Senaste nytt

Avbokade bonusresor

Håller med om att det brukar lösa sig med Star Alliance biljetter till slut, medan rena SAS biljetter är snudd på omöjligt att få tag på, vilket gör att hela idén med "fly premium" börjar tappa sitt värde.

Det är ju bara C & F biljetter som är värt att boka, SAS plus eller Go är ju knappast tanken bakom poängsamlandet.

Så länge förmånen finns kvar, (mina 12 månader framåt) så är kortet värt att behålla om det nu dyker upp biljetter.
Men det känns troligt framöver att jag kommer nedgradera även det kortet tyvärr.

För övrigt så börjar kanske diskussionen bli lite off topic med tanke på trådens egentliga innehåll? :rolleyes:

Diskussionen har iofs med ämnet att göra, eftersom avbokningarna är en del av problemet.

Jag vill bara göra en jämförelse med ett annat lojalitetsprogram i Norden som jag har lite längre erfarenhet av. Där har det inte varit något större problem med att släppa 4 platser i business på nästan alla destinationer och nästan alla avgångar. Bolaget går bättre än SAS (trots liknande kostnadsstruktur) så det verkar inte ha kostat stora förlorade intäkter att göra så. Dessutom, platserna har inte försvunnit på sekunder utan man har kunnat hitta platser under hela året.

Jag ser e.g. bara två skillnader mot Eurobonus:
1 - Det går inte att pumpa in hundratusentals poäng utan att flyga i det programmet
2 - Awards kan fritt ombokas men avbokning kostar 50€.

Det är med denna erfarenheten har jag svårt att acceptera idén att Eurobonus fungerar bra och har lagom med platser och att det bara gäller att vara lite på och att medelsvensson ska finna sig i att plus i Europa och chokladbollar är vad poängen kan användas till.

Diskussionen har iofs med ämnet att göra, eftersom avbokningarna är en del av problemet.

Jag vill bara göra en jämförelse med ett annat lojalitetsprogram i Norden som jag har lite längre erfarenhet av. Där har det inte varit något större problem med att släppa 4 platser i business på nästan alla destinationer och nästan alla avgångar. Bolaget går bättre än SAS (trots liknande kostnadsstruktur) så det verkar inte ha kostat stora förlorade intäkter att göra så. Dessutom, platserna har inte försvunnit på sekunder utan man har kunnat hitta platser under hela året.

Jag ser e.g. bara två skillnader mot Eurobonus:
1 - Det går inte att pumpa in hundratusentals poäng utan att flyga i det programmet
2 - Awards kan fritt ombokas men avbokning kostar 50€.

Det är med denna erfarenheten har jag svårt att acceptera idén att Eurobonus fungerar bra och har lagom med platser och att det bara gäller att vara lite på och att medelsvensson ska finna sig i att plus i Europa och chokladbollar är vad poängen kan användas till.
Din punkt 1 är ju "problemet". I Eurobonus kan "alla" på mindre än ett år dra in poäng för att flyga Business utan att ha gjort en enda flygresa. På Finnair har du inte den möjligheten. Vilket som är den bästa vägen att gå låter jag vara osagt, men tittar man på USA och hur deras lojalitetsprogram fungerar går Eurobonus mer åt det hållet helt klart, flygbolagen och framförallt lojalitetsprogrammen där går väldigt bra.

Medelfinsson har väl knappast poäng inom Finnair för att boka business med Finnair? Medelsvensson har poängen för att boka SAS Business men har svårt att boka. Utfallet blir ju detsamma men Medelsvensson har åtminstone möjligheten att boka samt extremt bra värde med amex att boka Star Alliance awards.

Ja, den genomsnittlige finnair medlemmen har inte poäng för en longhaul business.
Den som flyger in platinum har ungefär poäng till 1 longhaul business award om året
Den som flyger in gold har ungefär poäng till 1 longhaul business award vartannat år.

Precis som du säger är Eurobonus på väg mot något annat än ett flyg-lojalitetsprogram. Det är inget fel i det. Men det jag menar är att det saknas balans. Om det nu finns massor av olika sätt att tjäna in poäng, men det finns fortfarande bara ett attraktivt sätt att använda poäng (flyg) så blir trycket enormt på de platser som släpps. För att nå balans skulle man antingen behöva släppa betydligt fler platser eller addera nya attraktiva sätt att använda poäng. (eller ja, man kan ju göra flygaward mindre attraktiva ocskå...)

Så intjäningssidan i EB är som ett amerikanskt program medan uttaget är som ett traditionellt flygbolagsprogram.

Så intjäningssidan i EuroBonus är som ett amerikanskt program medan uttaget är som ett traditionellt flygbolagsprogram.
Majoriteten i USA plockar ju dock ut awards inrikes. Det är bara "poängnördarna" som nyttjar det på longhaul i större utsträckning i USA. Det är samma med eurobonus förutom att det inte längre bara är "poängnördar" som har poängen och möjligheten till longhaul.

Som sagt, flyger man longhaul så nyttjar många i USA andra bolag än sitt primära program. Varför skulle då inte de med eurobonus kunna göra samma. Tittar man United så har de likvärdig struktur, Business saver (vanlig award) samt en dyrare variant som lite motsvarar bästa tillgänglighet (utan att ge nya poäng).

Något SAS borde fixa till är att få samma åtkomst som andra bolag på longhaul. Just nu är det en jättestor nackdel att det är så begränsat jämfört med andra bolag.

Jag håller med om det mesta som de kloka @palmen och @intuition skriver i denna intressanta OT-diskussion. Men jag menar att SAS Eurobonus håller snarare på att driva iväg i en tredje riktning och inte någon av dem ni nämner. Poängintjäningen på andra sätt än att flyga liknar ju prisutveckligen på bostadsrätter i Stockholm och om alla plötsligt sitter på mängder av poäng finns det färre fynd att göra. Men samtidigt pågår en förbättring i det tysta för oss med status - kolla till exempel på poängbiljetter med ”bästa tillgänglighet” till USA under högsäsong.

Exemplet nedan ger alltså drygt 24000 baspoäng och det finns god tillgänglighet till en nettokostnad på drygt 100k poäng. Så länge denna förmån finns kvar till dessa villkor tycker jag att man åtminstone som EBD inte bör klaga för mycket på tillgängligheten…
3A1D2529-6C12-430F-A6F4-2FC52E80EF50.png

Last edited:
Exemplet nedan ger alltså drygt 24000 baspoäng och det finns god tillgänglighet till en nettokostnad på drygt 100k poäng. Så länge denna förmån finns kvar till dessa villkor tycker jag att man åtminstone som EBD inte bör klaga för mycket på tillgängligheten…
3a1d2529-6c12-430f-a6f4-2fc52e80ef50-png.124889
Detta är extremt bra värde, det ska man inte sticka under stolen med, dessutom på LAX som normalt är en av de svåraste att hitta platser till.
Som med det mesta inom Eurobonus och poängbokningar så "vinner" alltid de som ligger steget före, dvs vi som hänger på forumet och läser på, istället för att tro att ens poäng ska ta en till Thailand över jul/nyår med 1 månads framförhållning.

Toppen