Senaste nytt

Bali 2022

LarsCph

Medlem
Någon som vet hur det fungerar med deras covidapp PeduliLindungi nu? Kan inte få fram e-hac att fylla i.

Ved check-in i København ville de stadig se, at vi havde app'en installeret. Men den anvendes ikke til noget herude - vi ankom søndag og har ikke hverken fyldt den ud eller anvendt den. Der er enkelte steder hvor der stadig i praksis kræves maske (f.eks. på Hilton hvor vi bor, på trods af at det står i deres policy at alle gæster skal anvende masker i offentlige områder, er der ingen som anvender masker og personalet siger det ikke behøves af gæster. Men i mall'en ved siden af skal man vise vaccinations attest og have maske på, det er det eneste sted jeg har set det).

God rejse - det er stadig fint herude - men en del færre turister end tidligere.
 

Anders R

Medlem
Åkte på snorkelutflykt och rundresa till Nusa Penida idag var riktigt bra skapliga vyer..
DAB51567-7B2E-463E-B319-F7ACA9308F6B.jpeg
 
Härlig bild från nusa penida. Verkar lugnt med appen. Den får ligga kvar på telefonen om det blir någon fråga. Längtar att få beställa lite babi guling och avnjuta med en kall dryck.
Såg vi hade fått equipment change till 777 på vägen dit. Vad har ni andra fått flyga ? Såg fram emot att prova business i nya kabinen. Har dock inget emot gamla, provat den till Jakarta tidigare.
 

LarsCph

Medlem
Såg vi hade fått equipment change till 777 på vägen dit. Vad har ni andra fått flyga ? Såg fram emot att prova business i nya kabinen. Har dock inget emot gamla, provat den till Jakarta tidigare.
Vi fløj med 787-9 med den nye kabine.

Den er meget fin den nye kabine, dog forbavsende lidt opbevaringsplads ved stolene, men jeg fik plads til det jeg havde brug for så det var ikke noget stor problem.
 

Trumis

Medlem
Hej! Ska senare i år till Bali och tänkte bara dubbelkolla så jag inte missat något (flyger via TPE med EVA). Skriv ut vaccinationsbevis, lika bra att ladda ner appen som ni nämner även om den inte verkar behövas längre? Munskydd är ev på EVA (läste i annan tråd att det var blandat så lika bra att ha lättillgängligt).

Framme i Bali verkar det ha gått smidigt utan Baliforward (jag anländer en söndag em som det ser ut nu) så ev kan man spara in de kronorna även om det verkar vara smidigt?

Något annat att tänka på?
 

LarsCph

Medlem
Ja ha med vaccinationsbevis på papper. De frågade efter appen ved checkin i Kastrup - så installer den nånstans, men behöver inte göra mera med appen.

Vi hade bokat https://www.balifastforward.com/ som tog hand om arrival (Visa, Covid) och transfer till hotel, det var mycket smidigt. Vi hade skickat Covid bevis och kopia på pass i förväg - de hade då en agent efter flight bridge som tog hand om allting. Ingen kö nånstans och där fanns nån sorts av kö i emigration, men jag vet inte hur lång tid eftersom vi kom via crew/diplomat entrance. Det går utmärkt att spara den kostnaden men jag tycker att det var riktig bra service.

Om ni deklarerar tull via webben får ni en QR kod som de scannar och då behöver man ingen pappar deklaration, så det skulle jag rekommendera att ni gör. På Bali skulle vi visa Covid bevis i ett shopping mall för att komma inn, men annars inget Covid tjafs. På hotellet (Sheraton Kuta) hade flesta personalen munskydd, men det var inget som behövdes för gäster. På flygplatsen munskydd från ankomst til tullen, men inget ved hemresan. Det står ibland skyltat "face masks required" men det är i praktiken inget som krävs. Vi flög med Turkisk Airlines, och planet samt Istanbul flygplats var helt som pre-Covid tycker jag och absolut ingen krav om munskydd. Annat som vanligt tycker jag, ingen munskydd i Grab, WaterBom jättebra fast med färre turister.

Ha en bra resa til Bali!
 

Svante H

Medlem
Det är väl främst köpcentrum, banker och liknande som kräver ett man checkar in sig, vilket kanske inte är otroligt många platser just i Bali.

I Jakarta och Bandung däremot så behövde man checka in flera gånger dagligen
 

Trumis

Medlem
Ja ha med vaccinationsbevis på papper. De frågade efter appen ved checkin i Kastrup - så installer den nånstans, men behöver inte göra mera med appen.

Vi hade bokat https://www.balifastforward.com/ som tog hand om arrival (Visa, Covid) och transfer till hotel, det var mycket smidigt. Vi hade skickat Covid bevis och kopia på pass i förväg - de hade då en agent efter flight bridge som tog hand om allting. Ingen kö nånstans och där fanns nån sorts av kö i emigration, men jag vet inte hur lång tid eftersom vi kom via crew/diplomat entrance. Det går utmärkt att spara den kostnaden men jag tycker att det var riktig bra service.

Om ni deklarerar tull via webben får ni en QR kod som de scannar och då behöver man ingen pappar deklaration, så det skulle jag rekommendera att ni gör. På Bali skulle vi visa Covid bevis i ett shopping mall för att komma inn, men annars inget Covid tjafs. På hotellet (Sheraton Kuta) hade flesta personalen munskydd, men det var inget som behövdes för gäster. På flygplatsen munskydd från ankomst til tullen, men inget ved hemresan. Det står ibland skyltat "face masks required" men det är i praktiken inget som krävs. Vi flög med Turkisk Airlines, och planet samt Istanbul flygplats var helt som pre-Covid tycker jag och absolut ingen krav om munskydd. Annat som vanligt tycker jag, ingen munskydd i Grab, WaterBom jättebra fast med färre turister.

Ha en bra resa til Bali!

Tack för infon!
Valde ni att lägga till "Advance payment for your VOA ( Visa On Arrival )" för Balifastforward eller är det inte värt det/nödvändigt?
 
Toppen