https://www.businessclass.com/forum/attachments/image-png.47565/
Hej alla,
En avbruten inflygning (approach) är ett normalt förfarande eftersom en landning aldrig kan förutses till 100%.
Normalt så består en approach av 4 delar, initial approach, intermediate approach, final approach och missed approach. Missed approach är en procedur som utförs med en Go Around (GA), dvs handhavandet av flygplanet.
Piloten som flyger briefar piloten som inte flyger om vad som skall ske under approach och under en eventuell missled approach. Det är inte vanligt att göra en GA och följa en missled approach procedure, men det händer.
Orsaken kan vara allt från för dålig sikt till att man kommer för "nära" någon, safety first.
I riktigt dålig sikt, vid tex en s.k CAT3b så kan flygplanet t.o.m landa en kort stund på banan för att sedan dra på och börja flyga igen. Det kan nog vara lite skrämmande om man inte är van eller beredd. Varje GA kan nog vara det också, man tror ju att flygplanet skall landa. Dessa procedurer tränas så mycket att det är en vana bland oss piloter. Vissa gör det fler gånger i karriären, andra inte. Men alla är förberedda vid varje approach.
Vid en GA så upplevs den som ganska "häftig", varför? Jo flygplanet har fart och sjunker precis innan med massor av energi. Med fullt pådrag just då så känns det som en hästspark och det är precis det man vill, att komma upp igen och börja om.
Bifogar missed approach procedure på bana 01L Arlanda, landning från syd mot norr, långa banan.
Proceduren säger: stig rakt fram till 600 fot eller till avstånd 1.7 Nm vilket som kommer först. Sväng då vänster till
359 graders kurs och flygledningen ATC (våra kompisar) kommer att ge radarkurser för en ny inflygning.
Det som sker är iaf på Airbus - full gas - klaff upp - hjul - upp - navigera - kommunicera.
Bifogar proceduren på karta och hoppas den går att öppna.
Trevlig helg