Senaste nytt

Baggage drop inom Star Alliance

Hej!

En stilla undran: det bör väl rimligen tekniskt gå att droppa bagage hos vilken *A counter som helst? Jag irriterar mig rätt ofta på att det är tok-kö till min *A-disk, när diskar hos andra *A-flygbolag är bemannade och i princip tomma.

mvh
Ulf
 

johhenrik

Medlem
Du får prova nästa gång och rapportera tillbaka. Rent tekniskt borde det väl inte vara problem, men jag har aldrig testat. :)
 

Agö

Medlem
Hej!

En stilla undran: det bör väl rimligen tekniskt gå att droppa bagage hos vilken *A counter som helst? Jag irriterar mig rätt ofta på att det är tok-kö till min *A-disk, när diskar hos andra *A-flygbolag är bemannade och i princip tomma.

mvh
Ulf

Styrs inte det av vilket handlingbolag aktuellt bolag använder sig av? På Kastrup använder sig t.ex. Swiss av T2 och av Aviator (f.d. Novia). Med andra ord kan du inte använda SAS-diskarna om du ska flyga med Swiss.
 

johhenrik

Medlem
Fast baggage-drop görs väl inget mer än bara kolla att taggen är korrekt? Sen när den hamnar på bandet så spelar det väl ingen roll? Rent tekniskt alltså. :)
 

Agö

Medlem
Fast baggage-drop görs väl inget mer än bara kolla att taggen är korrekt? Sen när den hamnar på bandet så spelar det väl ingen roll? Rent tekniskt alltså. :)

Tja, vissa bolag kör ju definitivt ID-kontroll när man lämnar av väskan. Jag är långt ifrån säker på att du faktiskt kan lämna en väska vid SAS guldincheckning på Kastrup om du ska flyga med Swiss för att fortsätta på exemplet ovan.
 

twiggs

Medlem
Styrs inte det av vilket handlingbolag aktuellt bolag använder sig av? På Kastrup använder sig t.ex. Swiss av T2 och av Aviator (f.d. Novia). Med andra ord kan du inte använda SAS-diskarna om du ska flyga med Swiss.

Exakt. Var med om liknande situation på BRU för några månader sedan. Skulle till Split via Zagreb och det var 1 incheckningsdisk öppen för ZAG. LH First mittemot gapade tom och trots att killen bakom den disken var "tyskt" korrekt och ursäktade sig oerhört för krånglet och det faktum att jag bara skulle ha ett boardingkort så var det bara att ställa sig i 50-meterskön och vänta som gällde.

Olika handlingbolag, olika interna system, olika bagageregler, diverse taggar och massa annat kan jag tänka mig är det som ställer till det.
 

johhenrik

Medlem
Nej, jag tror inte de kommer tillåta det. Finns säkert säkerhetsregler att bara rätt handling-bolag får hantera processen etc. Men som sagt, rent tekniskt och logistiskt borde det ju fungera. Någon får prova helt enkelt. :)
 

ulagun

Medlem
Fast baggage-drop görs väl inget mer än bara kolla att taggen är korrekt? Sen när den hamnar på bandet så spelar det väl ingen roll? Rent tekniskt alltså. :)
Det är detta som är haken med din idé.
När du "klickar in" din väska så känner systemet av om det är rätt bolag m.m.
Försöker du med en Swiss taggad väska på SAS drop blir det bokstavligt talat stopp. Rullbandet sätter inte igång.
Tyvärr då även jag upplever samma frustration som du ibland.
 

Senator

Moderator
Tyvärr för mig (IMHO) så saknas det en logisk koppling till att olika allianser skulle sådär bara på klacken hantera villkorslöst vilket bagage som helst och när som :)

Att checka in ett styck bagage innehåller ett antal parameter; bland annat juridiska åtaganden samt operationella ansvar. Om vi struntar i för ögonblicken multi-carrier bokningar och tänker oss en Swiss resa från ARN till ZRH. Nu har Swiss upphandlat en tjänst för markhantering på Arlanda, och har valt Menzies för detta (varför, är ren gissning - men det handlar nog om deras system som SAS Ground Service inte vill använda).

Så frågan blir då: skall ett annat marktjänstbolag som inte får betalat för uppdraget hantera bagaget, har inte access till inchecknings programmet, skall inte ansvara för den fysiska flytten till själva flygplanet då ta emot en väska? I min världen blir detta ologiskt ur ett säkerhets- och ansvarsperspektiv.

För mig är logiken kopplat till att det är trots allt "operating carrier" och deras marktjänstbolag som är den logiska ansvarstagaren. Självklart, hade det varit skönt om t.ex. Star Alliance på Arlanda alla använde samma marktjänstbolag och system, men nu är det inte så och jag ser inget problem. Alternativet är ett monopolistiskt system med ett system och ett marktjänstbolag. Vet inte om det är bättre :)
 

johhenrik

Medlem
Tyvärr för mig (IMHO) så saknas det en logisk koppling till att olika allianser skulle sådär bara på klacken hantera villkorslöst vilket bagage som helst och när som :)

Nu gällde ju frågan baggage-drop iofs. Jag kan iofs inte minnas att jag har använt det någon gång, men jag trodde det betydde jag checkade-in själv samt skrev ut baggage-tag själv som jag själv sätter på, så uppdraget i sig är väl att kolla att den sitter på.

Nu tror jag inte själv att det fungerar, utan jag var mer inne på det ur den tekniska aspekten, alltså att baggaget hamnar på bandet o sen körs iväg. Vilken "lucka" som använts borde ju inte spela någon roll för det bakomliggande systemet, eller?
 
Toppen