Senaste nytt

Anko van der Werff VD hos SAS säger ingen mer Asien trafik

Anders5

Medlem
Märkligt att Finnair och JAL flyger HND-HEL 12gånger per vecka medans SAS inte ser ekonomi att flyga till Japan och skyller på Ryskt luftrum, uttalandet från Anko är lite märkligt. :confused:

Christopher903 nämnde skillnader i ETOPS i Japan-tråden:
Pratade med en SAS-pilot som sa att SAS inte kan flyga den rutten över polen pga ETOPS begränsningar. Det är tydligen ett annat brandsystem i Finnairs kärror som gör det möjligt för dom. Så verkar bli rutten söder om Ryssland även på hemresan för SAS flighterna.
 

Robert flysas

Moderator
Är den enda tänkbara utgången verkligen att SAS förr eller senare får leasa dem billigare? Du tror alltså inte att det finns något annat flygbolag, med bättre ekonomiskt läge, som kan betala ett mer marknadsmässigt pris för att köpa eller leasa tre nästan nya A350? Just nu har ju både Airbus och Boeing allehanda leveransproblem, så det råder väl inte ett överskott av nästan nya widebodies på andrahandsmarknaden?
Då A350 drar mycket mindre i bränsle och billigare att ha i drift skulle SAS isåfall hellre göra sig av med de dyrare A330 som drar mer och därmed mycket mer dyr soppa. Kan flyga last och 50% PAX och ändå gå i vinst mot 330. Dessutom slippa hyra in 2 st A330 från Smart Lynx. Jag hoppas det löser sig och de är i luften snart.
 

Fuppidodi

Ny medlem
Får jag bara ställa en liten fråga.
Om nu SAS inte återupptar rutten till Japan, vad händer troligen med dom som har en EB-biljett bokad ?
 

igelkotten

Medlem
Då A350 drar mycket mindre i bränsle och billigare att ha i drift skulle SAS isåfall hellre göra sig av med de dyrare A330 som drar mer och därmed mycket mer dyr soppa. Kan flyga last och 50% PAX och ändå gå i vinst mot 330. Dessutom slippa hyra in 2 st A330 från Smart Lynx. Jag hoppas det löser sig och de är i luften snart.

Man får ju räkna in leasingkostnaden där också i kalkylen.
 

Flyer722

Medlem
Då A350 drar mycket mindre i bränsle och billigare att ha i drift skulle SAS isåfall hellre göra sig av med de dyrare A330 som drar mer och därmed mycket mer dyr soppa. Kan flyga last och 50% PAX och ändå gå i vinst mot 330. Dessutom slippa hyra in 2 st A330 från Smart Lynx. Jag hoppas det löser sig och de är i luften snart.
A350 = hög efterfrågan
A330 = låg efterfrågan
SAS tjänar mer på att behålla och flyga sina A330 än o ”sälja/skrota” dessa för att flyga A350. Sen att behålla två flygplan under ett kalenderår istället för att hyra två A330 från hifly under sommarmånaderna är också dyrare.
 

Robert flysas

Moderator
A350 = hög efterfrågan
A330 = låg efterfrågan
SAS tjänar mer på att behålla och flyga sina A330 än o ”sälja/skrota” dessa för att flyga A350. Sen att behålla två flygplan under ett kalenderår istället för att hyra två A330 från hifly under sommarmånaderna är också dyrare.
Alla tycker vi olika. Nu har vi diskuterat fram o tillbaka och alla tänker vi olika. Men bra diskussion.
 

Flyg-Arn

Medlem
A350 = hög efterfrågan
A330 = låg efterfrågan
SAS tjänar mer på att behålla och flyga sina A330 än o ”sälja/skrota” dessa för att flyga A350. Sen att behålla två flygplan under ett kalenderår istället för att hyra två A330 från hifly under sommarmånaderna är också dyrare.
Många med mig bokar av när vi ser att A350 ändras till A330. Många i mitt kontaktnät runt om i Europa och USA byter ut SAS tack vare detta, om de nu inte måste iväg akut. A350 lockar fler, nya & fräscha plan. SAS har skurit ner tillräckligt nu på mycket, nånstans så rinner bägaren över. Hi Fly är ju nästan bara det droppen. Just nu bokar vi SAS, men vad ändras produkten till när det är en vecka till avresa ?
 
Toppen