Frank Mcavennie
Medlem
Jag kör mer eller mindre bara Star Alliance long- haul business. Aldrig några problem att hitta biljetter….
Men gilla då läget att vissa utnyttjar dessa rättigheter in absurdum.Aldrig livet.
Din punkt 1 är ju "problemet". I Eurobonus kan "alla" på mindre än ett år dra in poäng för att flyga Business utan att ha gjort en enda flygresa. På Finnair har du inte den möjligheten. Vilket som är den bästa vägen att gå låter jag vara osagt, men tittar man på USA och hur deras lojalitetsprogram fungerar går Eurobonus mer åt det hållet helt klart, flygbolagen och framförallt lojalitetsprogrammen där går väldigt bra.Diskussionen har iofs med ämnet att göra, eftersom avbokningarna är en del av problemet.
Jag vill bara göra en jämförelse med ett annat lojalitetsprogram i Norden som jag har lite längre erfarenhet av. Där har det inte varit något större problem med att släppa 4 platser i business på nästan alla destinationer och nästan alla avgångar. Bolaget går bättre än SAS (trots liknande kostnadsstruktur) så det verkar inte ha kostat stora förlorade intäkter att göra så. Dessutom, platserna har inte försvunnit på sekunder utan man har kunnat hitta platser under hela året.
Jag ser e.g. bara två skillnader mot Eurobonus:
1 - Det går inte att pumpa in hundratusentals poäng utan att flyga i det programmet
2 - Awards kan fritt ombokas men avbokning kostar 50€.
Det är med denna erfarenheten har jag svårt att acceptera idén att Eurobonus fungerar bra och har lagom med platser och att det bara gäller att vara lite på och att medelsvensson ska finna sig i att plus i Europa och chokladbollar är vad poängen kan användas till.
Majoriteten i USA plockar ju dock ut awards inrikes. Det är bara "poängnördarna" som nyttjar det på longhaul i större utsträckning i USA. Det är samma med eurobonus förutom att det inte längre bara är "poängnördar" som har poängen och möjligheten till longhaul.Så intjäningssidan i EuroBonus är som ett amerikanskt program medan uttaget är som ett traditionellt flygbolagsprogram.
Detta är extremt bra värde, det ska man inte sticka under stolen med, dessutom på LAX som normalt är en av de svåraste att hitta platser till.Exemplet nedan ger alltså drygt 24000 baspoäng och det finns god tillgänglighet till en nettokostnad på drygt 100k poäng. Så länge denna förmån finns kvar till dessa villkor tycker jag att man åtminstone som EBD inte bör klaga för mycket på tillgängligheten…![]()