Senaste nytt

Baggage drop inom Star Alliance

Senator

Moderator
Nu gällde ju frågan baggage-drop iofs. Jag kan iofs inte minnas att jag har använt det någon gång, men jag trodde det betydde jag checkade-in själv samt skrev ut baggage-tag själv som jag själv sätter på, så uppdraget i sig är väl att kolla att den sitter på.

Nu tror jag inte själv att det fungerar, utan jag var mer inne på det ur den tekniska aspekten, alltså att baggaget hamnar på bandet o sen körs iväg. Vilken "lucka" som använts borde ju inte spela någon roll för det bakomliggande systemet, eller?

Jag utgår från att det idag måste finnas en ID-check när man checkar bagage, så att taggen på bagaget matchar en passagerare som identifieras och en faktisk bokning. Till detta krävs access till rätt system. Jag uppfattar att det är så det funkar, men har möjligtvis fel gällande ID-check och bagage.
 

johhenrik

Medlem
Jag utgår från att det idag måste finnas en ID-check när man checkar bagage, så att taggen på bagaget matchar en passagerare som identifieras och en faktisk bokning. Till detta krävs access till rätt system. Jag uppfattar att det är så det funkar, men har möjligtvis fel gällande ID-check och bagage.

Det har du säkert helt rätt i.
 
Så summeringsvis så är det eventuellt tekniskt möjligt, men det är inget som bolagen vill hjälpa varandra med. Jag antar att det förvisso skulle uppstå en viss kaos om det blev allmänt känt att man kunde droppa bagaget 'varsomhelst'.

mvh
Ulf
 

Senator

Moderator
Så summeringsvis så är det eventuellt tekniskt möjligt, men det är inget som bolagen vill hjälpa varandra med. Jag antar att det förvisso skulle uppstå en viss kaos om det blev allmänt känt att man kunde droppa bagaget 'varsomhelst'.

mvh
Ulf

Nej, det är inte tekniskt möjligt om inte alla övergår till samma system, kostnadsfrågan återstår och att terms & conditions gällande ansvarsområden ändras :)
 
Kanske kan detta överbryggas/hanteras för *A Gold-medlemmar för att begränsa strömmen. Jag tycker att det vore en mycket god gest att tillåta drop hos andra bolag inom samma grupp. Givet förstås att systemen klarar av det, men det kan säkert skapas en lista på vad som funkar och inte funkar.

mvh
Ulf
 

fcx

Medlem
I mina öron låter det som en solklar potential för rationalisering för alla inblandade bolag. Om alla kan använda samma bagdrop borde de rimligtvis behövas färre bagdrops för varje bolag.
 

dino_81

Medlem
Vid ett tillfälle när jag skulle åka från Lissabon till Geneve med Swiss kom jag alldeles för tidigt till flygplatsen och Swiss in-checkning och bagage-drop var inte öppet. Eftersom jag redan hade checkat in online tänkte jag då, precis som trådskaparen är inne på, lämna mitt bagage till TAP som har öppet under hela dagen. Ungefär som SAS på Arlanda. Med det var givetvis stopp.

Personalen upplyste dock att om jag hade åkt på en code-sharebiljett (TAP fast Swissmetall) hade jag både kunnat checka in och/eller lämnat mitt bagage i någon av TAP:s diskar.

Är det någon som vet om detta fungerar på Arlanda. Om man har en code-sharebiljett med SK-nummer på exempelvis en Swiss eller Austrianflight - går det så att lämna bagaget i SAS:s bagage drop? Isf faller tesen om att det är handlingbolagen som orsakar detta "problem"...?
 

Dr. Miles

Expert
Styrs inte det av vilket handlingbolag aktuellt bolag använder sig av? På Kastrup använder sig t.ex. Swiss av T2 och av Aviator (f.d. Novia). Med andra ord kan du inte använda SAS-diskarna om du ska flyga med Swiss.

Jo, det styrs av handlingsbolag men också av avtalet. (och inte bara med baggage drop, även check in)
T ex THAI (TG) tar hand om ground handling av Ethiopian Airlines (ET) i Bangkok och THAIs check in är öppet från tidig morgon till sent på natten. Men det går inte checka in Ethiopian Airlines flight utanför Ethiopian Airlines avgånstid (de öppnar ca 2,5-3 timmar före avgångstid).

Det är trots allt varje flygbolag som bestämmer ground handling pga det är en kostnadsfråga.
Star Alliance eller andra allians har inte gemensam regel om att tillåta check in på valfri allianspartnerflygbolags check in counters.
 

CKIARN

Medlem
Hej Allihop!

Bara för att Flygbolag är med i en allians så är dom fortfarande olika bolag med olika produkter och regler. På Arlanda så checkas SAS Och Swiss/Austrian långt ifrån varandra, och skulle man skicka ner en SAS väska hos Swiss så kommer den inte ner på samma band och sortering. Dessutom är det olika system samt olika handlingsbolag.
 
Är det ofta/alltid? samma personer som fixar incheckningen som också är gate/kabinpersonal? När jag flög LH i helgen så var det åtminstone samma personer i disken som vid gaten. Möjligt att de lämnar över dock.

mvh
Ulf
 
Toppen