Fått uppfattningen att de inte ens skall ha en PLUS (kan iof nästan kalla det europeisk business/premium) variant men det skall de alltså ha? Dvs en kabin men med service och möjligtvis seatblock. Detta inom Sydamerika och majoriteten inom Nord.
Testat Avianca eller grundar sig din uppfattning på youtubevideos?
Det är ju så dels att levnadsstandarden i Sydamerika är betydligt lägre. Om du tjänar 25 000 kr på ett jobb i Sverige så är inkomsten här motsvarande 5000-7000 kr, men kostnaderna är inte 1/5 mot i Sverige. Det gör att folk, inte alla men de flest, inte har råd med dyra flygbiljetter. Sedan är det en mördande konkurens, inte minst inrikes i Colombia. Det finns fyra stora bolag som konkurrerar (Avianca, LATAM, Viva, Wingo) och flera mindre som försöker. LATAM har köpts upp av Delta och totalt gjorts om. LATAM har nästan aldrig heller haft Business inom regionen, bara på stomlinjer med widebody.
Priserna inrikes låg på 200-300 kr för en enkel flygning i economy när jag var i Colombia första gången 2015. Som *A Guld fick du bagage, lounge och ofta opup till Business. För det priset kan det inte varit någon vinst över. Liknande prisnivå i Business om man betalade det direkt. 2018 flög jag CTG-MDE-CLO-BOG-UIO-GYE, fem flygningar i Business för typ 3000 kr. Galet bra intjäning till Eurobonus. Förstår att detta inte var hållbart ekonomiskt.