Jag har svårt att se hur en bra lösning skulle se ut. Jag vet bara att lösningen just nu är dålig... ett loyalitetsprogram som inte fungerar är ingenting värt. Jag är en hårsmån ifrån att ge upp Eurobonus (och SAS) helt och hållet, klippa mina svindyra kort, börja handla på den livsmedelsbutik jag egentligen gillar bättre och resa med det bolag som har bäst priser/villkor vid varje givet tillfälle etc. Tror inte jag är ensam...
Som det är nu är problemet dessutom självförstärkande. Alla måste delta i 330-dagars-racet för att ha någon chans att få en resa alls, och man måste alltså boka upp resor på ren spekulation 6, 8 eller 10 månader innan man har en aning ifall man kan resa (även om man ignorerar de speciella omständigheterna under Corona).
Kanske kan en lösning vara att jobba mer med Best Availability-programmet. Det funkar ju bra, det är bara så orimligt dyrt i förhållande till vanliga Best Price awards. Om man bara hyfsade priset lite, åtminstone när det är ganska låg beläggning på flyget, eller om t.ex. en 2-4-1 fungerade på dessa så skulle priserna komma ner i rimliga nivåer så att det funkar för de flesta. Dessutom finns det redan en inbyggd boost för Guld och Diamant som gör dessa nivåer nyttigare.
Sen kan man ha kvar 2 businessbiljetter vid 330 dagar som blir som en liten extra bonus till ett litet antal unika individer, men den stora massan skulle ändå få ett loyalitetsprogram som fungerade. Tror jag. Kanske.