få dokumentet stämplat)... Landar samma tid nästa vecka, så hoppas på en repris då.

Gällande "customs declaration", kan man göra den på förhand också menar du? Eller är det något pappersblad som delas ut à la USA?

Går att fylla i innan du flyger så visar du upp QR koden när du lämnar baggageområdet, tar inte speciellt lång tid men skönt att slippa stå jetlaggad med sketchy wifi på flygplatsen och göra det
 
Toppen