Senaste nytt

Bästa noise-cancelling hörlurarna?

Förra gången jag var i Kanada så köpte jag mig ett par Polk Audio Ultra Focus 8000.

Mycket nöjd med mitt köp och när man tar på sig på dem så sticker man ut lite jämfört med alla andra (som till 99% är Bose-användare).

Snygg kolfiber-look och grymt ljud!

Har bara använt Denon heltäckande lurar (slutna), funkade väl ok men stängde inte ut ljud så bra.
Jag har aldrig använt brusreducerande hörlurar, gör det så stor skillnad?

Har bara använt Denon heltäckande lurar (slutna), funkade väl ok men stängde inte ut ljud så bra.
Jag har aldrig använt brusreducerande hörlurar, gör det så stor skillnad?

Ja. Aktivbrusreducering gör enorm skillnad. De enda lurar som jag har testat och som kan mäta sig med riktiga NC-lurar, är mina Peltor WS Alert, men folk tittar så konstigt på en när man har dem på flyg.

Jag har bara använt billiga NC-lurar, och när jag någon gång har jämfört dem med Bose-lurar så tyckte jag absolut inte att skillnaden motiverade priset vad gäller dämpningen. Vad jag inte vill höra är ju andras röster, motorljud bryr jag mig inte så mycket om. Däremot har jag tröttnat på mina billiga lurar för att de blir så obekväma på öronen vid lång användning, ett par sitter åt för hårt, ett annat trycker på fel ställe på örat osv. Om jag inte ska se på en film så föredrar jag öronproppar Jag leker med tanken att helt enkelt kombinera ett par bekväma in-ear-lurar med ett par Peltor-skydd...

Det finns ju peltor-lurar med line-in. Det vore nog inte så dumt för det här ändamålet. Det är mest kasst när man ska snickra och använda dem - då vill man ha så lite kablar som kan fasna i maskiner som möjligt.

Det finns ju peltor-lurar med line-in. Det vore nog inte så dumt för det här ändamålet. Det är mest kasst när man ska snickra och använda dem - då vill man ha så lite kablar som kan fasna i maskiner som möjligt.

Men är det inte kontakt i lurarna då, så man kan rycka ut kabeln?

Ja. Aktivbrusreducering gör enorm skillnad. De enda lurar som jag har testat och som kan mäta sig med riktiga NC-lurar, är mina Peltor WS Alert, men folk tittar så konstigt på en när man har dem på flyg.

Påminner mig om att jag brukade se en man som promenerade med sina Peltor kåpor på örona. Tyckte alltid det såg ganska dumt ut!

Det finns ju en blåtandsversionen: Peltor med blåtand

Eller en mer diskret variant: Soundscope Starkey, finns också med blåtandsmodul.

Den senare varianten har väckt ett starkt ha-begär inför kommande säsongs jakt... :)

*EDIT* Stavfel

Last edited:
Jag har bara använt billiga NC-lurar, och när jag någon gång har jämfört dem med Bose-lurar så tyckte jag absolut inte att skillnaden motiverade priset vad gäller dämpningen. Vad jag inte vill höra är ju andras röster, motorljud bryr jag mig inte så mycket om. Däremot har jag tröttnat på mina billiga lurar för att de blir så obekväma på öronen vid lång användning, ett par sitter åt för hårt, ett annat trycker på fel ställe på örat osv. Om jag inte ska se på en film så föredrar jag öronproppar Jag leker med tanken att helt enkelt kombinera ett par bekväma in-ear-lurar med ett par Peltor-skydd...

Hörlurar med aktiv brusreducering (ANC) (som t.ex Bose) reducerar konstanta ljud med låg frekvens
och oavsett hur dyra de än är kommer de bara att ta bort ”tal” av typen Buddhistmunkars entoniga mässande.
Föga förvånande eftersom tekniken utvecklades för att förbättra kommunikation i cockpit.

Last edited:
Toppen