En gång på Östersund. Det var en s.k. white-out med närmast zero visiblity. Båsigt också...
Skulle tippa på att 10 sekunder för touchdown avbröts inflygningen i MD80n med TOGA.
Kaptenen informerade oss om att värdena på banan för inbromsning hade blivit för låga varav tornet sa till att go-around tills plogarna gjort sitt.
x2 på JFK i BA 747.
Första gången var dramatisk. Mycket blåsigt och vi flög den ökända Canarsie approach vilken påminner en del om Kai-Tak.
13R som är en visuell approach blev för mycket och jag kan svära på att vi var meter över gräset till höger om banan (satt på rad 44A) och det blev ett jäkla liv när cockpit intierade TOGA. Allt löst kanade ner längs med golven. Folk stönade och var uppskrämda.
Men vilket drag i 4 RR Trent med en 747 som inte har mycket soppa i tanken efter en Atlant korsning
5 minuter senare kom kaptenen över PA och informerade att man avbröt för att det blev för blåsigt (No shit!) samt att vi fått en ny bana från ATC med ILS... han var inte glad på JFK ATC, det hördes på tonläget.
Andra gången på Kennedy ett par hundra meter upp för att tidigare flyg inte evakuerat banan tillräckligt fort.
"Ladies and Gentlemen this is your Captain speaking. I'm positive you have noticed we are climbing again and not landing yet. This because there was another plane on the runway and it is usually a bad idea landing planes on top of each other" eller något i den stilen