Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

intuition

Medlem
Ärligt, SAS kör gender toa på ARN och 3 toa på de manliga pax som kommer in i loungen vissa tider i veckan är verkligen inte ok.
Frågan är hur myndigheterna ser på det eller ser de bara "totala antalet toa" per pax?
I min värld om SAS vill ha kvar gender toa så borde de stoppa manliga pax att komma in....;)

Inlägg med sarkasm förstås.:)
Haha, den skulle man vilja höra!
- Tyvärr, loungen har nått sin kapacitet och jag kan inte släppa in dig.
--Va, jag ser massor av lediga sittplatser?!
- Jo, men kön i vårt toalettbokningssystem indikerar att vi bara kan släppa in kvinnliga gäster den närmsta halvtimmen!
 

Hachans

Medlem
Alltså, säkerhetskontrollen på T5 blir bara sämre och sämre.

- De som vaktar vid grindarna beter sig som bouncers på populäraste nattklubben. Grinden släpper in en. Några sekunder efter går det där larmet och så kommer de springande och skriker ”BOARDINGPASS!!” Visst, inga problem, men hur tror ni grinden släppte in mig? Och jag passerade intill er, såg att jag försökte smuggla in någon?

- Kön till Fast track är bedrägligt kort. Trots att det bara är ett fåtal personer framför tar allt enorm tid. Och nästan samtliga väskor går till secondary. De öppnar och tittar inte, de bara kollar på skärmbilden. Naturligtvis sjukt otrevliga. En kollega påtalar för den andra att ta det lugnt, stressa inte! Jo, stressa lite. Vi har stått och väntat på att du ska kolla väskorna i en kvart!

- Men det stora mysteriet idag är - hur många anställda krävs det för cleara ett par kryckor? Minst fem. De är helt handfallna för kryckorna ger ingen bra bild i maskinen eftersom de sticker ut utanför bingen. Lite handlingskraft så hade de kunnat skicka någon med kryckorna ut till special bagage och röntgat dem. Men icke. Istället tvingar de stackaren som behöver kryckorna stå och vänta längre än jag gjorde för mina väskor.

Inget högt betyg för Arlanda som vanligt tyvärr. Måtte de komma tillrätta med folk här.
 

Bat

Medlem
ARN borde vara på studiebesök på CPH. Väldigt snabb och smidig SAS fast track. Jag flyger inte så ofta via ARN men känns som den nya maskinen på T5 gör saker långsammare. Gillar inte konceptet när lådorna får annan köordning än personen som har sina tillhörigheter i dem.
 

SK989

Medlem
Intressant att man kan ha så olika erfarenheter. Jag flyger från Arlanda flera gånger i månaden och det har aldrig tagit mig mer än fem minuter att komma igenom säkerhetskontrollen på T5 (fast track) sedan nya anläggningen togs i drift. Är personalen trevlig? Tja, den är väl som personalen i säkerhetskontrollen på flygplatser är mest. Inte så att något sticker ut just på Arlanda enligt min mening. Jag går oftast igenom säkerhetskontrollen sen morgon (kring 9-tiden) eller tidig eftermiddag (kring 14-tiden) och det är klart att sådant kan spela in men även när jag reser mer i rusningstid kan jag inte påminna mig några längre väntetider.
 

Hachans

Medlem
ARN borde vara på studiebesök på CPH. Väldigt snabb och smidig SAS fast track. Jag flyger inte så ofta via ARN men känns som den nya maskinen på T5 gör saker långsammare. Gillar inte konceptet när lådorna får annan köordning än personen som har sina tillhörigheter i dem.

Problemet med ARN är den centraliserade granskningen av alla maskinerna. Är snubben som sitter där lika ointresserad av sitt arbete som de som är ute bland folk så är det inte konstigt det blir köer. Som det förklarats tidigare i tråden så skickar bildgranskarna allt till secondary när de börjar hamna efter. Jag antar att det finns ett incitament för att göra så, någon KPI som vaktbolaget har eller något i sitt kontrakt med Swedavia.

Sen är ju SAS fast track i CPH en SAS-produkt, tror det är bättre att jämföra med CPH Express som är flygplatsens.
 

SK989

Medlem
Problemet med ARN är den centraliserade granskningen av alla maskinerna. Är snubben som sitter där lika ointresserad av sitt arbete som de som är ute bland folk så är det inte konstigt det blir köer. Som det förklarats tidigare i tråden så skickar bildgranskarna allt till secondary när de börjar hamna efter. Jag antar att det finns ett incitament för att göra så, någon KPI som vaktbolaget har eller något i sitt kontrakt med Swedavia.

Sen är ju SAS fast track i CPH en SAS-produkt, tror det är bättre att jämföra med CPH Express som är flygplatsens.
Att snubbarna i säkerhetskontrollen som är "ointresserade av sitt arbete" samtidigt skulle vara intresserade av att vaktbolaget håller sig till vad som kanske står i något avtal med Swedavia låter väl inte så sannolikt :)
 

fcx

Medlem
Att snubbarna i säkerhetskontrollen som är "ointresserade av sitt arbete" samtidigt skulle vara intresserade av att vaktbolaget håller sig till vad som kanske står i något avtal med Swedavia låter väl inte så sannolikt :)
De är intresserade av att chefen inte skäller på dem, och chefen är intresserad av att inte få skäll av chefens chef, som gärna vill ha sin bonus.
 

SK989

Medlem
De är intresserade av att chefen inte skäller på dem, och chefen är intresserad av att inte få skäll av chefens chef, som gärna vill ha sin bonus.
Jag förstår det men borde inte chefen skälla på dem redan när de missköter sitt jobb från början genom att vara så allmänt odugliga som vissa här tycker att de är?

Det är inte så att jag tycker att säkerhetskontrollens personal på Arlanda är särskilt fantastisk utan snarare att den enligt min erfarenhet inte utmärker sig åt varken ena eller andra hållet jämfört med andra flygplatser.
 

fcx

Medlem
Jag förstår det men borde inte chefen skälla på dem redan när de missköter sitt jobb från början genom att vara så allmänt odugliga som vissa här tycker att de är?

Det är inte så att jag tycker att säkerhetskontrollens personal på Arlanda är särskilt fantastisk utan snarare att den enligt min erfarenhet inte utmärker sig åt varken ena eller andra hållet jämfört med andra flygplatser.
A. Jag vågar slå vad om att chefen är hämtad direkt från golvet i 90% av fallen.
B. Så länge man når upp till lägstanivån och möter sina KPI:er så klarar man sig undan skäll. Ett visst minimiflöde av passagerare ska upprätthållas, men det finns inget incitament till mer än så.

Jag tycker att personalen fungerade bra i nya säkerhetskontrollen de första månaderna. Det är efter det som det har changerat.
 

Hachans

Medlem
Jag förstår det men borde inte chefen skälla på dem redan när de missköter sitt jobb från början genom att vara så allmänt odugliga som vissa här tycker att de är?

Det är inte så att jag tycker att säkerhetskontrollens personal på Arlanda är särskilt fantastisk utan snarare att den enligt min erfarenhet inte utmärker sig åt varken ena eller andra hållet jämfört med andra flygplatser.

Tidsmässigt kanske inte. Visst får man stå i kö ibland på olika flygplatser. Men det som Arlanda sticker ut på är personalens attityd. Och det är allt från checkin till säkerhetskontroll. Jag får inte intrycket av att det är enstaka dåliga äpplen, utan det är snarare så att man träffar enstaka stjärnor istället.

Jag tycker det är ett problem och att kanske inte Arlanda är så rolig som arbetsplats heller. Ett kulturproblem helt enkelt, framförallt bland de killar och tjejer som verkar ha detta som första jobb. Det är tydlig skillnad mellan de som varit med ett tag och de som hamnar i de positioner man hamnar utan erfarenhet och som nybörjare.

Och tittar man på diverse satirkonton om Arlanda så är det ju inte exakt en jävlaranamamma-anda kommuniceras där.



A. Jag vågar slå vad om att chefen är hämtad direkt från golvet i 90% av fallen.
B. Så länge man når upp till lägstanivån och möter sina KPI:er så klarar man sig undan skäll. Ett visst minimiflöde av passagerare ska upprätthållas, men det finns inget incitament till mer än så.

Jag tycker att personalen fungerade bra i nya säkerhetskontrollen de första månaderna. Det är efter det som det har changerat.

Ja, det har inte blivit bättre eller förblivit bra. Det blir sämre. Men det ligger väl ganska i linje med trådens tema.
 
Toppen