Senaste nytt

Avbokade bonusresor

Alx

Medlem
Jag avbokade 2 pax i business EWR-CPH 2 april 2022 för någon timme sen (och råkade posta det i fel tråd) Hur som helst så finns båda kvar vid check alldeles nyss.
 

Davvelavve

Medlem
Det blir ju inte bättre tillgänglighet när enkelresor bokas upp för att sedan bokas av när man väl bestämt sig. Då blir det svårt att hitta t/r biljetter.
 

Alx

Medlem
Det blir ju inte bättre tillgänglighet när enkelresor bokas upp för att sedan bokas av när man väl bestämt sig. Då blir det svårt att hitta t/r biljetter.
Vet inte om det var mig du syftade på? Men ja, jag bokar nästan uteslutande enkelresor till/från EWR eftersom jag har ett second home där och föredrar att kunna förlänga/korta ner mina resor efter det att resan har påbörjats. För detta får man betala lite extra. Vilket jag tycker är helt rätt och värt den extra kostnaden.

Det är precis lika lätt/svårt för alla att boka upp resor i god tid. Så personligen förstår jag mig inte på gnället över någon upplevd ”orättvisa”. Det kunde inte vara mer rättvist än det är just nu!
 

samet

Medlem
Vet inte om det var mig du syftade på? Men ja, jag bokar nästan uteslutande enkelresor till/från EWR eftersom jag har ett second home där och föredrar att kunna förlänga/korta ner mina resor efter det att resan har påbörjats. För detta får man betala lite extra. Vilket jag tycker är helt rätt och värt den extra kostnaden.

Det är precis lika lätt/svårt för alla att boka upp resor i god tid. Så personligen förstår jag mig inte på gnället över någon upplevd ”orättvisa”. Det kunde inte vara mer rättvist än det är just nu!

Fast det är inte riktigt sant. För den allra största massan av "kunder" är det en kamp och balansgång att få ihop både poäng och vouchers vid rätt tidpunkt/år och därtill sedan lyckas boka något innan dessa går ut.

Visst finns det några av oss här som samlar halvdussinet vouchers och någon miljon poäng per år. Men den allra största gruppen kämpar och optimerar i år för att få till sin enda businessresa. Att då, när man väl lyckats få ihop poängen samt en voucher inte kunna hitta några biljetter är säkert väldigt frustrerande.
 

Davvelavve

Medlem
Vet inte om det var mig du syftade på? Men ja, jag bokar nästan uteslutande enkelresor till/från EWR eftersom jag har ett second home där och föredrar att kunna förlänga/korta ner mina resor efter det att resan har påbörjats. För detta får man betala lite extra. Vilket jag tycker är helt rätt och värt den extra kostnaden.

Det är precis lika lätt/svårt för alla att boka upp resor i god tid. Så personligen förstår jag mig inte på gnället över någon upplevd ”orättvisa”. Det kunde inte vara mer rättvist än det är just nu!
Ville inte peka ut dig eller någon mer en reflektion.

Jag tycker det är bra att man rapporterar när man bokar av så tack för det. :)
 

Alx

Medlem
Fast det är inte riktigt sant. För den allra största massan av "kunder" är det en kamp och balansgång att få ihop både poäng och vouchers vid rätt tidpunkt/år och därtill sedan lyckas boka något innan dessa går ut.

Visst finns det några av oss här som samlar halvdussinet vouchers och någon miljon poäng per år. Men den allra största gruppen kämpar och optimerar i år för att få till sin enda businessresa. Att då, när man väl lyckats få ihop poängen samt en voucher inte kunna hitta några biljetter är säkert väldigt frustrerande.

Du har kanske en liten poäng i att livet inte är 100% ”rättvist” ens i flygets värld.

Jag kan absolut förstå att man kan bli frustrerad när man inte får som man själv vill ha det. Det händer oss alla då och då.

Men att förvänta sig att någon som har en möjlighet att boka här och nu efter sitt eget behov/önskemål skulle avstå det bara för att någon annan som saknar den möjligheten, är nog att förvänta sig alldeles för mycket.

Egentligen bygger det ju på samma ”egoism”. Det är ju precis lika egoistiskt att förvänta sig att det ska finnas biljetter tillgängliga när det råkar passa just mig som det är att boka direkt när biljetterna släpps?!

Så vitt jag vet så gäller 2-4-1 vouchers alltid som sämst en bit bortom det datum som SAS släpper awardbiljetter. Så faktum kvarstår att möjligheten att boka med framförhållning ändå finns där för alla. Förutsatt att man åtminstone har gett SAS så pass mycket business att man har poäng till resan. Vilket jag kan tycka är ett minimikrav man kan ställa på sig själv innan man klagar.
 

Alx

Medlem
Jag tycker det är bra att man rapporterar när man bokar av så tack för det. :)

Det tycker jag också. Det har räddat många reseutmaningar för min del. Senast var det en CPH-LAX med endast några dagars framförhållning. Passade mig perfekt. Att SAS sen ”ordnade” så att vi missade connection i CPH är en annan historia. :)
 

samet

Medlem
Du har kanske en liten poäng i att livet inte är 100% ”rättvist” ens i flygets värld.

Jag kan absolut förstå att man kan bli frustrerad när man inte får som man själv vill ha det. Det händer oss alla då och då.

Men att förvänta sig att någon som har en möjlighet att boka här och nu efter sitt eget behov/önskemål skulle avstå det bara för att någon annan som saknar den möjligheten, är nog att förvänta sig alldeles för mycket.

Egentligen bygger det ju på samma ”egoism”. Det är ju precis lika egoistiskt att förvänta sig att det ska finnas biljetter tillgängliga när det råkar passa just mig som det är att boka direkt när biljetterna släpps?!

Så vitt jag vet så gäller 2-4-1 vouchers alltid som sämst en bit bortom det datum som SAS släpper awardbiljetter. Så faktum kvarstår att möjligheten att boka med framförhållning ändå finns där för alla. Förutsatt att man åtminstone har gett SAS så pass mycket business att man har poäng till resan. Vilket jag kan tycka är ett minimikrav man kan ställa på sig själv innan man klagar.

Nä, någon rättvisa finns inte i världen det är jag väl medveten om.

Det som egentligen var min ursprungliga synpunkt var att man "håller" på bokningar in i sista stund, trots att man långt tidigare vet att man inte avser resa.

Rätt eller fel, men allt som oftast upplever jag rapporterade avbokningar som väldigt kort inpå. Självklart kan saker förändras så att man sent tar beslutet att inte resa. Samtidigt vet jag folk som medvetet håller på bokningar långt efter de bestämt sig för att inte resa.

Alla är inte så flexibla som du och jag att de kan dra iväg med några dagars varsel. De allra flesta vill ha lite framförhållning och planering, speciellt de som inte är så vana resenärer.

Nog om det. Det är bra att man rapporterar vad man avser att avboka, så att andra får chansen.
 
Toppen