Senaste nytt

Avbrutna landningar...

Jag har förstått att det ur pilotens synvinkel egentligen är ganska odramatiskt att göra en go-around, men att de tillfälligt får för mycket att göra för att hinna meddela passagerarna vad som pågår. Och det gör naturligtvis att folk blir oroliga.

Fram till för ca 20 år sedan var det prestige bland vissa flygkaptener att inte ha gjort någon go-around. Idag betraktas det som dåligt omdöme. Det straffade sig ordentligt på Madeiras flygplats (innan den förlängdes år 2000) där en flygkapten som skröt med att han aldrig gjort en go-around åkte ut över banändan och störtade i havet.
 

Alx

Medlem
Jag har förstått att det ur pilotens synvinkel egentligen är ganska odramatiskt att göra en go-around, men att de tillfälligt får för mycket att göra för att hinna meddela passagerarna vad som pågår. Och det gör naturligtvis att folk blir oroliga.

Det var uppskattningsvis 10-20 sekunder kvar tills vi hade stått på marken när han avbröt landningen. Så i det här fallet hade piloten inte en chans att meddela oss något innan han avbröt landningen. För er som känner till MLA så var vi rakt över Birżebbuga när han avbröt landningen, det vill säga ett stenkast från landningsbanan. Så visst är det skillnad om en landning avbryts sekunderna innan landning eller på relativt hög höjd under själva inflygningen... Det sistnämnda hade nog inte många ens reagerat något nämnvärt över...

Jag tycker det var bra att piloten direkt efter landning tog sig tid att kliva ur cockpit och säga några ord till de som kände sig lite skärrade. Det hjälpte nog några som annars kanske hade blivit onödigt flygrädda. Flygvärdinnan närmast oss såg helt förvirrad och gråtfärdig ut så det var kanske första gången även för henne, vad vet jag... Med hennes reaktion hade jag i vart fall inte velat vara beroende av hennes "kunskaper" i något allvarligt läge. :D
 

ALU

Medlem
Förra veckan, måndag 11/3, med BA 8492 från ARN till LCY fick vi cirkla ett bra tag innan landning. När vi gått ned och var bara nåt hundra meter från marken så drar kaptenen plötsligt på fulla motorer och vi stiger brant. Skälet till den avbrutna landningen var att det blåste så mycket så vi krängde rejält.

Vi cirklade ca 20 minuter till och gjorde ett nytt försök, och då kom vi ned. Precis innan touchdown så gungade vi till rejält och fick en rejäl tippning av höger vinge. Inte helt bra känsla faktiskt.

Men ned kommer man ju som bekant alltid...
 

Chrille

Medlem
Vi cirklade ca 20 minuter till och gjorde ett nytt försök, och då kom vi ned. Precis innan touchdown så gungade vi till rejält och fick en rejäl tippning av höger vinge. Inte helt bra känsla faktiskt.

Men ned kommer man ju som bekant alltid...

Att vingspetsen ska gå ner i marken är ju något man funderat över ibland när det är hemskt byig vind. Men undrar hur ofta det händer?
 
Var med om detta för ganska exakt ett år sedan på en Qatar-flight till HKG.Det blåste utav bara fasiken och jag märkte att piloten försökte kompensera för detta genom en väldigt, väldigt "sned" inflygning. Med detta i åtanke blev jag inte särskilt förvånad när han i sista sekunden istället drog på full gas och lyfte. Medpassagerarna bara skrek rakt ut. Men det var ju lugnt liksom. Jag satt och lugnande min medpassagerare som satt bredvid men det dröjde några sekunder för länge innan kaptenen återkom och förklarade vad som just hänt. Därefter tog vi ett nytt varv och landade på en annan bana.
 

m96olsen

Medlem
SK780 BUD-CPH idag avbruten landning pga av att kom för nära annat flyg. Kom nog in lite 'hot' då det var full broms innan motor pådraget och stigningen.
 

FF#1

Medlem
Har varit med om en intressant upplevelse, har för mig att det var med SAS till EWR 1996, vi kom in för nära en 747 som var före oss så det var för mycket turbulens så landningen avbröts. Sen vid nästa försök var det rätt mycket vindbyar så piloten satte ner planet hårt.
Då ramlade hela innertaket med monitorer, masker mm ner i främre delen av kabinen, som tur var så han de som satt där reagera och hålla upp det innan de fick det i skallen.. :)
 

Stefan62

Medlem
Jag hade förmånen att landa på Kai Tak Airport i Hong Kong några dagar innan den stängde för passagerartrafik 1998.

Vi flög från Köpenhamn till Hong Kong med SAS och en 767, (verisonen med telefonhytt), och hade en spektakulär inflygning över Hong Kong och strax innan den klassiska högersvängen vid "vägskylten" blir det fullt gaspådrag och brant stigning. Som jag minns det så var det få passagerare som reagerade, men min medresenär tyckte att det var obehagligt.

Från cockpit meddelades att ett lågt regnmoln drog in över landningsbanan precis innan vi skulle landa och det var därför begränsad sikt.

Under stigningen kunde man se många flyg som cirklade ovanför oss och eftersom det var på eftermiddagen, med en mängd ankommande flyg, så blev det lite sightseeing under ca 1 timme innan vi slutligen landade.
 

gusten

Medlem
Bara två gånger. En gång med DL från ARN till JFK kom vi för nära flyg på banan. Kaptenen var mycket cool och lugnande. "No big deal folks".
Andra gången på 80 talet med SK på OER av alla ställen. Tror konstigt nog att det skulle vara en mellanlandning mellan OSD-ARN men inte säker.
 

Concorde

Founding Member
En gång på Östersund. Det var en s.k. white-out med närmast zero visiblity. Båsigt också...
Skulle tippa på att 10 sekunder för touchdown avbröts inflygningen i MD80n med TOGA.
Kaptenen informerade oss om att värdena på banan för inbromsning hade blivit för låga varav tornet sa till att go-around tills plogarna gjort sitt.

x2 på JFK i BA 747.
Första gången var dramatisk. Mycket blåsigt och vi flög den ökända Canarsie approach vilken påminner en del om Kai-Tak.
13R som är en visuell approach blev för mycket och jag kan svära på att vi var meter över gräset till höger om banan (satt på rad 44A) och det blev ett jäkla liv när cockpit intierade TOGA. Allt löst kanade ner längs med golven. Folk stönade och var uppskrämda.
Men vilket drag i 4 RR Trent med en 747 som inte har mycket soppa i tanken efter en Atlant korsning :)
5 minuter senare kom kaptenen över PA och informerade att man avbröt för att det blev för blåsigt (No shit!) samt att vi fått en ny bana från ATC med ILS... han var inte glad på JFK ATC, det hördes på tonläget.

Andra gången på Kennedy ett par hundra meter upp för att tidigare flyg inte evakuerat banan tillräckligt fort.
"Ladies and Gentlemen this is your Captain speaking. I'm positive you have noticed we are climbing again and not landing yet. This because there was another plane on the runway and it is usually a bad idea landing planes on top of each other" eller något i den stilen :)
 
Toppen