Du har kanske en liten poäng i att livet inte är 100% ”rättvist” ens i flygets värld.
Jag kan absolut förstå att man kan bli frustrerad när man inte får som man själv vill ha det. Det händer oss alla då och då.
Men att förvänta sig att någon som har en möjlighet att boka här och nu efter sitt eget behov/önskemål skulle avstå det bara för att någon annan som saknar den möjligheten, är nog att förvänta sig alldeles för mycket.
Egentligen bygger det ju på samma ”egoism”. Det är ju precis lika egoistiskt att förvänta sig att det ska finnas biljetter tillgängliga när det råkar passa just mig som det är att boka direkt när biljetterna släpps?!
Så vitt jag vet så gäller 2-4-1 vouchers alltid som sämst en bit bortom det datum som SAS släpper awardbiljetter. Så faktum kvarstår att möjligheten att boka med framförhållning ändå finns där för alla. Förutsatt att man åtminstone har gett SAS så pass mycket business att man har poäng till resan. Vilket jag kan tycka är ett minimikrav man kan ställa på sig själv innan man klagar.
Nä, någon rättvisa finns inte i världen det är jag väl medveten om.
Det som egentligen var min ursprungliga synpunkt var att man "håller" på bokningar in i sista stund, trots att man långt tidigare vet att man inte avser resa.
Rätt eller fel, men allt som oftast upplever jag rapporterade avbokningar som väldigt kort inpå. Självklart kan saker förändras så att man sent tar beslutet att inte resa. Samtidigt vet jag folk som medvetet håller på bokningar långt efter de bestämt sig för att inte resa.
Alla är inte så flexibla som du och jag att de kan dra iväg med några dagars varsel. De allra flesta vill ha lite framförhållning och planering, speciellt de som inte är så vana resenärer.
Nog om det. Det är bra att man rapporterar vad man avser att avboka, så att andra får chansen.