Senaste nytt

Avbokade bonusresor

Jag håller inte heller med om att det finns gott om platser. Man skall väl inte behöva sitta uppe mitt i natten och jaga de två business platser som släpps långt i förväg. Dessutom har det blivit sämre även med platser i Plus på A350, där finns ju inte mer än två platser per avgång. Jag kan förstå det eftersom det är betydligt lägre antal stolar i Plus på A350 än A330. Visst finns det nästan alltid gott om platser till Chicago mitt i vintern men vem vill dit mitt i vintern. Likaså fanns det tidigare gott om platser till Beijing men det är inte heller ett resmål som är speciellt attraktivt att åka till. Släpp lite mer platser i business SAS på slumpmässiga tider så ingen kan bevaka när platserna släpps.

Nej, hu så hemskt ”vanligt folk” kan inte planera och boka…och gör det hela lite mer ”slumpmässigt”.

varför inte lotta ut biljetterna istället? Det kan göras helt slumpmässigt och vanligt folk gillar väl turspel?!

Jag håller inte heller med om att det finns gott om platser. Man skall väl inte behöva sitta uppe mitt i natten och jaga de två business platser som släpps långt i förväg. Dessutom har det blivit sämre även med platser i Plus på A350, där finns ju inte mer än två platser per avgång. Jag kan förstå det eftersom det är betydligt lägre antal stolar i Plus på A350 än A330. Visst finns det nästan alltid gott om platser till Chicago mitt i vintern men vem vill dit mitt i vintern. Likaså fanns det tidigare gott om platser till Beijing men det är inte heller ett resmål som är speciellt attraktivt att åka till. Släpp lite mer platser i business SAS på slumpmässiga tider så ingen kan bevaka när platserna släpps.
Det är ju fler platser i plus nu på A350 än det var på A340 som dom ersätter. Att de bara verkar släppa 2 platser i plus nu (det var nytt för mig) på A350 är självklart en försämring. Men skulle du verkligen boka dessa?

Vill man åka till de attraktiva resmålen får man ju tyvärr ligga på lite. Lite som att vilja komma åt de attraktiva vinsläppen på systemet, finns inte obegränsat och de går på några sekunder. Väljer man att inte bevaka släppet får man nöja sig med de viner ingen annan ville ha.

På vilket sätt skulle det vara bättre om de släppte platser på slumpmässiga datum? Då har du ju ingen aning om när de släpps och måste vara inne varje timme varje dag för att kunna få dom. Är väl bättre att veta när det släpps? För jag antar att du har koll på att det finns massa "robotar" som scannar av detta hela tiden med när platser släpps? Skulle det vara random skulle det bli ännu svårare för dig att boka.
Dagens släpp till LAX hade ingen bokat på första 6 minuter när jag tittade nu. Tidigare dagar finns go/plus kvar så inget behov av att bevaka vid midnatt heller om man vill åt dessa.

Det är ju fler platser i plus nu på A350 än det var på A340 som dom ersätter. Att de bara verkar släppa 2 platser i plus nu (det var nytt för mig) på A350 är självklart en försämring. Men skulle du verkligen boka dessa?

Vill man åka till de attraktiva resmålen får man ju tyvärr ligga på lite. Lite som att vilja komma åt de attraktiva vinsläppen på systemet, finns inte obegränsat och de går på några sekunder. Väljer man att inte bevaka släppet får man nöja sig med de viner ingen annan ville ha.

På vilket sätt skulle det vara bättre om de släppte platser på slumpmässiga datum? Då har du ju ingen aning om när de släpps och måste vara inne varje timme varje dag för att kunna få dom. Är väl bättre att veta när det släpps? För jag antar att du har koll på att det finns massa "robotar" som scannar av detta hela tiden med när platser släpps? Skulle det vara random skulle det bli ännu svårare för dig att boka.
Dagens släpp till LAX hade ingen bokat på första 6 minuter när jag tittade nu. Tidigare dagar finns go/plus kvar så inget behov av att bevaka vid midnatt heller om man vill åt dessa.
Du har bra koll @palmen, jag skulle inte för eget bruk använda dessa platser i Plus:) Däremot har jag hållit på att jagat platser åt barn och barbarn och då har jag behövt mer än två platser. Jag har bl a letat på MIA och SFO. MIA har det varit upp till 4 platser i Plus ganska ofta när det släppts och SFO har det varit endast 2 platser vid släppen. Till MIA flygs det med A330 och SFO är A350. Så har det sett ut när jag letat, så därav min slutsats om bara 2 platser i Plus på A350.

Jag vet faktiskt inte hur man skulle fixa till att det blir lättare att hitta platser. Jag är medveten om detta elände med robotar som scannar av platserna. Hursomhelst tycker jag det är alldeles för svårt att hitta platser och det borde åtgärdas med att släppa fler platser. Man skall kunna använda de surt förvärvade poängen någorlunda enkelt.

Jag har svårt att se hur en bra lösning skulle se ut. Jag vet bara att lösningen just nu är dålig... ett loyalitetsprogram som inte fungerar är ingenting värt. Jag är en hårsmån ifrån att ge upp Eurobonus (och SAS) helt och hållet, klippa mina svindyra kort, börja handla på den livsmedelsbutik jag egentligen gillar bättre och resa med det bolag som har bäst priser/villkor vid varje givet tillfälle etc. Tror inte jag är ensam...

Som det är nu är problemet dessutom självförstärkande. Alla måste delta i 330-dagars-racet för att ha någon chans att få en resa alls, och man måste alltså boka upp resor på ren spekulation 6, 8 eller 10 månader innan man har en aning ifall man kan resa (även om man ignorerar de speciella omständigheterna under Corona).

Kanske kan en lösning vara att jobba mer med Best Availability-programmet. Det funkar ju bra, det är bara så orimligt dyrt i förhållande till vanliga Best Price awards. Om man bara hyfsade priset lite, åtminstone när det är ganska låg beläggning på flyget, eller om t.ex. en 2-4-1 fungerade på dessa så skulle priserna komma ner i rimliga nivåer så att det funkar för de flesta. Dessutom finns det redan en inbyggd boost för Guld och Diamant som gör dessa nivåer nyttigare.

Sen kan man ha kvar 2 businessbiljetter vid 330 dagar som blir som en liten extra bonus till ett litet antal unika individer, men den stora massan skulle ändå få ett loyalitetsprogram som fungerade. Tror jag. Kanske.

Det finns en mycket enkel lösning, nämligen att sluta låta bonusbiljetter vara avbokningsbara/ändringsbara.

Kanske skulle fungera. Finns de som gillar denna och dom som inte.
Vi spelar ändå enligt reglerna och alla spekulerar därmed.

Största problemet med nuvarande spekulativt system är dock att VI TRAVELERS förlorar på detta, för antalet bonusplatser minskar med avbokningar då de oftast görs nära inpå flygdatum och de går inte tillbaka i inventory och därmed förloras ett säte för poäng. Man kan se det som ett ventilationshål som täpps och i längden påverkas alla negativt.

Jag vet faktiskt inte hur man skulle fixa till att det blir lättare att hitta platser. Jag är medveten om detta elände med robotar som scannar av platserna. Hursomhelst tycker jag det är alldeles för svårt att hitta platser och det borde åtgärdas med att släppa fler platser. Man skall kunna använda de surt förvärvade poängen någorlunda enkelt.
Problemet är att det finns massor av platser att väldigt enkelt kunna boka. Resor inom Europa eller longhaul med Star Alliance, där är det mer eller mindre inga problem alls. Vi som sitter på mycket poäng och har frihet finns på detta forum, därmed blir det lite snett i diskussionen ofta. Geneneman har inte dessa poäng och är glad om de kommer ut i Europa eller kanske plus på longhaul.

Självklart vill ju vi som optimerar här inne flyga First på amex voucher och sen business på sas med FlyPremium. Det är sanslöst bra värde på detta även om man måste hänga på låset. Värva 2 amex kunder och få en business med sas, att det inte finns mer tillgängliga platser i sas business blir då rätt förståeligt.

Finns flera sätt att stävja nuvarande beteenden, men jag kommer inte ge sas en massa förslag på hur man ska "förbättra" nuvarande system. Vi alla vet ju vad som brukar hända när något ska förbättras av flygbolagen.

Toppen