Senaste nytt

Avbrutna landningar...

ekf

Medlem
"Häftigaste" måste nog vara avbruten landning på UAS för några år sedan, pga zebra på landningsbanan :) Satt bakom piloten så jag kunde sträcka på mig och se den själv genom framrutan. Fick även höra världens utskällning av markpersonalen på Swahili när vi väl landat...

Värst är nog väldigt byig och kraftig sidvind på GOT förra vintern, första försöket avbröts nog i allra sista stund, högra vingspetsen (jag satt på hö sida) kan inte ha varit långt ifrån att slå i marken. Andra försöket avbröts betydligt tidigare och vi fick snällt flyga tillbaka till ARN.

Inte en avbruten landning, men fick "sladd" efter touchdown på HEL för en hel hög år sedan, det var lite spännande, men inget jätteoroväckande...
 

Airbuspilot

Medlem
image.png
Hej alla,

En avbruten inflygning (approach) är ett normalt förfarande eftersom en landning aldrig kan förutses till 100%.
Normalt så består en approach av 4 delar, initial approach, intermediate approach, final approach och missed approach. Missed approach är en procedur som utförs med en Go Around (GA), dvs handhavandet av flygplanet.
Piloten som flyger briefar piloten som inte flyger om vad som skall ske under approach och under en eventuell missled approach. Det är inte vanligt att göra en GA och följa en missled approach procedure, men det händer.
Orsaken kan vara allt från för dålig sikt till att man kommer för "nära" någon, safety first.
I riktigt dålig sikt, vid tex en s.k CAT3b så kan flygplanet t.o.m landa en kort stund på banan för att sedan dra på och börja flyga igen. Det kan nog vara lite skrämmande om man inte är van eller beredd. Varje GA kan nog vara det också, man tror ju att flygplanet skall landa. Dessa procedurer tränas så mycket att det är en vana bland oss piloter. Vissa gör det fler gånger i karriären, andra inte. Men alla är förberedda vid varje approach.
Vid en GA så upplevs den som ganska "häftig", varför? Jo flygplanet har fart och sjunker precis innan med massor av energi. Med fullt pådrag just då så känns det som en hästspark och det är precis det man vill, att komma upp igen och börja om.
Bifogar missed approach procedure på bana 01L Arlanda, landning från syd mot norr, långa banan.

Proceduren säger: stig rakt fram till 600 fot eller till avstånd 1.7 Nm vilket som kommer först. Sväng då vänster till
359 graders kurs och flygledningen ATC (våra kompisar) kommer att ge radarkurser för en ny inflygning.
Det som sker är iaf på Airbus - full gas - klaff upp - hjul - upp - navigera - kommunicera.
Bifogar proceduren på karta och hoppas den går att öppna.

Trevlig helg
 

Airbuspilot

Medlem
Fram till för ca 20 år sedan var det prestige bland vissa flygkaptener att inte ha gjort någon go-around. Idag betraktas det som dåligt omdöme. Det straffade sig ordentligt på Madeiras flygplats (innan den förlängdes år 2000) där en flygkapten som skröt med att han aldrig gjort en go-around åkte ut över banändan och störtade i havet.

Madeira hade en tragisk olycka 19 nov 1977 med en av TAP B727, flight TP425. Efter två GA så bestämde sig kaptenen för att göra ett tredje försök och man landade med alldeles för hög fart och i svårt väder. Besättningen hade tjänstgjort över 13 timmar och det står i den officiella rapporten att fatigue sannolikt bidrog till haveriet.
Tyvärr inträffade ett haveri till på Madeira knappt en månad senare med en Caravelle från Aerien, flight 730. Den olyckan berodde på helt andra faktorer, men dom två olyckorna svärtade ner flygplatsens rykte på Madeira under lång tid. Madeiras flygplats är idag mycket bra.

Mvh
 

Alexander P

Medlem
Madeira hade under en lång tid en kort landningsbana som tillsammans med de spetsiga klipporna bidrog till att flygplatsen kunde vara en hård nöt. Som tur är har banan förlängts till ca 2800m, det ser riktigt majestätiskt ut med de 59 meter höga pelarna som den nya delen vilar på.
 

VAA717

Medlem
Gjorde två go arounds i en Saab 2000 vid försök till landning på VAA i oktober ifjol pga. hård sidovind.

Ingen direkt trevlig upplevelse vid första försöket som blev något av en touch and go då planet blåste sidledes av landningsbanan innan dom hann få alla hjulen i marken. Vid andra försöket avbröt dom redan i ett tidigare skede vid väldigt kraftig turbulens och återvände till ARN.

Några timmar senare via HEL till VAA med AY och en A319 om ja inte minns fel, då hade vinden mojnat lite och allt gick fint.
 

jsn

Medlem
Igår kväll var första gången för mig med en avbruten inflygning och efterföljande go-around. Kom från Berlin till Göteborg med AB8066, kraftig byig vind från väster och inflygning från nordost. Planet kränger en hel del på vägen in mot landningsbanan innan planet landar hårt på framförallt vänster bakhjul och påbörjar ett längdhoppsförsök. Redan under flykten fram till andra markkontakten dras motorerna på ordentligt och det är inte särskilt länge som vi har båda bakhjulen i marken innan vi lättar och börjar klättra uppåt för att göra en go-around. När vi är i höjd med Landvetter, men åt fel håll, så kommer kaptenen på intercom och berättar att vinden kantrade just när vi skulle ta mark och att man då bestämde sig för att göra en go-around. Nästa landningsförsök gick utan problem.

Några reflektioner jag gjorde var
* så fullständigt odramatiskt det hela kändes efter den första hårda markkontakten
* Jäklar vad snabbt piloterna drog på motorerna igen, där var det ingen tid för reflektion utan det kom omedelbart
* Så skönt att det inte var på LHR, AMS, CDG, FRA eller någon annan överfull flygplats det hände på så vi kunde göra ett nytt försök direkt istf att behöva hamna i kö i 60 minuter till nästa lucka uppenbarar sig.
* De andra resenärerna tog det hela med förvånansvärt stor lugn, det blev inte knäpptyst i kabinen eller så utan folk fortsatte med vad de höll på med. Dock blev det chartervarning efter det lyckade landningsförsökte med applåder och glada tillrop.
 

AABack2ARN

Medlem
Har inte själv upplevt go around på någon av de storflygplatser du nämnde men har sett det två gånger på LHR och min känsla är att de får förtur för i bägge fallen var planen nere på backen cirka 10 minuter senare.
 

trskial

Medlem
Var med om en go around på TOS en gång pga ett plan skulle starta när vi gick ned för landning. Stod till och med itromso dagen efter :p
 

John Mack

Medlem
150 meter från landning på CDG i maj så drar piloten planet rakt upp och går till Brussel. Efter landningen där kommer piloten ut och svarar på alla frågor när vi lämnar planet. Trevlig pilot men irriterande att förlora ett halvt dygn på en weekend i Paris.
 
Toppen