Senaste nytt

Avianca efter pandemin?

varva77

Medlem
Har en resa till Colombia om några veckor. Flyger med Avianca från London till Bogota och har även en inrikes till Cartagena. Hade ju hört en del innan hur de är efter pandemin men när jag nu kollar upp lite innan resan så verkar de befinna sig i fritt fall. Förutom att servicenivån både i luften och på marken dragits ner till mer eller mindre ultra low cost så går det att läsa historier som inte är annat än rena bedrägier, framförallt gällande bagage.
Trots att man redan betalat för incheckat bagage krävs man på tresiffriga dollarbelopp och mer eller mindre hot om man argumenterar osv. Pengar som inte betalas tillbaka. Skatter och avgifter som krävs vid gate. Ingen information osv osv. Trots Star Alliance guld har jag nu köpt till bagage till inrikesresan för att förhoppningsvis undvika tjafs. På Tripadvisor räknade jag till 38 av 40 ettor i betyg av de senaste recensionerna innan jag slutade, många bagagehistorier. Trots en stor skopa salt kan inte sammantagna bilden inte bortses ifrån.

Är det någon som har erfarenhet eller vet lite mer? Flyger business, vad är det jag gett mig in på egentligen? Det jag sett verkar helt sanslöst. Sett exemplel där Cola och macka är det enda som finns att tillgå. Obefintlig IFE, inte ens en filt osv osv. Är ändå en elvatimmarsflight och de hävdar att de inte tagit bort business på Europaflygningar.
 
Vad jag läst verkar de gå i riktningen low cost airline. Samtidigt tror jag inte du behöver oroa dig över komfort. Jag hade inte förväntat mig någon speciell service eller någon kulinarisk upplevelse.

Vad jag förstår kommer de flesta dåliga recensioner från NA flighter och de räknas knappt som long haul. Tror flighterna över Atlanten håller lite högre standard.
 

majoren

Medlem
Har en resa till Colombia om några veckor. Flyger med Avianca från London till Bogota och har även en inrikes till Cartagena. Hade ju hört en del innan hur de är efter pandemin men när jag nu kollar upp lite innan resan så verkar de befinna sig i fritt fall. Förutom att servicenivån både i luften och på marken dragits ner till mer eller mindre ultra low cost så går det att läsa historier som inte är annat än rena bedrägier, framförallt gällande bagage.
Trots att man redan betalat för incheckat bagage krävs man på tresiffriga dollarbelopp och mer eller mindre hot om man argumenterar osv. Pengar som inte betalas tillbaka. Skatter och avgifter som krävs vid gate. Ingen information osv osv. Trots Star Alliance guld har jag nu köpt till bagage till inrikesresan för att förhoppningsvis undvika tjafs. På Tripadvisor räknade jag till 38 av 40 ettor i betyg av de senaste recensionerna innan jag slutade, många bagagehistorier. Trots en stor skopa salt kan inte sammantagna bilden inte bortses ifrån.

Är det någon som har erfarenhet eller vet lite mer? Flyger business, vad är det jag gett mig in på egentligen? Det jag sett verkar helt sanslöst. Sett exemplel där Cola och macka är det enda som finns att tillgå. Obefintlig IFE, inte ens en filt osv osv. Är ändå en elvatimmarsflight och de hävdar att de inte tagit bort business på Europaflygningar.
Du har en upplevelse att se fram emot!

Världens kanske sämsta service i business class över Atlanten. Hårdvaran är det dock inget fel på. Samma säten som tidigare. Skön filt. Du sover gott! Men förvänta dig inget extra. Du får marginellt bättre mat än du skulle ha fått i economy på annat flygbolag. Och serviceandan är varierande.

Inrikes och inom syd-och nordamerika finns (med undantaget BOG-LAX) bara economy. Samma upplevelse som på vilken LCC som helst. Med det undantaget att det, i vart fall i höstas, inte fanns någon förtäring att köpa ombord. Dryga 6 timmars flygresa utan mer än ett litet chipspaket och en läsk - i business (som då ännu fanns kvar)! Men precis nu lär de ha börjat med ”köp ombord”, så du kan få lite snacks och dryck mot betalning på inrikes. Tror de så smått börjar få ordning på sin omprofilering till LCC.

Aviancas incheckningspersonal är inte elak, men däremot okunnig och oengagerad. Mycket kan bli fel. Har tidigare redogjort för att jag vägrades checka in extra väska som Star alliance gold. Agenten hävdade att SAS inte var med i Star alliance! Fanns ej i systemet. Efter mycket dividerande visade det sig att han inte kunde nomenklaturen. Så snart han fick tipset att knappa in "SK" så fanns SAS och väskan kom med.
 
Det där är inte min bild av Avianca, om man läser på Flyertalk och andra forum med erfarna resenärer. Har du länkar till dina källor? Det där med bagaget på Tripadvisor misstänker jag är som när Kjell och Lisa köpt SAS Go Light och sen gråter ut i Aftonbladet för att de inte har läst på om bagagereglerna ordentligt. Men jag kan ha fel, flyger Avianca inrikes i nästa vecka. Återkommer.

Servicen på longhaul har alltid varit minimal, inget nytt. LHR-BOG är en "äta i loungen och sova hela vägen-flight'.
 

varva77

Medlem
Du har en upplevelse att se fram emot!

Världens kanske sämsta service i business class över Atlanten. Hårdvaran är det dock inget fel på. Samma säten som tidigare. Skön filt. Du sover gott! Men förvänta dig inget extra. Du får marginellt bättre mat än du skulle ha fått i economy på annat flygbolag. Och serviceandan är varierande.

Inrikes och inom syd-och nordamerika finns (med undantaget BOG-LAX) bara economy. Samma upplevelse som på vilken LCC som helst. Med det undantaget att det, i vart fall i höstas, inte fanns någon förtäring att köpa ombord. Dryga 6 timmars flygresa utan mer än ett litet chipspaket och en läsk - i business (som då ännu fanns kvar)! Men precis nu lär de ha börjat med ”köp ombord”, så du kan få lite snacks och dryck mot betalning på inrikes. Tror de så smått börjar få ordning på sin omprofilering till LCC.

Aviancas incheckningspersonal är inte elak, men däremot okunnig och oengagerad. Mycket kan bli fel. Har tidigare redogjort för att jag vägrades checka in extra väska som Star alliance gold. Agenten hävdade att SAS inte var med i Star alliance! Fanns ej i systemet. Efter mycket dividerande visade det sig att han inte kunde nomenklaturen. Så snart han fick tipset att knappa in "SK" så fanns SAS och väskan kom med.
Låter lovande... :) Lite som jag befarade mao... nåväl hårdvaran är ändå viktigast för en elvatimmars nattflygning men ändå trist att inte kanske få någon ytterligare premiumkänsla. Vet du om det är någon servering annars? Kan man få lite snacks och dricka emellanåt?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

varva77

Medlem
Det där är inte min bild av Avianca, om man läser på Flyertalk och andra forum med erfarna resenärer. Har du länkar till dina källor? Det där med bagaget på Tripadvisor misstänker jag är som när Kjell och Lisa köpt SAS Go Light och sen gråter ut i Aftonbladet för att de inte har läst på om bagagereglerna ordentligt. Men jag kan ha fel, flyger Avianca inrikes i nästa vecka. Återkommer.

Servicen på longhaul har alltid varit minimal, inget nytt. LHR-BOG är en "äta i loungen och sova hela vägen-flight'.
Får hoppas du har rätt och hittar inte mycket, typ ingen aktuell info om Europa-Sydamerika så kanske blir ok ändå. Där har de väl inte uttalat(?) försämrat. Tror absolut att en del är sådana som du beskriver, känner väl igen typen men tycker även en del redovisar ordentligt och de senaste hundratalet är utan undantag sågningar. Säger något överlag även fast det är Tripadvisor. Jaja, så länge det är lie flat så skall jag inte klaga eftersom det är poängresa.
 
Jag kollade också runt på Youtube ich det flesta är ju missnöjda amerikaner som betalat $200 extra för att sitta i Business-kabinen ombord på 787 från LAX till BOG fastän de bokat economy. Detta kallar Avianca nu för "Economy Extra". Business finns bara på linjerna till Europa. Detta ändrades strax innan pandemin och jag gissar att många resenärer inte har uppmärksammat ändringen. Förut var det full service i Business från USA, nu samma som i economy. Såklart man blir besviken då.

Bagagekrånglet är grundat i samma ändring. Avianca säljer nu economybiljetter reginalt i sex olika reseklasser - XS, S, M, L, XL och XXL. (https://www.avianca.com/otr/en/experience/purchasing/fares/fare-options/)
Det som marknadsförs på Google Flights och OTA är såklart den billigaste - XS. Där ingår bara ett personal item och man tjänar inte ens poäng till Lifetime. Om du har *A Guld ska det ändå gå att checka in en väska men enligt inlägg på Flyertalk är det säkrast att köpa S för att få förmånerna (80 kr mer tex på sträckan MDE-BOG för mig).

När vi bokar awards på Avianca via SAS vet jag inte vilken "fare type" vi hamnar i nu. Det är nog någon klass som inte känns igen och det är väl därför som incheckningasagenterna blir förvirrade.

Jag försvarar inte Avianca, men tycker bara att det måste finnas förklaringar till varför man upplever dem som kassa nu förtiden.
 
Last edited:

varva77

Medlem
Skall bli intressant att följa var denna omlägging slutar, kommer de ens kunna vara kvar i Star Alliance? Vore synd om de gick (sparkas?) ur även fast COPA täcker ganska bra i Sydamerika så flyger de ju inte till Europa (än) och öht desto fler desto bättre. Dessutom är ju TAP uppe för försäljning där både IAG och KLM/AF är spekulanter. När jag bokade fanns det 8 C-platser tillgängliga på de flesta flighterna från London så många plaster som försvinner.
 

majoren

Medlem
Låter lovande... :) Lite som jag befarade mao... nåväl hårdvaran är ändå viktigast för en elvatimmars nattflygning men ändå trist att inte kanske få någon ytterligare premiumkänsla. Vet du om det är någon servering annars? Kan man få lite snacks och dricka emellanåt?
Avianca har ingen uppsökande verksamhet i business, så förvänta dig inte att bli tillfrågad om du vill ha något mer utöver enklare middag och frukost. Du får gå till personalen och fråga. Då får du (med större eller mindre entusiasm) lite snacks. Till och från har de också, som extraförplägnad, erbjudit någon sorts hamburgare i businessklass på B-787 över Atlanten. Men deras erbjudande skiftar hela tiden, så räkna inte med det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Skall bli intressant att följa var denna omlägging slutar, kommer de ens kunna vara kvar i Star Alliance? Vore synd om de gick (sparkas?) ur även fast COPA täcker ganska bra i Sydamerika så flyger de ju inte till Europa (än) och öht desto fler desto bättre. Dessutom är ju TAP uppe för försäljning där både IAG och KLM/AF är spekulanter. När jag bokade fanns det 8 C-platser tillgängliga på de flesta flighterna från London så många plaster som försvinner.
Varför skulle de lämna *A? SAS har ju gjort nästan exakt samma sak intra Europa med Light/Go/Plus.
 
Toppen