Senaste nytt

Avianca efter pandemin?

varva77

Medlem
Varför skulle de lämna *A? SAS har ju gjort nästan exakt samma sak intra Europa med Light/Go/Plus.
Fått uppfattningen att de inte ens skall ha en PLUS (kan iof nästan kalla det europeisk business/premium) variant men det skall de alltså ha? Dvs en kabin men med service och möjligtvis seatblock. Detta inom Sydamerika och majoriteten inom Nord.
 
Last edited:
Fått uppfattningen att de inte ens skall ha en PLUS (kan iof nästan kalla det europeisk business/premium) variant men det skall de alltså ha? Dvs en kabin men med service och möjligtvis seatblock. Detta inom Sydamerika och majoriteten inom Nord.
Testat Avianca eller grundar sig din uppfattning på youtubevideos?

Det är ju så dels att levnadsstandarden i Sydamerika är betydligt lägre. Om du tjänar 25 000 kr på ett jobb i Sverige så är inkomsten här motsvarande 5000-7000 kr, men kostnaderna är inte 1/5 mot i Sverige. Det gör att folk, inte alla men de flest, inte har råd med dyra flygbiljetter. Sedan är det en mördande konkurens, inte minst inrikes i Colombia. Det finns fyra stora bolag som konkurrerar (Avianca, LATAM, Viva, Wingo) och flera mindre som försöker. LATAM har köpts upp av Delta och totalt gjorts om. LATAM har nästan aldrig heller haft Business inom regionen, bara på stomlinjer med widebody.

Priserna inrikes låg på 200-300 kr för en enkel flygning i economy när jag var i Colombia första gången 2015. Som *A Guld fick du bagage, lounge och ofta opup till Business. För det priset kan det inte varit någon vinst över. Liknande prisnivå i Business om man betalade det direkt. 2018 flög jag CTG-MDE-CLO-BOG-UIO-GYE, fem flygningar i Business för typ 3000 kr. Galet bra intjäning till Eurobonus. Förstår att detta inte var hållbart ekonomiskt.
 

ulagun

Medlem
Förstår inte varför *A har så svårt att få hyfsat flyg på/ till Sydamerika?
Reste förr med Varig, suberb service mm. Senare med TAM helt OK bolag. Idag verkar inte finnas något alternativ förutom kanske TAP till Sydamerika.
En hel kontinent med lockande resmål och inga vettiga* A flyg
OT, T.ex varför lade Lufthansa ned förlängning Buenos Aires Santiago? Var perfekt.
 
Nu har jag checkat in bagage två dagar i rad utan något tjafs här. Avianca verkar ha löst "problemet" i sitt system. I S-fare ingår inte något incheckat bagage men efter ha lagt in mitt EBG står det klart och tydligt på boardingkortet att jag kan checka in 1x23 kg, vilket nog gör det enklare för alla agenter att göra rätt.
b58c25ff38d8daa820bf029e103490d5.jpg
 
Nu har jag checkat in bagage två dagar i rad utan något tjafs här. Avianca verkar ha löst "problemet" i sitt system. I S-fare ingår inte något incheckat bagage men efter ha lagt in mitt EBG står det klart och tydligt på boardingkortet att jag kan checka in 1x23 kg, vilket nog gör det enklare för alla agenter att göra rätt.
Det vore ju bra om de kunde infria vad som står här även for XS-biljetter, om de nu ska vara med i Star Alliance: https://www.staralliance.com/en/benefits-and-privileges. Det vore även önskvärt att skitbolaget Avianca inte lägger ut felaktiga priser som mer än dubbleras när man klickar sig vidare på Kayak:
Avianca.jpg



Avianca2.png
 
Det finns dem på Flyertalk som lyckats med bagaget på en XS men jag ville tjäna lite poäng också. Men att Avianca är så mycket sämre än andra i den här frågan stämmer inte, SAS och LH gör precis samma sak för sina billigaste biljetter.

Och att boka direkt med flygbolaget och inte via OTA är väl en regel man bör gå på.
 
Det finns dem på Flyertalk som lyckats med bagaget på en XS men jag ville tjäna lite poäng också. Men att Avianca är så mycket sämre än andra i den här frågan stämmer inte, SAS och LH gör precis samma sak för sina billigaste biljetter.

Och att boka direkt med flygbolaget och inte via OTA är väl en regel man bör gå på.
Nej, SAS och LH har uttryckligen skrivit vad som gäller på Star Alliance-sidan som jag länkade till, det har inte Avianca.

I mitt exempel ovan var ingen OTA inblandad, Avianca ljuger om sina priser på Kayak för att lura ouppmärksamma människor.
 
Nej, SAS och LH har uttryckligen skrivit vad som gäller på Star Alliance-sidan som jag länkade till, det har inte Avianca.

I mitt exempel ovan var ingen OTA inblandad, Avianca ljuger om sina priser på Kayak för att lura ouppmärksamma människor.
Det ska gå att checka in bagage även när man flyger på XS. Någon annan här som har testat?

Använd Google Flights och en VPN inställd på Colombia så får du bästa pris.
 

majoren

Medlem
Enligt Aviancas egen sida får LifeMiles guld inte checka in extra väska i just XS. Så det borde väl rimligen även gälla Star alliance gold. Det står ju klart och tydligt under "Terms and conditions benefits Avianca":

"11. Additional baggage in Economy and Executive Cabin:

Depending on your Elite status, you are entitled to additional baggage allowance according to the fare purchased (Does not apply with Size XS)."

Vill f.ö. tacka Christoffer för bra lägesrapport om Avianca. Då vet jag själv vad som gäller nästa gång jag flyger dem. Läget har ju varit lite flytande.
 
Toppen