Senaste nytt

Avboka och få värdecheck (SAS och effekterna av covid-19)

Canadien

Medlem
Kan tänka mig att SAS gör vad de kan för att hyfsa Q1-siffrorna och därför håller på utbetalningar (om de ens har likvider).
 

SK4628

Medlem
Jag fick denna e-post idag

Hi,

We’ve received your request for a cancellation and refund.

Due to the current situation, we’re handling a large numbers of requests. This means that handling times are longer than normal. Please bear with us and kindly wait for us to get back to you — we’ll take care of your request as soon as we can!

Thanks for your understanding. Naturally, if you’ve already received your refund, you can ignore this message.

Best regards, SAS

Fick också den, trots att jag inte har avbokat något flyg eller har något bokat! Kanske något mislyckat massutskick till alla kunder?
 

Homer

Medlem
När gjorde du avbokningen? Jag gjorde en avbokning 10/3, den återbetalades 14/3. Den 11 eller 12:e gjorde jag ytterligare 3 avbokningar som jag fått besked ligger i "kön för återbetalning" vid fråga, men de är ännu inte återbetalade. Inte heller de som är gjorda senare än så.

Så kön är uppenbarligen väldigt lång. Det var väl där någonsans i de dagarna som de stora volymerna avbokningar började dyka upp.


Har du fått några pengar?
 

TomJ

Medlem
SAS kanske borde omfördela lite arbetskraft från kabinerna till kundtjänst... Men jag misstänker väl att deras inte så robusta system för betalningar och återbetalningar skapar en del problem och dubbel/trippelarbete.

Satt häromdagen och tyckte att jag hade lite väl lite poäng på kontot och fick för mig att gå igenom senaste årens bokaningar/avbokningar och det visar sig att just nu har jag 10 avbokade resor som varit avbokningsbara upspritt sedan knappt 1 år tillbaka där antingen poäng och/eller pengar inte betalats tillbaka ännu!

Det är ju förstås konstigt att det inte finns NÅGOT tillfälle där de glömt ta betalt men minst 10 tillfälle på ett år där de "missat" återbetalning. När jag hittade de första 3 ringde jag in och de såg direkt att det inte var återbetalt och fixade det direkt. När jag nu gått igenom och hittat 10 till fick jag skicka in en lista med alla bokningsnummer osv. Fick svar att de skulle fixa inom 24h. Det är nu en vecka sedan och inget har hänt...
 

MagnusL77

Medlem
Jag avbokade min resa till San francisco den 6e mars. DVS innan USA stängde sin gräns. Fick ganska snabbt ett mail där det står att de betalar tillbaka beloppet inom 7 arbetsdagar. Jag har ännu inte fått några pengar. När jag ringde tidigt på morgonen förra veckan och kom fram sade de att i normala fall hanterar de några avbokningar per dag.. Nu hade de flera tusen att hantera så självklart förstår jag att de just nu prioriterar annat. Men hur länge är det ok att faktiskt vänta på sina pengar?? Känns det här igen? Någon som har något tips? Ska jag ringa o tjata varje dag? Vill ju absolut inte låta girig i det rådande världsläget men det handlar om mycket pengar för mig.
 

TomJ

Medlem
Jag avbokade min resa till San francisco den 6e mars. DVS innan USA stängde sin gräns. Fick ganska snabbt ett mail där det står att de betalar tillbaka beloppet inom 7 arbetsdagar. Jag har ännu inte fått några pengar. När jag ringde tidigt på morgonen förra veckan och kom fram sade de att i normala fall hanterar de några avbokningar per dag.. Nu hade de flera tusen att hantera så självklart förstår jag att de just nu prioriterar annat. Men hur länge är det ok att faktiskt vänta på sina pengar?? Känns det här igen? Någon som har något tips? Ska jag ringa o tjata varje dag? Vill ju absolut inte låta girig i det rådande världsläget men det handlar om mycket pengar för mig.

får nog säga att jag inte tycker det är rimligt. De har ju system för sånt och det borde gå att göra på kortare tid. Eller ÄR det så illa att de sitter och manuellt knappar in utbetalningar?

Oavsett så har de gott om personal att tillgå, kan väl inte vara raketforskning att plocka in dess till att hjälpa till var det behövs.
 

Morgan

Medlem
får nog säga att jag inte tycker det är rimligt. De har ju system för sånt och det borde gå att göra på kortare tid. Eller ÄR det så illa att de sitter och manuellt knappar in utbetalningar?

Oavsett så har de gott om personal att tillgå, kan väl inte vara raketforskning att plocka in dess till att hjälpa till var det behövs.


Att gå till H&M och lämna tillbaka en tröja för 199 kr tar ju ungefär 2 minuter för expediten att knappa igenom ett återköp, pengarna kommer sen tillbaka på max 48 timmar. I det fallet måste expediten granska tröjan manuellt. I detta fall så vet ju SAS att flyget ställts in/resenären avbokat och inte flugit så då borde det vara ännu enklare. ÄVEN med en manuell process...
 

TomJ

Medlem
Att gå till H&M och lämna tillbaka en tröja för 199 kr tar ju ungefär 2 minuter för expediten att knappa igenom ett återköp, pengarna kommer sen tillbaka på max 48 timmar. I det fallet måste expediten granska tröjan manuellt. I detta fall så vet ju SAS att flyget ställts in/resenären avbokat och inte flugit så då borde det vara ännu enklare. ÄVEN med en manuell process...

Problemet är kanske att man är van vid att hantera ett fåtal avbokningar om dagen mellan fikor, luncher, utvecklingsmöte och teambuildingar. Kan vara riskabelt att nu plötsligt klara av att hantera 30 återbetalningar i timmen ;-)

Men men, man undrar lite vad som försiggår på SAS kontor dock, de har visserligen många avbokningar men å andra sidan förmodligen inga nya bokningar att hantera, knappt några flygningar, lär väl inte vara många förseningar pga långsamma boardingar, mängder med personal som kan sysselsättas... Det har pågått ganska lång tid nu dessutom
 
Toppen