Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Promenad tiderna kan vara helt bisarra i Hinki också, har två gånger nu landat på ARN - HEL för vidare till HKG. Det lilla planet landar helt bisarrt långt bort på shorthaul piren. Första gången när jag titta på skärmen som guidar hur många minuter det är att promenera till min HKG flight trodde jag att de var något tekniskt fel. 32 minuter promenad låter ju helt sjukt!? Nu har jag rätt långa ben och går i betydligt högre takt än genomsnittspersonen men fanimej det tog även mig strax över 20 minuter att gå. När jag är 79, har dåligt knä och käpp är det fan inte OK. Inte direkt så dom står redo med bilar att skeppa de som har svårt att gå, helt öde pir då det är typ sista kortdistansflyget in till HEL på kvällen.

I övrigt är ju HEL rena drömmen jämfört med ARN..

Jag tänker att gångtider är svårt att undvika på större flygplatser generellt. Det är inte det som är problemet.

Problemet är ONÖDIGA gångtider. Omvägar, ogenomtänkta placeringar av säkerhetskontroller, busshållplatser, dödyta etc som bidrar till att man behöver gå extra.

Jag tror inte man kan förvänta sig att aldrig behöva gå.

Jag tänker att gångtider är svårt att undvika på större flygplatser generellt. Det är inte det som är problemet.

Problemet är ONÖDIGA gångtider. Omvägar, ogenomtänkta placeringar av säkerhetskontroller, busshållplatser, dödyta etc som bidrar till att man behöver gå extra.

Jag tror inte man kan förvänta sig att aldrig behöva gå.

För mig känns den planeringen onödig, då det knappast är någon rullians kvar på flygplatsen, det är helt öde. Antingen ska man stanna i Helsingfors eller så ska man med de kvälls-avgångsplan som går till HKG, SIN osv, alla får gå dom 30 minuterna. Känns otroligt onödigt att dom inte kan parkera närmare då planet matar till alla långlinjer längst bor i andra änden av flygplatsen.

Sen om de handlar om att planera flygplatsen bättre eller att man bara kan välja att parkera ett sådant plan lite närmare longhaul så är väl svaret kanske lite både och. Är de en av världens största flygplatser kan jag köpa 30 min transfer tid att ta sig till nästa plan. Alla plan kan omöjligt parkera närmast, men vi är i Helsingfors, det ska gå att lösa bättre?

Vilket ju bara förstärker min tes om att Arlanda inte är sämst i klassen som denna tråds rubrik antyder. Nu är jag inte sur över att jag fick springa, tvärtom. Skönt med lite motion mellan en hel dags sittande i ekonomiklass. :)
Har du otur på Arlanda får man väldigt långa connections. Inge kul att landa längst ut på C gate och nästa flyg går längst ut på F gate, då har man 20 minuter promenad att göra.

Men det är samma på alla större flygplatser, har man otur kan det krävas över 15 minuter att gå mellan gater, har man tur tar det 30 sekunder.

Har du otur på Arlanda får man väldigt långa connections. Inge kul att landa längst ut på C gate och nästa flyg går längst ut på F gate, då har man 20 minuter promenad att göra.

Men det är samma på alla större flygplatser, har man otur kan det krävas över 15 minuter att gå mellan gater, har man tur tar det 30 sekunder.
Ja, jag har haft tighta byten på Kastrup mellan A-gate och E-gate och tycker att det är snäppet värre, iaf när rullbanden på Arlanda funkar och hela sträckan mellan A och C på Kastrup är en serie trånga passager knökfull med folk.

Min personliga rankning av de nordiska huvudstadsflygplatserna är Oslo först, sedan Arlanda/Kastrup på delad mittplats, och sist Helsingfors med sämst upplevelse.

Vad gäller HEL, så är problemet att man en gång i tiderna planerat och byggt terminalerna för inrikes/utrikes, och för en helt annan skala på transitpax än vad som flygplatsen hanterar idag. Det är såklart inte unikt heller, utan en vanlig åkomma som går att se på ARN också. Det är SVÅRT att ändra nåt komplext som en flygplats när man en gång har landningsbanor och terminaler på plats. Har man byggt en lång tarm så har man, och speciellt HEL som vuxit ENORMT ut längs med ena benet. Sen är HEL Gates 1-15 (ungefär) en pinsamt föråldrad tingest, och borde rivas och byggas om med bredare gångar och mer transportband.

Men det är här som ARN's största problem är. Där som HEL har ingen omväg alls från bus till security till att gå till gaten, så har ARN ett massa sicksack av onödiga promenader (dvs sådana som inte krävs av att flygplan tar plats att parkera), som gör att man i många fall måste gå längre bort från sin gate för att sedan vända om och gå mot den igen när man kommer till flygplatsen. HELs problem är mer för transitpax då den V-formade byggnaden inte har en genväg från typ Gate 15 till Gate 30, så att transferpax från/till non-Schengen destinationer har en kortare väg att att hamna gå hela vägen ut till terminalens spets.
Sen har man förbättrat saken iom att gamla check-in området blivit airside och låter oss kapa lite av promenaden.

Håller i allt väsentligt med. Det som gör att åtminstone jag stör mig på vissa saker är sånt som kan påverkas av Swedavia och deras underleverantörer. Det handlar inte om att flygplatsens terminaler kunde placerats smartare en gång i tiden. Vad gäller Frankfurt har jag själv inga problem med den. Det är oerhört långa avstånd på sina håll men man har inte gjort några aktiva val att göra det värre för passagerarna. Där tänker man också bygga en helt ny terminal för att avlasta. Hur den görs kommer såklart påverka betyget för flygplatsen precis som utbyggnaden av Arlanda påverkar dess betyg.

Det är också utbyggnaden av Arlanda och vissa avväganden i samband med den som gjorts där som är det värsta vilket man lätt ser i tråden.

Grundproblemet på en flygplats är väl att flygplan har en vingbredd på 35-60 meter, så att det skapar långa avstånd mellan gaterna. Vill man ha smidigare byten får man kanske välja tåg (men bara korta) istället

Det är mycket gnäll på Arlanda, och det faller sig väl naturligt med trådens rubrik.

Tidigare i tråden uttryckte jag mina funderingar kring förbättringar. Jag fick en del mothugg att jag hade fel, och så kan det mycket väl vara eftersom det inte är min hemmaflygplats och att jag faktiskt inte passerar där så väldigt ofta, kanske max 10 gånger på ett år.

Hur som helst så tycker jag att mina senaste besök på Arlanda varit mycket trevliga. Visst, det är en bit att vandra, men det tycker jag generellt sett att det är på alla flygplatser. Min stegräknare brukar faktiskt visa som mest steg de dagar jag flyger.

Att avstånden skulle göra Arlanda sämst i Europa kan jag nog inte hålla med om. Det finns flera andra som skulle kunna kvalificera på det kriteriet. Paris är ett exempel på det, där jag vid min senaste transfer gick oavbrutet i 40 minuter och kom fram till gate precis före boarding. Bryssel har jag inte besökt på länge, men i mitt minne så har jag bilden av att man bara går och går och går.

Kastrup, som är min hemmaflygplats, har också avstånd. Om man går genom SAS Fast Track och har en avgång längst borta i A-gaterna, då blir det också ganska långt att gå.

Åter till Arlanda. Jag tycker faktiskt att nya säkerhetskontrollen och sedan området efter ger en "doft" av en internationell flygplats. Inte en flygplats i Sverige.

Jag har aldrig stött på de problem i säkerhetskontrollen som beskrivits tidigare i tråden. Det har tvärtom alltid gått väldigt smidigt.

Det pågår ju fortfarande ganska mycker byggarbete där, åtminstone i slutet på september när jag var där senast, men jag ser fram emot att dessa delar ska bli klara och förväntar mig samma internationella känsla som jag känner när man idag kommer in i avgångshallen efter security. Jag tror att det kan bli en väldigt trivsam flygplats när den är helt klar.

10 personer på en A320 är inte mycket....
Och ni har ingen aning om hur många andra plan som landar och ska vara "nära" andra plan.
Mig veterligen är detta inget man tar hänsyn till, redan på morgonne planerar man vilka gater alla plan för dagen ska ha och vilken tid de förväntas. Enbart om det blir förändringar i schema så flyttar man detta, dvs man flyttar inte plan bara för att 10 personer eventuellt missar connection, i så fall skickar de ut folk som möter i gate och sen körs man i bil till planet man ska till. Man planerar inte om hela flygplatsen med var plan ska docka utifrån potentiella förseningar och var pax har transfer.

Som kuriosa kan nämnas, angående gate-optimering, att på mitt förra jobb byggde vi systemet som Dnata & Emirates använder för gate-tilldelning i Dubai. I det systemet var connecting pax i allra högsta grad en parameter. Optimeringen kördes om flera gånger per timme och maximerade löpande antalet pax som skulle hinna med sina connections baserat på avstånd mellan gate:rna, aktuella estimerade ankomst och avgångstider och hur många pax som skulle mellan respektive flyg. Men som sagt, inser att det är kuriosa i sammanhanget. Det inte går ju inte riktigt att jämföra med Arlanda/CPH / HEL osv då Emirates har en helt egen terminal som de bestämmer över själva (och gränserna mellan Emirates och flygplatsbolaget var för övrigt ganska flytande. )

Toppen