Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

1 timme innan vad jg vet
  • SAS reguljära biljetter kan bokas om fram till en timme före avgång.
  • SAS bonusbiljetter kan bokas om fram till avgång.

Aldrig testat men tycker ändå det ser ganska klart att det ska gå fram till en timme innan. Nu står det visserligen ombokning och inte avbokning, men då får man väl först boka om den och sedan boka av den om det skulle vara olika regler.

Aldrig testat men tycker ändå det ser ganska klart att det ska gå fram till en timme innan. Nu står det visserligen ombokning och inte avbokning, men då får man väl först boka om den och sedan boka av den om det skulle vara olika regler.
Precis innan avgång skulle det såklart stå.

Någon som vet vad avgiften blir för att konvertera en ren SAS-award till en Star Alliance-award (utöver Star Alliance-avgiften på 450 kr)?

Star Alliance-ombokningsavgift: 150 kr.
eller
SAS omboknings/avbokningsavgift (long-haul): 750 kr
eller
Båda ovan: 900 kr

Jag frågade kundtjänst idag när jag ringde i ett annat ärende. Den jag pratade med visste inte.

Någon som vet vad avgiften blir för att konvertera en ren SAS-award till en Star Alliance-award (utöver Star Alliance-avgiften på 450 kr)?

Star Alliance-ombokningsavgift: 150 kr.
eller
SAS omboknings/avbokningsavgift (long-haul): 750 kr
eller
Båda ovan: 900 kr

Jag frågade kundtjänst idag när jag ringde i ett annat ärende. Den jag pratade med visste inte.
Rent teoretiskt borde det bli 750 då du betalar vad det kostar att ändra från, inte till när det gäller själva ombokningen. Sen kommer du högst troligt också få betala 450 star alliance avgift som du säger.

• Gilla
Reactions: JPE
Har läst stora delar av tråden utan att hitta svaret, men ber om ursäkt om det finns någonstans.
Funderar på att boka SAS bonus Kalmar-Stockholm-Köpenhamn-(ny dag men <24h)-Toronto-Stockholm-Kalmar.
Detta kan inte göras online, så jag har två val:
Boka hela resan som en bokning på telefon (EBG).
Boka två enkelresor och sedan ringa in för att haka på KLR-ARN-CPH på utresan.
Vad blir avgifterna för respektive variant?

Har läst stora delar av tråden utan att hitta svaret, men ber om ursäkt om det finns någonstans.
Funderar på att boka SAS bonus Kalmar-Stockholm-Köpenhamn-(ny dag men <24h)-Toronto-Stockholm-Kalmar.
Detta kan inte göras online, så jag har två val:
Boka hela resan som en bokning på telefon (EBG).
Boka två enkelresor och sedan ringa in för att haka på KLR-ARN-CPH på utresan.
Vad blir avgifterna för respektive variant?

Alt 1 - ringa in och boka hela resan:
0 kr vid bokning på telefon av hela resan (om du hittar rätt agenten som accepterar att det inte utgår någon bokningsavgift pga den inte går att boka online). Om det blir bokningsavgift är väl den antingen 375 kr per person eller 400 kr per person. Det varierar hur stor den är beroende var man läser på SAS sida.

Alt 2 - 2 enkelresor och lägga till anslutning:
När det gäller två enkelresor är väl avgiften för att boka online 0 kr men sen tillkommer det väl en ändringsavgift på 750 kr / pers för att lägga till KLR-ARN-CPH.

En första observation under nya reglementet då jag var tvungen att avboka en kommande inrikesresa.
Försökte via hemsidan, som väntat ville systemet ta betalt, gjorde två försök utan att lyckas.
Valde att ringa in istället. Ingen fråga kring betalning och jag frågade lite ledande om både pengar och poäng kommer tillbaka i sin helhet. Fick jakande svar.
Poängen landade direkt och jag räknade inte med några pengar, men någon dag senare kom hela beloppet tillbaka. Anar att den här möjligheten är övergående.

En första observation under nya reglementet då jag var tvungen att avboka en kommande inrikesresa.
Försökte via hemsidan, som väntat ville systemet ta betalt, gjorde två försök utan att lyckas.
Valde att ringa in istället. Ingen fråga kring betalning och jag frågade lite ledande om både pengar och poäng kommer tillbaka i sin helhet. Fick jakande svar.
Poängen landade direkt och jag räknade inte med några pengar, men någon dag senare kom hela beloppet tillbaka. Anar att den här möjligheten är övergående.
SAS tackar nog för feedbacken och ser förmodligen till att täppa det hålet snarast!

Detta borde du nog inte skrivit här......

Toppen