Senaste nytt

Arlanda - vad tycker ni?

Agö

Medlem
Något positivt? Vet ej. Kan inte komma på något sådär direkt. Det fina trägolvet?
Jag älskar det flotta tornet på T4 i ankomsthallen.

f13581fc6c41fdac7c963ab5e13b05c8.jpg


En annan bra grej är två helt OK hotell inbyggda i terminalerna. Det är inte helt vanligt. Jäkligt skönt på vintern att slippa ta på sig jacka osv.
 

Moco

Medlem
Ni som klagar på Arlanda kan omöjligt ha flygit till/från Manchester i Storbritannien. Jag föreslår att ni gör det snarast, efter det börjar ni nog uppskatta Arlanda!

Haha! Jag skulle skriva det själv, men tvekade eftersom jag alltid gnäller på Ringway. Arlanda (och de flesta andra flygplatser) är rena himmelriket i jämförelse. Gud vad jag inte tycker om MAN alltså, maken till sleten flygplats (på alla sätt) får man leta efter. Faktum är att jag kom på mig själv med att tänka "f*n vad fint här är" när jag gick igenom T5s bagagehall häromdagen efter ankomst från just Ringway. Manchester Airport ger perspektiv på tillvaron, helt klart.
 
Last edited:
Jag skulle vilja återkoppla till två kommentarer som kom om observationerna:

- WiFi är gratis men begränsar trafiken (jfr fler andra flygplatser, tex HEL)
Eduroam ger mig fri krypterad förbindelse. Kan vara värt att registrera sig på en strökurs på valfri högskola för att få tillgång till det!

- Terminal 2, nu får endast taxin o bussar lämna vid dörren. WTF? Hur gör man med de som behöver assistans?
De som behöver assistans brukar ha tillgång ändå på olika sätt. Det är dock min erfarenhet att avsläppen brukar kloggas upp av diverse svarttaxi och liknande.

- Menar du att alla som kommer utomlands ska gå en strökurs på valfri högskola för att kunna surffa på Arlanda?
- T2. Hämta och lämna ska vara nåt man gör till terminaldörren. Det kan man göra på alla flygplatser som har tänkt till och även här kan vi ta benchmark från grannländerna och ja FRA, SFO eller xxx (valfri fungerande flygplats). Jag har varit med om att släpa både pax och baggage från hämta/lämna i T2 och T5 och det är långt och gå om du har handikapp eller nedsatt kondition.
 

mylabel

Medlem
-Kommer A och B pirerna att ens bli renoveras som modern F? Det är sunkigt, mörkt och kaos där.

-Kan man på något sätt få vending machine inne på airside, skulle vara bra för resenärer för en snabb och billig snacks/mackor/mat. Det finns ett område med såna maskiner på Lissabon flygplats där har man tom snabbmat och mikro.

-Angående WIFI limit på 2 timmar så finns det ett sätt att få det förnyat hela tiden dvs gratis och obegränsad!, det man måste göra är att logga in med voucher och skriver random inloggning och lösenord, man kommer få fel inloggning text men sidan kommer att bli redirect till första sidan där man kan logga in igen normalt sätt.

-Nya Pir på Gardermoen är lätt nordens bästa terminal (inte flygplats). Bästa flygplats i Norden enligt mig är Kastrup.
 

maswan

Medlem
Jag tycker att det är en medioker flygplats som lider av att ha blivit utbyggd många gånger med bara fokus på utbyggnaden, inte på att fixa upp hela flygplatsen till en bra enhet, och en ambitionsnivå som ligger på "just good enough" - dvs inte så sunkigt att flygbolag väljer bort det för att flygplatsen har dåligt rykte, men inte spendera en krona till utöver det.

Men sedan tycker jag inte att den är så illa heller, jämförbar med Frankfurt och Köpenhamn i det mediokra mellanlagret utan att vara varken katastrof eller särskilt bra och med lokalt riktigt sunkiga bitar (T4, pir A&B på Arlanda, pir A&B på Kastrup, Schengen B-gates på Frankfurt, etc). Andra bitar av flygplatserna är ju bra, som pir F på Arlanda som är fin och luftig.

Och inte heller är Arlanda i katastroflaget som Manchester heller, där hela flygplatsen skulle se ett rejält lyft av att komma upp i klass med Arlanda T4.
 

Smuffe

Medlem
Inga större förändringar de senaste tjugo åren.

Jodå... Mellan åren 2000 och 2006 jobbade jag på cafeerna och restaurangerna och priserna på kaffe, bullar och annat var rimliga priser.
Visst, en grym räkmacka gick loss på 125 riksdaler men det var mycket räkor, mayo osv. så det var ändå inte jättehemskt.
Gamla Cafe & Grill i mitten av avgångshallen i Terminal 5 mellan incheckningsdiskarna hade rimliga priser för dagens lunch osv.
Priserna på bira var väl som vilken krog som helst...
Så vad som hände efter det är för mig en gåta och det känns mer som bortförklaringar att det är Swedavia som har höjt prist på hyra utan snarare så har Scandinavian Service Partner som driver/drev alla restauranger, cafeer och butiker maxat priserna i samma giriga anda såsom de är som företag rent generellt... Så länge chefer och andra dunkar varandra i ryggen och skiter i personalen som sliter, på samma sätt suger de ut dyra slantar från resenärerna och gästerna. Därmed har även de andra butikerna och restaurangerna maxat sina priser.

Jag tycker att det är en medioker flygplats som lider av att ha blivit utbyggd många gånger med bara fokus på utbyggnaden, inte på att fixa upp hela flygplatsen till en bra enhet, och en ambitionsnivå som ligger på "just good enough" - dvs inte så sunkigt att flygbolag väljer bort det för att flygplatsen har dåligt rykte, men inte spendera en krona till utöver det.

Men sedan tycker jag inte att den är så illa heller, jämförbar med Frankfurt och Köpenhamn i det mediokra mellanlagret utan att vara varken katastrof eller särskilt bra och med lokalt riktigt sunkiga bitar (T4, pir A&B på Arlanda, pir A&B på Kastrup, Schengen B-gates på Frankfurt, etc). Andra bitar av flygplatserna är ju bra, som pir F på Arlanda som är fin och luftig.

Och inte heller är Arlanda i katastroflaget som Manchester heller, där hela flygplatsen skulle se ett rejält lyft av att komma upp i klass med Arlanda T4.

För många år sedan var planen att Terminal 2 skulle byggas ut. Terminal 3 var endast en tillfällig utbyggnad inför planeringen och byggandet utav Arlanda Nord och Arlanda Syd.
Det som kom emellan var 9/11 där passagerarsiffrorna dalade under något år och Swedavia förlorade mycket pengar.
När väl flygresandet tog fart igen så har planerna lagts på is men pga ökade volymer på Terminal 5 så byggde de Pir F och Hugin & Munin (flygledartornet) tillsammans med bana 3.
Varför Swedavia totalt har glömt bort Terminal 2 är för mig en gåta då Terminal 3's passagerare och personal har lidit fruktansvärt de senaste minst 20 åren.
Terminal 4 ska behöver jag inte gå in närmare på men MAX är ett tillskott...

Vad gäller Terminal 5... Ja, en rejäl uppfräschning utav både Pir A och Pir B borde har gjorts i samband med utbyggnaden ovanpå Pir B när Schengen infördes i början utav 2000-talet men då kostade det väl för mycket i och med uppförandet utav Pir F, flygledartornet och bana 3.
Det fanns väl en glimma hopp när Sky City byggdes, att flygplatsen skulle rustas upp rejält men... Hur många år sedan var inte det nu igen..?!

Jag tror att Swedavia, svenska staten och alla företagare på Arlanda gemensamt behöver gå ihop och sätta sig ner, ta sig en funderare och fundera på var de vill komma i framtiden. Därefter bjuder de in större koncerner och företagare runtom i Upplandsregionen och i landet och hör om de är intresserade utav att investera i Arlanda Flygplats, dess framtid och förnyelse.
Samtidigt under 12-18 månader låter man resenärerna få svara på enkäter, både i lappar som man kan fylla i, online i samband med att man loggar in på det trådlösa WiFi:et, i annonser på Facebook, Google och whatever och tar reda på vad resenärerna tycker om flygplatsen, vad som är dåligt, bra, önskemål om förbättringar osv. Då får de reda på vad de bör investera i för att låta Arlanda få sig ett rejält lyft!

Jag kan lista 100 saker (ok, kanske inte 100 men en hel drös...) som jag skulle vilja se att Arlanda gör, skapar, bygger, förändrar, förbättrar, tillför och blir till enorma förbättringar.
Nej, Arlanda kan och ska inte bli Skandinaviens eller Europas svar på Changi, men det kan vara små saker som en vattenfontän med en liten park inne där folk kan vila, ett game-room för barn att roa sig med i anslutning till föräldrarnas vad det nu är de behöver, en liten biograf om man har en längre anslutning osv. Inget jättedyrt men något som aktiverar passagerarna mer än att hosta upp mellan 500 till 1000 spänn för en fika med familjen, plus tax-free.
Andra saker då?

- Smidigare förbindelser inom Terminal 5 mellan terminalerna airside.
- Nya piren mot cargo T5.
- Minst dubbla utbyggnaden utav T2 där T3 rivs och flygen på T3 avgår från T2.
- Terminal 4 får en ny pir söderut mot nuvarande T3 så att mer kapacitet höjs samtidigt som T4 får sig en uppfräschning.
- Samtliga Star Alliancebolag avgår och ankommer T5 (förutom SAS inrikes tillsammans med Norwegian).
- One World och Sky Team delar på Terminal 2.
- Ett litet shuttletrain likt Changi (eller effektivare busstransfer) mellan T2, T4 och T5 airside för smidig transfer.
- Litet transfer hotel airside med säg 10-20 rum om man anländer sent och har anslutande flight dagen efter och inte vill ta ett rum landside.
- Aktiviteter airside med ett dygnet runt öppet cafe som serverar lättare mat nattetid (kan drivas av hotellet) såsom den lilla bion.

Ja, listan kan göra lång...

För att det ska bli fart behövs det investerare och många av planerna och ritningarna har funnits i 30 år men det är som @maswan skriver...
Ambitionsnivån är katastrofalt låg och det händer absolut ingenting utöver att ytorna blir mindre, priserna raketökar på det mesta och tillgängligen till det mesta runtom hela flygplatsområdet blir sämre för varje år som går.
Jag menar, hur svårt ska det va?!
De som sitter på makten och styr Arlanda reser väl knappt och gör de det så bryr de sig inte om det som alla resenärerna upplever.
Det är dags att alla oavsett hur frekvent man reser sätter lite press, alltifrån att klaga direkt men även komma med konkreta synpunkter på hur de kan förbättra Arlanda i sin helhet.

Sorry för att det blev långrandigt men jag fick feeling när jag läste trådens inlägg... :)

Trevlig kväll och God Natt!
 
Toppen