Senaste nytt

Arlanda - vad tycker ni?

Mr.A

Medlem
Håller med om det mesta men då jag oftast reser med Skyteam eller One World måste jag säga att T2 är otroligt snabb och smidig, speciellt om man har fast track access. Inte mycket kul när man väl är inne men loungen funkar. T5 alltid för mycket folk i säkerhetskontrollen, även i fast track, Pontus in the Air en stor bonus, de skrev själv nyligen ett inlägg om att säkerhetskontrollen är underbemannad och att de tack vare detta förlorar kunder. Vem bryr sig om Wifi idag? Alla har väl gratis surf med 4G som gå betydligt snabbare, jag kopplar aldrig upp mig på Wii inom EU längre då man som sagt surfar gratis... T4 åker sällan men trångt, tråkigt och dystert...
 
Håller med om det mesta men då jag oftast reser med Skyteam eller One World måste jag säga att T2 är otroligt snabb och smidig, speciellt om man har fast track access. Inte mycket kul när man väl är inne men loungen funkar. T5 alltid för mycket folk i säkerhetskontrollen, även i fast track, Pontus in the Air en stor bonus, de skrev själv nyligen ett inlägg om att säkerhetskontrollen är underbemannad och att de tack vare detta förlorar kunder. Vem bryr sig om Wifi idag? Alla har väl gratis surf med 4G som gå betydligt snabbare, jag kopplar aldrig upp mig på Wii inom EU längre då man som sagt surfar gratis... T4 åker sällan men trångt, tråkigt och dystert...
Dom som inte är från EU uppskattar nog gratis surf. Det gör jag på flygplatser utanför EU.
 
Kul och se engagemanget i tråden. Jag håller med Mr.A om att T2 är acceptabelt försök till en terminal, men majoriteten av flödet går via T5.
Ja vi som bor i "Capital of Scandinavia" (?) får väl fortsätta lida ad infitum. Bromma lär inte få fler (internationella) linjer med tanke på alla nöjda villaägare som bor i närheten :)
Man får hoppas att lobbyverksamheten från näringslivet, passagerare, flygbolag bidrar till nån förändring. Hoppet är det sista som...
 

JensE

Medlem
Känns som Arlanda bara är ett stort lapptäcke som växt okontrollerat.
Jag gillar T2 för att den är liten och smidig, men att inte ens ha rulltrappor upp till plan 2 för Pass/lounge/non schengen flights, Till/Från Flygplanen och ner till baggage claim är så otroligt dåligt.
Arlanda skulle behöva ett tåg som förbinder terminalerna och krymper avstånden i T5. Station vid T2, T4, och 2st i T5 på vardera ände.
 

Hachans

Medlem
Jag tycker Arlanda generellt är en trevlig och bra flygplats. Mitt största klagomål är prisläget men sen Max öppnade så finns det åtminstone ett okej ställe att få lite bukfylla på när man behöver. Trådstartaren gjorde vissa iakttagelser som jag inte riktigt håller med om.

- Förutom Arlanda Express så är det slumpen som avgör när man kommer fram till STO eller ARN (trafikkaos är normen). E4 och infran till/från börjar vara ett riktigt problem...

Jag lyckas alltid komma när jag vill. Utöver Arlanda Express så går ju SL-pendeln frekvent, SJ stannar också då och då, och så finns det ju snålvägen över Märsta. Det jag möjligen kan sakna är spårförbindelse mellan terminalerna och Märsta, men jag vet att Swedavia och Sigtuna kommun överväger det nu när de ska bygga Arlandastaden.

- WiFi är gratis men begränsar trafiken (jfr fler andra flygplatser, tex HEL)
Eduroam ger mig fri krypterad förbindelse. Kan vara värt att registrera sig på en strökurs på valfri högskola för att få tillgång till det!

- Terminal 2, nu får endast taxin o bussar lämna vid dörren. WTF? Hur gör man med de som behöver assistans?
De som behöver assistans brukar ha tillgång ändå på olika sätt. Det är dock min erfarenhet att avsläppen brukar kloggas upp av diverse svarttaxi och liknande.

- Terminal 5. Toalettkapaciteten vid baggagebanden. Hopplöst.
Tycker du det är dåligt? Prova då toalettkapaciteten på terminal 4. Helt sanslöst. Och toakapaciteten i loungerna (vilken som). Kan tipsa om att det finns många toaletter där man kommer ner från F-piren till bagagebandet. Så slipper man slåss om de stackars toaletterna vid banden.

- Sena ankomster från LHR - "alltid" nåt strul med markpersonalen som inte är vid gate:n vid tid och kombinerat med underbemannad passkontroll.
Ja, samtidigt som bagagehanteringen tar evinnerligt lång tid. Inte bara LHR-flygen. CPH-flyget med ankomst precis efter midnatt tar galet lång tid att lasta av.

Jag tycker generellt att flygbolagen sköter sig ganska bra fram till gate men det är här det sedan börjar ticka på minuter. Långsam framkörning av brygga. Väldigt långsam bagagehantering.

Andra saker som jag tycker man bör pressa på från flygplatsens sida är prisläget på de olika matställena. Samma pris som i stan borde vara en ledstjärna kan jag tycka. Att betala nära 100 spänn för en dricka och macka på Pressbyrån när samma grej i stan är halva priset är egentligen helt sjukt. Bostons flygplats har ju som grej att saker ska kosta lika mycket på flygplatsen som i stan. VIlket jag tycker är bra.
 

mha321

Medlem
Arlanda skulle behöva ett tåg som förbinder terminalerna och krymper avstånden i T5. Station vid T2, T4, och 2st i T5 på vardera ände.
Man får väl åka gratis mellan de två AEx stationerna åtminstone idag. Problemet med det är att det tar ju ungefär lika lång tid att ta sig till och från stationerna som att gå kortaste vägen rakt över.

Kan helt hålla med om att ett litet shuttle-tåg som gick airside skulle vara riktigt trevligt.
 

Dr. Miles

Expert
- Terminal 2, nu får endast taxin o bussar lämna vid dörren. WTF? Hur gör man med de som behöver assistans?
De som behöver assistans brukar ha tillgång ändå på olika sätt. Det är dock min erfarenhet att avsläppen brukar kloggas upp av diverse svarttaxi och liknande.
Det var likadant för några år sedan men då var det möjligt att släppa/hämta passageraren på vändplan på marknivån mellan terminal 2 och terminal 3.
Jag vet dock inte om Arlanda erbjuder liknande lösning den här gången eller inte.

Problem med terminal 2 är när man har incheckat bagage och hämtar där.
Det finns bara två bagageband och under vissa tider blir det för många passagerare som väntar på sina bagage.
 

Hachans

Medlem
Man får väl åka gratis mellan de två AEx stationerna åtminstone idag. Problemet med det är att det tar ju ungefär lika lång tid att ta sig till och från stationerna som att gå kortaste vägen rakt över.

Kan helt hålla med om att ett litet shuttle-tåg som gick airside skulle vara riktigt trevligt.

En spårväg som går mellan terminalerna, parkeringarna, fraktterminalen och hela vägen bort till Märsta (och vidare till Sigtuna) vore toppen. Det är många som framförallt jobbar på Arlanda som åker den vägen och det finns pengar att spara på lång sikt om man plockar bort busstrafiken och ersätter den med något trevligare.
 

Crater

Medlem
Det bästa vore att börja om med en ny flygplats.
Trångt och mörkt. Toaletterna är usla och ofta äckliga. Inga gåband och avsaknad av rulltrappor.
Konstiga gater när man får gå i trappor och annat krångel.

Andra saker har redan tagits upp.
En dålig flygplats helt enkelt, även om det finns värre naturligtvis.
Något positivt? Vet ej. Kan inte komma på något sådär direkt. Det fina trägolvet?
 
Toppen