Tomas E skrev:Nu känner jag mig som en glädjedödare och tråkmåns igen och upprepar dessutom en del som redan hunnit skrivas medan jag plitade på detta....Även om SAS nöjer sig med minimal trafik på Asien är det väl inte så att de har något stort överskott på A330 och A350 (kvar) att sätta upp nya linjer med och driva med marginal för tekniska problem? Vi har ju nyligen sett hur det varit stora förseningar på MIA och hur ARN-ORD ställts in under en period. Kanske finns det lite slack när MIA slutat för säsongen, men hur mycket? I och för sig verkar SAS vara väldigt "experimenterande" med sin trehövdade A321LR-flotta. En ny linje kanske inte kan uteslutas, men frågan är väl om en ny destination (särskilt om det skulle bli 2-3 dagar per vecka) är bättre än utökad kapacitet på en befintlig destination?Det må vara så att long haul-linjer ofta kan drivas med bra lönsamhet, även hos SAS (i alla fall de som också tar frakt), men just nu är ju SAS i situationen att de behöver undvika konkurs. En del av detta är att de måste få ner skulderna, som synes även genom att göra sig av med vissa flygplan. Så ska man hitta en business-floskel som beskriver SAS nuvarande situation så är det tyvärr inte "man måste satsa sig ur krisen" utan "det är dyrt att vara fattig", vilket bl.a. syns genom dyra DIP-lån och höga advokaträkningar.Det ska bli spännande att se om SAS kommer att ha råd med de två beställda A350 som (efter att de sköts upp) ska levereras 2024, och om de i så fall blir en utökning av den nuvarande long haul-flottan eller ersätter två äldre A330. Jag gissar att Ankos uttalanden indikerar att SAS nog inte har bestämt sig vad de kan eller vill på den fronten, utan behöver vänta och se så länge som möjligt.Klicka för att utvidga...