Senaste nytt

Avbokade bonusresor

Alx

Medlem
Rätt eller fel, men allt som oftast upplever jag rapporterade avbokningar som väldigt kort inpå. Självklart kan saker förändras så att man sent tar beslutet att inte resa. Samtidigt vet jag folk som medvetet håller på bokningar långt efter de bestämt sig för att inte resa

Att avbokningar sker sent inpå nu under pandemin ser jag inte som något konstigt. Planeringar kastas ju om med mycket kort varsel.

MEN om det stämmer att folk fortsätter att hålla på bokningar som man vet att man inte kommer att resa på så är det ju riktigt dåligt.

Vad säger du till de du känner till som gör så? Vad är poängen med beteendet? Om det är ett omfattande problem så är ju risken att SAS till sist agerar och stryper möjligheterna ännu mer utan att förbättra i någon annan ände.

Alla är inte så flexibla som du och jag att de kan dra iväg med några dagars varsel. De allra flesta vill ha lite framförhållning och planering, speciellt de som inte är så vana resenärer.

Här får vi nog bestämma oss för vad vi önskar oss. Framförhållning (riktigt rejält tilltagen sådan) är ju precis vad som erbjuds just nu. Bortsett från avbokningar såklart, som av förklarliga skäl dyker upp på alla möjliga och omöjliga datum.

Jag har sällan möjlighet att sticka iväg bara så där men den här gången passade det toppen just för att en annan revenue resa blev inställd i sista sekund. Vilket ju har blivit vardag för de flesta av oss som ändå reser under pandemin.

Hur som helst är vi helt eniga i att det är toppen att man delar med sig av sina avbokningar. Jag ska själv bli bättre på det. Men jag vill förvarna om att det nästan alltid kommer att vara enkelbiljetter. ;)
 

Alx

Medlem
Nån som ska avboka något med SAS till LA, MIA eller SFO innan året är slut? ;)

Kan 2 enkelbiljetter i C på direktflighten MIA-ARN 6 februari vara till någon hjälp (OM de nu går tillbaka när jag släpper de)? Skicka PM i så fall.

Vi har precis beslutat oss för att ändra på vår returresa från USA. Vilket innebär att den kommer att släppas när jag vaknar om några timmar.
 
Kan 2 enkelbiljetter i C på direktflighten MIA-ARN 6 februari vara till någon hjälp (OM de nu går tillbaka när jag släpper de)? Skicka PM i så fall.

Vi har precis beslutat oss för att ändra på vår returresa från USA. Vilket innebär att den kommer att släppas när jag vaknar om några timmar.

Glömde säga tidigast April då jag får nya semesterdagar då. Men tack iaf! :)
 
  • Gilla
Reactions: Alx

cantona

Medlem
Jag avbokade 2 pax i business EWR-CPH 2 april 2022 för någon timme sen (och råkade posta det i fel tråd) Hur som helst så finns båda kvar vid check alldeles nyss.

Hm, går det inte att boka biljetter i C till GOT? Testade för en person. Finns alltså inte EWR-CPH-GOT men EWR-CPH.

upload_2021-12-30_14-25-37.png




upload_2021-12-30_14-27-33.png
 
Last edited:

Big Birger

Medlem
De kanske är slut i Plus? Boka den långa sträckan, och ring in efter nyår och se om det går att lägga till sista sträckan i efterhand. Inte hela världen om den korta sträckan är Economy.
 

rsimon

Medlem
Om man landar 3/4, 13:20 så bör det finnas senare från CPH.

Visa bifogad bild 124921

Jag hade liknande problem. Fanns ARN-CPH-SFO men inte hem utan det tog stopp i CPH trots att jag hittade award CPH-ARN i särskild sökning. Jag ringde in och agenten sa då att vissa relationer typ kan sälja slut även om det finns award på delsträckor. Förstod inte riktigt, men han bokade mig med slut i CPH på hemvägen.

Jag vet inte om det är SAS it-infrastruktur som är orsaken eller ngt annat.
 

mha321

Medlem
Det låter som en klassisk married segment fast "baklänges".

Revenue management har bestämt att den platsen ska gå till en region med hög köpvilja (och därmed högre priser på de ordinarie biljetterna), och därmed begränsas den till Köpenhamn. (eller kanske vissa andra anslutningar också, men åtminstone inte Göteborg).

Tror definitivt inte det är ett it problem, utan "works as designed". Även om det är irriterande när man sitter på på fel sida om regeln.
 

cantona

Medlem
Jag hade liknande problem. Fanns ARN-CPH-SFO men inte hem utan det tog stopp i CPH trots att jag hittade award CPH-ARN i särskild sökning. Jag ringde in och agenten sa då att vissa relationer typ kan sälja slut även om det finns award på delsträckor. Förstod inte riktigt, men han bokade mig med slut i CPH på hemvägen.

Jag vet inte om det är SAS it-infrastruktur som är orsaken eller ngt annat.

Tittar jag specifikt på CPH-GOT så finns det i GO (och får vänta från 13:20 till 23:00) men vill man åka i Plus så får man åka via ARN och då komma fram ett dygn senare vilket man så klart inte vill men på det här forumet är inget onormalt. ;)

upload_2021-12-30_18-28-4.png
 
Toppen