Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Det pågår ju fortfarande ganska mycker byggarbete där, åtminstone i slutet på september när jag var där senast, men jag ser fram emot att dessa delar ska bli klara och förväntar mig samma internationella känsla som jag känner när man idag kommer in i avgångshallen efter security. Jag tror att det kan bli en väldigt trivsam flygplats när den är helt klar.

Gåendet är inte problemet. Det är de helt pantade lösningarna för t ex kraftigt underdimensionerad passkontroll. Katakomberna man slussas igenom upp, ner, runt och helt i blindo när man landar med long haul non-schengen.

Och de absolut helt vedervärdiga toaletterna. Alldeles för få och så äckliga att jag har slutat använda dem. Använder bara toalett i lounge för de städas åtminstone tillräckligt ofta för att inte förfalla.

Enorma köer till varenda toalett. Och när man väl kommer åt en så är den så grisig att man bara vill spy. Det är vad vi visar världen när folk kommer hit.

Ganska enkelt att höja standarden på enkla saker men det kommer ju aldrig att hända. Det är ju Arlanda...

Gåendet är inte problemet. Det är de helt pantade lösningarna för t ex kraftigt underdimensionerad passkontroll. Katakomberna man slussas igenom upp, ner, runt och helt i blindo när man landar med long haul non-schengen.

Och de absolut helt vedervärdiga toaletterna. Alldeles för få och så äckliga att jag har slutat använda dem. Använder bara toalett i lounge för de städas åtminstone tillräckligt ofta för att inte förfalla.

Enorma köer till varenda toalett. Och när man väl kommer åt en så är den så grisig att man bara vill spy. Det är vad vi visar världen när folk kommer hit.

Ganska enkelt att höja standarden på enkla saker men det kommer ju aldrig att hända. Det är ju Arlanda...
Toaletterna är förfärliga på ARN (och som CPH-kramare så ska jag passa på att säga att de är fasiken inte bättre i CPH heller för den delen).

Det finns någon motvilja till att bygga toaletter. Och sen städa dem. Det är väl för dyrt. Och det gäller även loungerna. Alltid kö i SAS lounge tex. Och sliskiga även om de inte är lika äckliga som i terminalen.

Jämför man med loungen i T2 så är ju toa/gäst ration löjlig i SAS medan den är ganska lagom i T2 där man har betydligt färre gäster, men lika många toaletter.

Toaletterna är förfärliga på ARN (och som CPH-kramare så ska jag passa på att säga att de är fasiken inte bättre i CPH heller för den delen).

Det finns någon motvilja till att bygga toaletter. Och sen städa dem. Det är väl för dyrt. Och det gäller även loungerna. Alltid kö i SAS lounge tex. Och sliskiga även om de inte är lika äckliga som i terminalen.

Jämför man med loungen i T2 så är ju toa/gäst ration löjlig i SAS medan den är ganska lagom i T2 där man har betydligt färre gäster, men lika många toaletter.
Ärligt, SAS kör gender toa på ARN och 3 toa på de manliga pax som kommer in i loungen vissa tider i veckan är verkligen inte ok.
Frågan är hur myndigheterna ser på det eller ser de bara "totala antalet toa" per pax?
I min värld om SAS vill ha kvar gender toa så borde de stoppa manliga pax att komma in....;)

Inlägg med sarkasm förstås.:)

Fräshaste toaletterna på ARN airside är de bakom Max. De menar inte att de är bra, men de är minst dåliga.
Och kul att dra en drill och se över väggen ut mot plattan.

Non-Schengen BRU har liknande lösning, men då står man sidled vid pissoaren med stora fönster ut på plattan. Kände mig lätt blottad mot Ethiopians 787 parkerad utanför…

Ärligt, SAS kör gender toa på ARN och 3 toa på de manliga pax som kommer in i loungen vissa tider i veckan är verkligen inte ok.
Frågan är hur myndigheterna ser på det eller ser de bara "totala antalet toa" per pax?
I min värld om SAS vill ha kvar gender toa så borde de stoppa manliga pax att komma in....;)

Rättvist ska det vara! Tre toaletter per kön.
Och nåde den beställare som ritar in en pissoar.
För egen del struntar jag i könskylten och knallar förbi kön i dubbel bemärkelse ;)

Fräshaste toaletterna på ARN airside är de bakom Max. De menar inte att de är bra, men de är minst dåliga.
F Schengen kan vara helt OK också, iaf en bit ut på piren och inte i värsta högtrafiken. Men jo, överlag är det inte en så trevlig upplevelse. Tyvärr rätt universiellt för Europeiska flygplatser.

Men här har vi ett område där jag kan hålla med om att Helsingfors är i topp i Norden.

Om det är lugnt på damsidan brukar jag smita in där.

Ingen invändning mot din kritik, men gåendet är också ett problem. Det är orimligt med den långa omvägen efter den nya säkerhetskontrollen och faktiskt helt oacceptabelt att det inte finns angöring för flygbuss vid T5.

Idag vill jag måla en bild av en fast track som är helt dysfunktionell.

Det var 1,5 maskin öppen. Den halva tog även folk från vanliga kön så den räknas bara till hälften. Det var så mycket väskor i secondary i båda kanalerna att backarna inte kom fram. I secondary stod det tre anställda. En av dem arbetade medan tre stod med händerna i fickorna. Samtidigt på bandet med väskorna som inte åkte in på secondary var det fullt med tomma backar eftersom automatiska återföringen inte fungerade, och ingen stod och plockade backar.

Hänt mig 2 ggr senaste kvartalet att alla väskor skickats åt sidan för manuell kontroll med samma fenomen. 1 person vid datorn som jobbade och 2 andra som tittade på och lyfte fram lådan. Tog 15minuter sista gången det hände.

Toppen