Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

Ringde häromdagen och skulle boka en ny Star Alliance-award och tänkte att eftersom den innehåller både eco och business så blir det ingen bokningsavgift i och med att det är omöjligt att boka en sådan award online. I slutet på samtalet när det skulle betalas så sa agenten att de fått tydliga riktlinjer om att det typ bara är när man ska boka en resa där man applicerar men än en 2-4-1-voucher som det är ok att skippa bokningsavgiften. Så hon ville ta ut en bokningsavgift på 2x400 kr och då frågade jag om det var ok att jag bokade ett ben online och sen ringde in och gjorde en ändring för 2x150 kr. Det var helt ok. Så istället för att hon slutförde bokningen direkt så slösade jag två agenters tid. Jag sparade 500 kr på det så det var helt klart värt det men jag tycker att regelverket är lite väl stelt.

Ringde häromdagen och skulle boka en ny Star Alliance-award och tänkte att eftersom den innehåller både eco och business så blir det ingen bokningsavgift i och med att det är omöjligt att boka en sådan award online. I slutet på samtalet när det skulle betalas så sa agenten att de fått tydliga riktlinjer om att det typ bara är när man ska boka en resa där man applicerar men än en 2-4-1-voucher som det är ok att skippa bokningsavgiften. Så hon ville ta ut en bokningsavgift på 2x400 kr och då frågade jag om det var ok att jag bokade ett ben online och sen ringde in och gjorde en ändring för 2x150 kr. Det var helt ok. Så istället för att hon slutförde bokningen direkt så slösade jag två agenters tid. Jag sparade 500 kr på det så det var helt klart värt det men jag tycker att regelverket är lite väl stelt.
Det verkar ju helt bakvänt om det som är omöjligt boka online sla kosta handhavande avgift.

Är den för övrigt 400 nu? Inte 375:- längre?
Sen är väl detta en tråd om rena sas awards och nya regler från feb

• Gilla
Reactions: Gus
Ja, jag försökte debattera en stund men det var lönlöst. Hon menade att det var för att SAS var snälla som man kunde mixa klasser (typ att man egentligen inte får göra det) och att vi skulle vara tacksamma för det. Gällande 400 kr så verkar de ha höjt, nedan från https://www.sas.se/eurobonus/star-alliance-award-trips/.
En bokningsavgift på 400 SEK per person tillkommer för telefonbokningar (det finns vissa undantag om det inte går att boka online).
"vissa undantag" verkar kunna tolkas rätt fritt från SAS sida.

• Gilla
Reactions: Gus
Blev tvingad att boka av en award-resa som gjordes med de nya reglerna.
När man försöker avboka får man upp info om att det kommer kosta 750 kronor, samt att man får se hur många poäng som använts, hur många poäng som gått ut och hur många poäng som kommer betalas tillbaka.
När man godkänner detta skickas man vidare till en betalsida där man får betala 750 kronor på valfritt sätt.

Aktuell tillgänglighet business Arn-Ewr. Det här måste väl vara en ren effekt av de nya reglerna? Samma tillgänglighet på hemvägen dessutom. Väldigt positivt i mina ögon

Attachments

• BED82E5B-0F7E-4E86-9D05-399115FF0CED.jpeg
    BED82E5B-0F7E-4E86-9D05-399115FF0CED.jpeg
    311,4 KB · Visningar: 149
De är ju underbara. När jag bokade en resa och tvingades ringa för att applicera 2 st 2-4-1 vouchers så var det inte ett godkänd undantag för slippa telefonavgiften.

• Angry
Reactions: JPE
Aktuell tillgänglighet business Arn-Ewr. Det här måste väl vara en ren effekt av de nya reglerna? Samma tillgänglighet på hemvägen dessutom. Väldigt positivt i mina ögon

Jag har sammanställt lite statistik (sedan 2023-02-08) för att se eventuella trender och effekter av de nya reglerna.
Jag kommer publicera detta på awardplanner.se framöver, så att var och en kan sedan dra sina egna slutsatser.

stats.PNG

stats-all-ewr.PNG

stats-arn-ewr.PNG

Jag har sammanställt lite statistik (sedan 2023-02-08) för att se eventuella trender och effekter av de nya reglerna.
Jag kommer publicera detta på awardplanner.se framöver, så att var och en kan sedan dra sina egna slutsatser.

Visa bifogad bild 140380
Visa bifogad bild 140381
Visa bifogad bild 140382
Möjligen intressant, men svårt att dra någon slutsats från.
Utbudet är naturligt varierande vid olika tidpunkter på året av flera skäl. Grafer som visar samma period tidigare år kan ge fler ledtrådar.
Under den visade perioden stör bland annat resor som släpps till sportlovet 2024.

Toppen