Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Frankfurt välfungerande??? Har det hänt något spektakulärt med den flygplatsen nyligen? Annars är mina erfarenheter långa köer i säkerhetskontroller, oengagerad personal, inte särskilt välorganiserade flöden, långa gångsträckor, hög andel försenade flygplan o.s.v.
Jag hävdar att den är tyskt funktionell och en frisk fläkt efter x antal icke lika väl fungerande flygplatser. Sedan kan jag hålla med om att det inte är första gången LH lagt en connection på en och samma bokning som innebär att vederbörande får springa med andan i halsen sisådär 2 kilometer och ändå knappt hinna till nästa avgång. Nu har jag ju inte gikt eller liknande, men hade jag gjort något annat än sprungit hade jag inte hunnit. Inte okej. Damen som står utanför A-loungen kände dock igen mig och gav mig choklad som färdkost medan jag hämtade andan. Oengagerad personal håller jag därmed inte med om. Det fanns det däremot gott om i Bryssel (även runda två samma dag) samt Warsava som var vidrigt på alla sätt och vis.

Min poäng med hela inlägget var att det högt älskade Kastrup också har sina brister och att den genomgått ombyggnationer som gjort att den stundom sett ut som en byggarbetsplats. Likaså den prisbelönta flygplatsen i Vanda som under ett par år var ett virrvarr av byggplank och rent helskotta. Återigen vill jag inte försvara Arlanda till sista andetag, men försöker sätta flygplatsen i paritet med andra och finner att den inte är den "sämsta flygplatsen i moderna Europa". Det enda jag egentligen håller med om många här är att den ligger perifert till och inte mitt i stan som i vissa europeiska städer.
 
Sedan kan jag hålla med om att det inte är första gången LH lagt en connection på en och samma bokning som innebär att vederbörande får springa med andan i halsen sisådär 2 kilometer och ändå knappt hinna till nästa avgång.
Man planerar inte gate utifrån var transitpax landar. Kan ju vara 20 olika flighter med transit passagerare per plan, och att då alla dessa ska ligga nära nästa flight är en omöjlighet.
 
Man planerar inte gate utifrån var transitpax landar. Kan ju vara 20 olika flighter med transit passagerare per plan, och att då alla dessa ska ligga nära nästa flight är en omöjlighet.
Förvisso helt korrekt korrekt, men nu var vi dock 10 personer som landade längst ut i T2 med busgate för att sedan springa samma långa sträcka till T1 för att komma till varsin A-gate med hög numerär bredvid varandra som hade avgång till olika håll i Europa. Inte hela världen och logistiskt kan man omöjligt tillfredsställa alla, men vi var ändå relativt många som skulle till spridda skurar i Östeuropa.
 
Förvisso helt korrekt korrekt, men nu var vi dock 10 personer som landade längst ut i T2 med busgate för att sedan springa samma långa sträcka till T1 för att komma till varsin A-gate med hög numerär bredvid varandra som hade avgång till olika håll i Europa. Inte hela världen och logistiskt kan man omöjligt tillfredsställa alla, men vi var ändå relativt många som skulle till spridda skurar i Östeuropa.
10 personer på en A320 är inte mycket....
Och ni har ingen aning om hur många andra plan som landar och ska vara "nära" andra plan.
Mig veterligen är detta inget man tar hänsyn till, redan på morgonne planerar man vilka gater alla plan för dagen ska ha och vilken tid de förväntas. Enbart om det blir förändringar i schema så flyttar man detta, dvs man flyttar inte plan bara för att 10 personer eventuellt missar connection, i så fall skickar de ut folk som möter i gate och sen körs man i bil till planet man ska till. Man planerar inte om hela flygplatsen med var plan ska docka utifrån potentiella förseningar och var pax har transfer.
 
10 personer på en A320 är inte mycket....
Och ni har ingen aning om hur många andra plan som landar och ska vara "nära" andra plan.
Mig veterligen är detta inget man tar hänsyn till, redan på morgonne planerar man vilka gater alla plan för dagen ska ha och vilken tid de förväntas. Enbart om det blir förändringar i schema så flyttar man detta, dvs man flyttar inte plan bara för att 10 personer eventuellt missar connection, i så fall skickar de ut folk som möter i gate och sen körs man i bil till planet man ska till. Man planerar inte om hela flygplatsen med var plan ska docka utifrån potentiella förseningar och var pax har transfer.
Vilket ju bara förstärker min tes om att Arlanda inte är sämst i klassen som denna tråds rubrik antyder. Nu är jag inte sur över att jag fick springa, tvärtom. Skönt med lite motion mellan en hel dags sittande i ekonomiklass. :)
 
Promenad tiderna kan vara helt bisarra i Hinki också, har två gånger nu landat på ARN - HEL för vidare till HKG. Det lilla planet landar helt bisarrt långt bort på shorthaul piren. Första gången när jag titta på skärmen som guidar hur många minuter det är att promenera till min HKG flight trodde jag att de var något tekniskt fel. 32 minuter promenad låter ju helt sjukt!? Nu har jag rätt långa ben och går i betydligt högre takt än genomsnittspersonen men fanimej det tog även mig strax över 20 minuter att gå. När jag är 79, har dåligt knä och käpp är det fan inte OK. Inte direkt så dom står redo med bilar att skeppa de som har svårt att gå, helt öde pir då det är typ sista kortdistansflyget in till HEL på kvällen.

I övrigt är ju HEL rena drömmen jämfört med ARN..
 
Toppen