Senaste nytt

Avbrutna landningar...

Östersund mitt i vintern med en 737. Vi hade kommit ner på en sådan höjd att man kunde räkna träden nedanför, flaps och ställ var nere och vi hade inte långt kvar till banan. Plötsligt gasar planet på och stiger och svänger ut mot Storsjön, från flight deck får vi höra att vinden plötsligt ändrat riktning och att vi ska landa från andra hållet istället. Över Storsjön bankar piloterna planet hårt åt sidan för att kunna göra en snäv vändning och när det enda man kan se när man tittar ut på ena sidan är Storsjöns snötäckta is (vitt) och på andra sidan kompakta moln (vitt) samtidigt som planet lutar ordentligt höll jag på att skita knäck. Jag visste inte att man kunde bli så skrämd av att inte kunna se var man är men det var rejält otäckt.

Det här var långt före BC tiden. På väg hem från båtmässan i London, jag tror det var i januari. Det var då förstod att London har ett betydligt varnare vinterklimat än Sverige. Vi hade spelast tennis utomhus! Anledningen till att jag slingrar mig är ju förstås att vi flög Ryan Air. Vilket var intressant redan på vägen över i samband med säkerhets infon. Mina stolsgrannar lyssnade inte och fick en tillsägelse att hålla tyst och noga studera säkerhetsdemonstrationen. Mina stolsgranner tjattrade vidare. Då går pursern fram och med mycket tydlig stämma meddelar att de som inte sitter som tända ljus under säkerhetsdemonstrationen kommer att kastas av planet (vi hade inte lämnat gaten). Jag har aldrig varit med om en mer uppmärksam publik, varken före eller efter.

Det var en normal inflygning till Sturup och precis innan jag trodde att vi skulle sluta flyga (mörkt ute) drog dom på utav bara h..e. Många vita knogar och jag svettades lite själv också. Jag kommer inte exakt ihåg. Men vädret var OK så det var sannolikt något på landningsbanan. Nästa inflygning gick normalt men folk var lite allmänt bleka. Min enda incident efter 100 tals flygningar. Hoppas det stannar vid det.

Var med om detta för ganska exakt ett år sedan på en Qatar-flight till HKG.Det blåste utav bara fasiken och jag märkte att piloten försökte kompensera för detta genom en väldigt, väldigt "sned" inflygning. Med detta i åtanke blev jag inte särskilt förvånad när han i sista sekunden istället drog på full gas och lyfte. Medpassagerarna bara skrek rakt ut.
Var glad att detta inte hände på gamla Kai Tak.
För då hade nog t o m jag skrikit rakt ut.
Det var nog illa att landa där i perfekt väder...
Vi som gjort det förstod nog rätt väl hur 9/11-paxet kände sig sista minuten...

Last edited:
Avbruten approach i Bogota några veckor sedan med Avianca. Riktigt dåligt väder med kastvindar och blixtnedslag runt omkring planet, dock var det fortfarande några hundra meter ner så det var inget dramatiskt, dock första gången för mig!
Ingen update från cockpit dock :(

Var glad att detta inte hände på gamla Kai Tak.
För då hade nog t o m jag skrikit rakt ut.
Det var nog illa att landa där i perfekt väder...

Jodå, söker man på "Kai tak crosswind landing" på youtube kan man hitta en del håriga manövrar...
Det sög säkert till i magen på passagerna när den här swissairpiloten sköt fram gasreglagen tex :)
https://www.youtube.com/watch?v=dTlCEfAP274

Nå. on topic då. Trots en närapå 25-årig flyghistoria har jag bara varit med om en go-aroung en gång vad jag kan minnas såhär på rak arm. Det var på väg in till ARN från OSD med sas för många år sedan när man inte fick låst indikation på ett av landningställena, så man fick gå upp igen och ta ett varv till. Vi landade några minuter senare utan dramatik.

Har åtminstone två tillfällen som jag kan minnas nu. En för ett antal år sedan i ROC där det var nattlandning i hård vind med en mindre kärra (Continental Express Embraer 145 skulle jag gissa) och det krävdes åtminstone ett extra försök. Vi hade redan vid avfärd stått 3-4 timmar på plattan vid EWR för att stormen skulle passera. Hade man återvänt till gaten hade planet hamnat sist i kön när det gavs klartecken för trafik igen.

Det andra var förra året i AGP med DY. Inflygningen skedde från havet och vi hade passerat in över stranden så det var således några få sekunder kvar till markkontakt. Kabinpersonalen var snabba att meddela att det var en normal procedur men att förklaringen fick vänta tills kaptenen tog ordet. Det visade sig vara "stray dog on runway" – undrar bara vilket öde som hundstackarn gick till mötes för att säkra landningsbanan för nästa försök!

Strax innan touch down på SFO med en 747 (BA) blev det fullt pådrag och en go-around. Efter ca 45 min. så blev det en normal, händelselös, landning.
Anledning som kapten uppgav var att vi kommit för nära "annan trafik" (framförvarande?).

Om det var ett plan kvar på banan, kan det varit TCAS som gav utslag.

Traffic collision avoidance system - Wikipedia, the free encyclopedia

TCAS är ett system som används i luften och inte på marken. Under 2500 fot ger den inga Resolution Advisories dvs. inga kommandon om "undanmanövrar".

Just i fallet med framförvarande trafik är det oftast så att planet framför dig inte hinner svänga av banan i tid, eller att planet bakom helt enkelt är för snabbt, vilket leder till att nödvändig separation underskrids.

CJ2

Strax innan touch down på SFO med en 747 (BA) blev det fullt pådrag och en go-around. Efter ca 45 min. så blev det en normal, händelselös, landning.
Anledning som kapten uppgav var att vi kommit för nära "annan trafik" (framförvarande?).

Var det nyligen så kanske man kan höra på inspelningen av ATC för att se vad det var...

Toppen