Senaste nytt

Avianca efter pandemin?

JimmyH

Medlem
20230103_002901.jpg
Har precis landat i London, maten är som konstaterats usel men inga problem att sova
 
Last edited:

Adrien

Medlem
Har en resa till Colombia om några veckor. Flyger med Avianca från London till Bogota och har även en inrikes till Cartagena. Hade ju hört en del innan hur de är efter pandemin men när jag nu kollar upp lite innan resan så verkar de befinna sig i fritt fall. Förutom att servicenivån både i luften och på marken dragits ner till mer eller mindre ultra low cost så går det att läsa historier som inte är annat än rena bedrägier, framförallt gällande bagage.
Trots att man redan betalat för incheckat bagage krävs man på tresiffriga dollarbelopp och mer eller mindre hot om man argumenterar osv. Pengar som inte betalas tillbaka. Skatter och avgifter som krävs vid gate. Ingen information osv osv. Trots Star Alliance guld har jag nu köpt till bagage till inrikesresan för att förhoppningsvis undvika tjafs. På Tripadvisor räknade jag till 38 av 40 ettor i betyg av de senaste recensionerna innan jag slutade, många bagagehistorier. Trots en stor skopa salt kan inte sammantagna bilden inte bortses ifrån.

Är det någon som har erfarenhet eller vet lite mer? Flyger business, vad är det jag gett mig in på egentligen? Det jag sett verkar helt sanslöst. Sett exemplel där Cola och macka är det enda som finns att tillgå. Obefintlig IFE, inte ens en filt osv osv. Är ändå en elvatimmarsflight och de hävdar att de inte tagit bort business på Europaflygningar.
Flög förra veckan med Avianca från Barcelona till Bogotá i Business och det var jättebra trots att det är inget wow känsla. Hårdvaran är bra och maten var mycket bättre att vad jag fick för några månader sen mellan London-Bogotá-London. Om jag minns rätt så var maten bättre på London-Bogotá än på Bogotá-London.

Avianca International Lounge i Bogotá är ganska bra med, inte världsklass men gör jobbet för de 2-3 timmar man är där.

Jag har rest flera gånger inrikes i economy med Avianca också, inga konstigheter, likt SAS och andra flygbolag i Europa. Har också rest inrikes med Latam och Viva och det är typ samma sak. Men gillar Avianca bättre då man tjänar EB :) Har aldrig haft problem gällande bagage när jag har rest inrikes med både S & M.
 
Åkte avianca med frugan mellan bcn till bog för 3 veckor sedan.

Vi flög business class givetvis. Det var så dåligt att jag använde en till 2-4-1 och massa mer poäng för att boka first med Lufthansa hem.

Avianca har dragit ned på allt. Ställer du något krav på service och kvalite är avianca en nitlott.
Det är så dåligt att till och med purser stod och prata med oss i 30min om hur lite motivation personalen har kvar, pga all kostnadsbesparing.

- det finns inga snacks
- alkohol och läsk tar slut för de lastar minsta möjliga mängd
- du får economy käk i business class
- städning är obefintlig
- du får en liten filt och en liten kudde
- entertainment suger
- sätena är små
 
Att servicen på longhaul är en katastrof är helt sant och inget nytt. Det har diskuterats här på forumet många ggr förut. Hittar man platser med Lufthansa, Swiss, TK eller TAP istället så är det såklart mycket bättre. Men ofta finns det bara Avianca åt ena eller andra hållet. Då får det duga som "sovshuttle" tycker jag. Resan är inte alltid målet
 

Grahnen

Medlem
Åkte LHR-BOG precis innan jul och åker tillbaka med samma rutt idag. Hårdvaran var bra och sov 8/11h under flygningen hit. Åt ravioli som jag tycker var rätt bra. Blev väldigt mätt allafall. Sen var efterrätten helt okej, detsamma gällde osten och skinkan som var med. Servicen var la ingen höjdare. De har champange? men den tar de inte fram, om man inte frågar efter ett glas. Då kommer de med ett.
Inget wifi eller bra entertainment, hade inte överlevt en dag-flygning.
Bagaget var helt och flygen var i tid allafall.

Flög även airbus 319 till San josé och det var ingen höjdare... Det räcker så
 
Åkte hem från de senaste två veckornas sydmerikaävenr med AV via Barcelona. Crew var mycket trevliga och vänliga, kanske lite väl snälla. Tyvärr var det två familjer i business class-kabinen som lät sina fyra barn leva rövare hela flighten (8h) så att vi andra inte kunde sova. De sprang runt, lekte, gapade, spelade iPad med ljud på osv. Detta hade kanske andra crew försökt mildra, men inte detta. Mina bose+öronproppar till trotts i ska sägas.

Maten inget att minnas efteråt, käkade raviolin och sen omeletten. Loungen i Barcelona som LH använder var är riktigt bra, så en dusch och gofrulle räddade det hela i väntan på BCN-FRA-CPH.
 

Gus

Medlem
Visa bifogad bild 137355
Har precis landat i London, maten är som konstaterats usel men inga problem att sova
Var detta huvudmåltiden? Eller burgaren som jag läst man kan beställa mellan måltiderna? Har en resa BOG-LHR i september. Det är en nattflygning som tur är. Ändå nice att man får porslin i business class. Det har varit plasttallrikar på vissa reviews jag läst.

Har de öl på planet och brukar den ta slut? Chips kanske man kan ta med sig några påsar från loungen?
 

JimmyH

Medlem
Var detta huvudmåltiden? Eller burgaren som jag läst man kan beställa mellan måltiderna? Har en resa BOG-LHR i september. Det är en nattflygning som tur är. Ändå nice att man får porslin i business class. Det har varit plasttallrikar på vissa reviews jag läst.

Har de öl på planet och brukar den ta slut? Chips kanske man kan ta med sig några påsar från loungen?
Det fanns lite andra rätter att välja på så här i efterhand så hade nog raviolin varit ett bättre val:)

På vägen LHR-BOG var det enligt sällskapet bättre mat, själv åt jag mig mätt i LHR så skippade käket helt till förmån för sömn.
Bifogar ett par bilder på middag och frukost.
 

Attachments

  • 20221214_232849.jpg
    20221214_232849.jpg
    {memory} MB · Visningar: 110
  • 20221215_075400.jpg
    20221215_075400.jpg
    {memory} MB · Visningar: 110

Gus

Medlem
Tack för svar! Så länge det är varmt mat på riktigt porslin och öl i riktiga glas så tror jag nog att det kommer bli en okej flygning för oss i september. Men det känns bra att vara förberedd på att det kommer vara av låg kvalitet. På vägen till Galapagos (som är målet med resan) flyger vi med Turkish till Panama, det är en dagflight vilket känns kul :).
 
Toppen