Senaste nytt

Bästa resväskan (Stor resväska)

quote_icon.png
twiggs skrev:On topic: Hur viker man ner sina plagg i sådana där packsystem? Ser oerhört praktiskt ut, och skulle minst sagt kunna underlätta mitt resande.

Här går åsikterna isär. Och det är religion. Vissa rullar, vissa viker. Själv är jag lite inkonsekvent, så jag varierar mig beroende på exakt vad som packas. Man får känna lite på kläderna som ska ner om de lämpar sig att rulla eller inte. Jag har kommit fram till att kalsonger oftast är bra att rulla. Samma sak med t-shirts. Pike-tröjor vill däremot helst bo vikta ihop med skjortorna eller i en egen cube.

Ett viksystem som den galna? väsk och lättviktsfantasten, Doug Dyment, rekommenderar finns här. Har själv provat och det fungerar men blir lite jobbigt om man skall packa upp och ner ofta. Fast jag kanske inte har tränat tillräckligt.

Packing Clothes :: One Bag

För övrigt Eagle Creek gör bra grejor och deras packing cubes är nog de lättaste man kan hitta.

Den här väskan från slutet av 90 talet har varit med många varv runt jorden nu.
Den hade fått bäst i test på Råd och Rön innan jag köpte den.
Den är fortfarande hel och kommer nog förbli så. Mycket hållbar.

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    198 KB · Visningar: 898
  • image.jpg
    image.jpg
    197,6 KB · Visningar: 1 045
Last edited:
Den där väskan är ju snarast en tank. Problemet med den är att när du börjar packa i den, så har du väl använt halva tillåtna vikten genom att bara ta fram väskan. Jag var övertygad om att jag skulle få svårt att hålla mig under viktbegränsningen när jag bytte till en större väska men faktum är att totalvikten på mitt bagage gick ner, trots att jag har med mig mer saker.

Den där väskan är ju snarast en tank. Problemet med den är att när du börjar packa i den, så har du väl använt halva tillåtna vikten genom att bara ta fram väskan. Jag var övertygad om att jag skulle få svårt att hålla mig under viktbegränsningen när jag bytte till en större väska men faktum är att totalvikten på mitt bagage gick ner, trots att jag har med mig mer saker.

Sant den väger nog 5 kg tom eller så.
Fast fyller man den bara med kläder kan den bli ganska full och det väger ändå under 20 kg.
Och vi på Bc.se ser ju oftast till att flyga business eller att ha statuskort och då få man ju ta med sig mer.:)

Aluväskorna från Rimowa ser ju onekligen lockande ut, speciellt som jag har lovat mig själv att aldrig mer köpa en väska med halvmjukt skal och blixtlås. Är det någon större skillnad på hur Classic Fligt och Topas Titanium är uppbyggda, eller är det mest designfeatures?

Själv gillar jag designen hos Classig Flight bättre då den ser mera clean och rå ut. Vi har också på jobbet en alu-Rimowa som jag tror är en gammal Classic Flight som vi brukar frakta känslig elektronik i, den ser ut som om den har varit med om sju svåra år men den är fortfarande hel och den känns helt okrossbar när man tar i den, built like a tank. Något sådant skulle vara perfekt för mig :)

Är det någon som har koll på hur det ligger till med skatteavdrag för dyra resväskor? Kan jag köpa en väska för 5-10K och sedan ta upp den i deklarationen som en arbetsrelaterad utgift eller blir det tokerror i skattmasens dator då?

Noen som har noen formening om Rimowa vs Tumi?

Jeg må kjøpe meg ny koffert da følgende har skjedd med meg de siste flightene:

*Ryggsekken min har fått knust knipslåsen slik at trusene som lå øverst i sekken lå "på halvåtte" utover baggasjebåndet. Jeg hadde lite lyst å gå mot ryggsekken og "vise alle" at det var min sekk.... D:
*Trillekofferten min ville ikke felle ut håndtaket da jeg hentet den av baggasjebåndet, den ene gangen jeg hadde fylt den opp med tunge bøker, ett telt og noen steinprøver. JIPPI for å bære den for hånd + en haug andre greier gjennom en hel flyplass.
*Trillekofferten min - med hjemsnekra fiksing av håndtaket - presterte så å la blixtlåsen (glidelås på norsk) gå sønder og sammen ved neste reise. Dette oppdaget jeg da jeg nok en gang var loosern som hadde fått klærne sine strødd utover baggasjebåndet.

Nå er jeg lei, vil ha noe som holder :rolleyes:

Last edited by a moderator:
Aluväskorna från Rimowa ser ju onekligen lockande ut, speciellt som jag har lovat mig själv att aldrig mer köpa en väska med halvmjukt skal och blixtlås. Är det någon större skillnad på hur Classic Fligt och Topas Titanium är uppbyggda, eller är det mest designfeatures?

Själv gillar jag designen hos Classig Flight bättre då den ser mera clean och rå ut. Vi har också på jobbet en alu-Rimowa som jag tror är en gammal Classic Flight som vi brukar frakta känslig elektronik i, den ser ut som om den har varit med om sju svåra år men den är fortfarande hel och den känns helt okrossbar när man tar i den, built like a tank. Något sådant skulle vara perfekt för mig :)

Är det någon som har koll på hur det ligger till med skatteavdrag för dyra resväskor? Kan jag köpa en väska för 5-10K och sedan ta upp den i deklarationen som en arbetsrelaterad utgift eller blir det tokerror i skattmasens dator då?

Det är mycket liten skillnad mellan Classic Flight och Topas. Topas har en mer robust låsanordning med tre stycken kraftiga låsmekanismer medan Classicen har två mindre låsmekanismer av attachétyp. Men i praktiken så tror jag inte att det spelar någon roll. Designmässigt har Classicen kromade hörn som möjligtvis blir rätt så repiga och buckliga, samt ett läderhantag medan Topas har handtag i solid aluminium.

Personligen tycker jag Classic är snyggare än Topas med en aningen mer retrokänsla.

Det är dags att ut och resa med en stor resväska snart och eftersom min gamla snygga (men värdelösa) resväska gått sönder så jag köpte precis en Titan X2 från en tysk sida. Koffer, Trolleys, Kofferset, Reisekoffer online kaufen | Markenkoffer.de

Den kostade 1000 SEK inkl frakt (fick extra 11% rabatt på orginalpriset då de hade något erbjudande på väskor denna helg). I Sverige kostar den 2700 SEK, dock hade jag fått en snyggare färg om jag köpt den på hemmaplan, har ju några BC-klisterlappar att förgylla med iaf. :)

Var även på NK och köpte en datorväska idag där prio var att den skulle vara en snygg & lätt crossbody (istället för min nuvarande datorryggsäck). Tanken slog mig när jag lagt beställningen att det helt klart var viktigt att ha en snygg datorväska men tydligen kunde jag tänka mig en ful resväska nu, hehe... Dock har jag haft lite otur vad det gäller resväskor på sistone så vem vet jag kanske inte behöver ha den så länge. ;)

Jag kör en Samsonite Cosmolite största modellen, 86 cm / 144 L. Vikt cirka 4 kg.

Fattar dock inte varför resväskor ska vara snordyra. Rimligt pris borde vara 600 kr, inte 4000+ kr som denna.

Vidare så förstår jag inte heller varför "alla" köper SVARTA väskor. Omöjligt att känna igen på bandet. En gång funderade jag på om man kunde spreja ett stort "X" på väskan för snabb igenkänning, men då kanske det skulle bli säkerhetspådrag som följd.

mvh
Ulf

Toppen