Senaste nytt

Avbokade bonusresor

ekf

Medlem
Jag bokar också upp när jag ser något som jag tror att jag vill ha, för tvekar jag så är platserna garanterat borta när jag väl bestämt mig.
Dock ser jag till att avboka omedelbart när (om) jag bestämmer mig för att inte åka, oftast några månader innan.. lite beroende på resmål mm.
 

samet

Medlem
Jag bokar också upp när jag ser något som jag tror att jag vill ha, för tvekar jag så är platserna garanterat borta när jag väl bestämt mig.
Dock ser jag till att avboka omedelbart när (om) jag bestämmer mig för att inte åka, oftast några månader innan.. lite beroende på resmål mm.

Det förstår jag, ser man nått man vill ha, så självklart slår man till.

Att du sedan när du "bestämt" dig avbokar i god tid så att någon annan får chansen, det är reko av dig och schysst på alla sätt.

Det som jag hör "klagomål" om från bekanta är de som bokar på 330 dagar, bara för att de kan, för att sedan avboka några dagar innan avfärd.

Hört konspirationsteorier om att dessa skulle jobba åt SAS för att "blockera" de eftertraktade/dyra awardplatserna.
 

MartinH

Medlem
Problemet är ju främst med SAS-bokningar, som bokas hejvilt rent spekulativt (vilket även jag gjort vid något tillfälle). För Star Alliance-bokningar så är väl avgiften på 450 kr pp tänkt att fungera som en liten avskräckare. Vet inte hur väl den funkar, men jag har åtminstone inte gjort några spekulativa bokningar pga just den avgiften.
Så är det ju. Det är ingen här som spekulativt bokar massa resor för 450 kr, såvida de faktiskt inte tror att de kommer resa. Fenomenet handlar "bara" om SASresor, vilket jag själv använt mig av. Se bara exemplet med US inrikes resor för 0 poäng, det lär väl inte vara en rusning till dessa då det fortfarande kostar pengar. Gratis är inte alltid gratis.

Sen är resten en pseudodiskussion när det gäller avbokningar som inte är med SAS. För några år sen trodde/tyckte/erfor en del av oss att det fanns en korrelation med awardplatser på Thai, att de kom tillbaka (som de ofta gör hos SAS, om man avbokar tidigt, eller att det tom dök upp nya efter bokning), men jag har sett få belägg för att andra awardplatser kommer tillbaka per automatik. Och nu när SAS har öppnat sin Star Alliance bokning så är det ju bara att söka själv.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Hört konspirationsteorier om att dessa skulle jobba åt SAS för att "blockera" de eftertraktade/dyra awardplatserna.
Haha, den som kom på det hade nog en rolig kväll. Vi alla här inne vet ju att de ryker direkt och vill man åka vissa dagar bevakar man detta. Finns självklart sas folk här men att de bokat upp hela veckor tror jag inte en sekund på. Vill sas stoppa awards kan de ju välha att inte släppa dessa platser aktuella eftertraktade dagar.
 

RickardG

Medlem
Det kanske inte vore helt fel med en depositionsavgift, säg 500 kr, som man får betala när man bokar. Bokar man av får man inte tillbaka de pengarna, men reser man som planerat så betalas beloppet tillbaka. Systemmässig säkert omöjligt, men jag tror det skulle få många att tänka till en extra gång om man verkligen behöver biljetterna.
 

intuition

Medlem
Fast det är något grundläggande fel med ett program om det bara går att boka en award exakt 330 dagar innan.

Att "alla" vet det, betyder eg bara att en ytterst liten andel av medlemmarna vet detta, dvs för 99,9% ser det ut som att SAS aldrig släpper några platser.
Ett program kan inte fungera i längden om de flesta aldrig kan använda sina poäng. EB ska ju skapa lojala resenärer, men Varför ska medel-svensson vara med i EB och flyga SAS?

Det verkar som det är en sjuk obalans mellan antalet poäng i systemet och antalet awards (som ändå är den huvudsakliga användningen av poäng)

Som nybakad diamant måste jag fundera på det kloka i att fortsätta med EB om det ända sättet att boka award är att varje dag ligga och kolla vad som finns ett år fram i tiden.
 

Homer

Medlem
Det är inte alls så att platser konstant försvinner för att de bokas upp 330 dagar innan.
SAS har ju blackoutperioder under de perioder då de flesta vill resa:
jul, nyår, sommar, påsk osv., dessutom uppstår det perioder
då de av oförklarlig anledning inte släpper rewardbiljetter.
Avgifter skulle drabba de som bokar biljetter under lågsässong.

SAS släpper helt enkelt för få bonsubiljetter.
Rätt åtgärd är något i stil med - 50% högre rewardskostnad under
t.ex. juni-augusti i kombination med att de garanterar att släppa 2 platser i Business varje dag.
 

palmen

Moderator
Fast det är något grundläggande fel med ett program om det bara går att boka en award exakt 330 dagar innan.

Att "alla" vet det, betyder eg bara att en ytterst liten andel av medlemmarna vet detta, dvs för 99,9% ser det ut som att SAS aldrig släpper några platser.
Ett program kan inte fungera i längden om de flesta aldrig kan använda sina poäng. EB ska ju skapa lojala resenärer, men Varför ska medel-svensson vara med i EB och flyga SAS?

Det verkar som det är en sjuk obalans mellan antalet poäng i systemet och antalet awards (som ändå är den huvudsakliga användningen av poäng)

Som nybakad diamant måste jag fundera på det kloka i att fortsätta med EB om det ända sättet att boka award är att varje dag ligga och kolla vad som finns ett år fram i tiden.
Det släpps inte för få platser, det finns hur mycket som helst i ekonomi och plus att tillgå.
Problemet nu är ju att det är en rätt stor massa med folk som inte bränt poäng på 2 år samt att medelsvensson fått upp ögonen för hur billigt man kan åka business och sedan inte hittar något.

Många tror ju att det bara är att boka och finns hur mycket som helst att tillgå, så är ju dock inte fallet.

Personligen bokat jag upp resor 11 månader fram i tiden när jag hoppas kunna åka. Det har ju inte fungerat nu på 2 år då allt behövts avbokas.
Ett sätt att delvis lösa det skulle ju kunna vara att EBD får möjlighet att låsa upp 2 Award platser i Business per år så länge biljetter säljs (eller om det finns i en viss bokningsklass). Då hade jag nyttjat detta istället för att boka 330 dagar fram i tiden.

Innan pandemin gjorde jag i snitt en longhaul i månaden, senaste 2 åren har det totalt blivit 1 longhaul sedan pandemin slog till, det säger det mesta. Är långt ifrån ensam med liknande scenarion.

SAS kanske bör överväga att släppa 4 platser i Business per longhaul. Men det skulle ju även bli lägre intäkter då med tanke på att färre skulle kunna uppgradera med plusgrade eller på flygplats till ett högre pris än ren Award.
 

intuition

Medlem
Det släpps inte för få platser, det finns hur mycket som helst i ekonomi och plus att tillgå.
Problemet nu är ju att det är en rätt stor massa med folk som inte bränt poäng på 2 år samt att medelsvensson fått upp ögonen för hur billigt man kan åka business och sedan inte hittar något.

...

Fast om folk har poäng att boka för och det inte finns i närheten av antalet platser för det, så måste det väl ändå släppas för få platser (alternativt skapas för många poäng)?!
Och finns det verkligen "hur mycket som helst i ekonomi"? Jag testar till japan och det finns 2 "avgångsdagar" i GO på hela oktober, dvs 11 månader bort. Exakt hur många platser det är kollade jag inte, men det låter inte som att det finns hur mycket som helst.

...
Ett sätt att delvis lösa det skulle ju kunna vara att EBD får möjlighet att låsa upp 2 Award platser i Business per år så länge biljetter säljs (eller om det finns i en viss bokningsklass). Då hade jag nyttjat detta istället för att boka 330 dagar fram i tiden.

Innan pandemin gjorde jag i snitt en longhaul i månaden, senaste 2 åren har det totalt blivit 1 longhaul sedan pandemin slog till, det säger det mesta. Är långt ifrån ensam med liknande scenarion..

En sk. Joker skulle kunna vara en modell som skulle kunna göra att fler får chans att boka award i business. Jag tror dock inte det leder till att trycket på T-330 dagar minskar. Har folk tillräckligt med poäng för en longhaul business award i månaden så lär de ligga och boka upp så fort det bara går i alla fall.


...
SAS kanske bör överväga att släppa 4 platser i Business per longhaul. Men det skulle ju även bli lägre intäkter då med tanke på att färre skulle kunna uppgradera med plusgrade eller på flygplats till ett högre pris än ren Award.

Mycket möjligt - men då är vi väl där igen att det finns betydligt mer poäng i systemet än det finns award-platser? För om en mer generös tillgänglighet leder till att folk slutar köa uppgraderingar så är det väl om något ett tecken på att det finns en stor obalans.

Min poäng är att det som händer är att en liten välinformerad skara kan boka award relativt fritt och använda miljoner poäng om året, medan miljoner medlemmar aldrig kan boka någonting och får till sist använda sina poäng på chokladbollar och liknande. Någonstans kommer de att upptäcka att EB är meningslöst.
 

palmen

Moderator
Fast om folk har poäng att boka för och det inte finns i närheten av antalet platser för det, så måste det väl ändå släppas för få platser (alternativt skapas för många poäng)?!
Och finns det verkligen "hur mycket som helst i ekonomi"? Jag testar till japan och det finns 2 "avgångsdagar" i GO på hela oktober, dvs 11 månader bort. Exakt hur många platser det är kollade jag inte, men det låter inte som att det finns hur mycket som helst.
Det fanns tidigare idag 1344 platser i go/plus bokningsbara på lomghaul. Ok, det är inte hur många som helst, men inte direkt obefintligt. Att du tar exemplet med Tokyo som är den absolut svåraste destinationen med platser blir lite snett. Titta istället Chicago under vintern så ska du se att det är vidöppet.

Mycket möjligt - men då är vi väl där igen att det finns betydligt mer poäng i systemet än det finns award-platser? För om en mer generös tillgänglighet leder till att folk slutar köa uppgraderingar så är det väl om något ett tecken på att det finns en stor obalans.

Min poäng är att det som händer är att en liten välinformerad skara kan boka award relativt fritt och använda miljoner poäng om året, medan miljoner medlemmar aldrig kan boka någonting och får till sist använda sina poäng på chokladbollar och liknande. Någonstans kommer de att upptäcka att EuroBonus är meningslöst.
Vad är det som säger att antalet poäng i omlopp ska motsvarar tillgängliga Award platser på sas i Business? Det finns ju en ocean med möjligheter att åka star alliance om man vill resa. Absolut lite dyrare, men mycket större valfrihet i utbyte. Sas skulle ju behöva öppna upp halva business kabinen som award om alla med poäng skulle vara nöjda. Det skulle resultera i förlust med tanke på uteblivna sålda biljetter och sas skulle gå i konken.

Det stämmer att var och varannan familj börjar intressera sig för detta, räcker med att titta diverse Facebook grupper för att se hur det växt senaste åren. Många av dessa kommer nyttja sina poäng inom Europa framöver, eller betala ocker till you förmedlare som hjälper till att boka något. Tanken med eurobonus har dock aldrig varit att alla ska åka business med poäng på sas.
 
Toppen