Anko van der Werff VD hos SAS säger ingen mer Asien trafik

Flyer722 skrev:Ja, då bör du vara insatt i SAS ekonomiska situation där är agendan inte expandering utan nerskärning. SAS måste dra ner på kostnaderna och sätta upp en ny linje är som att skjuta sig i foten. SAS har gjort det bra hittils där man har uttnyttjat sina A321LR bra under vintersäsong (detta är en nerskärning gentemot vad som använts tidigare)Klicka för att utvidga...
Ja det torde gälla så länge man inte har extra flygplan som står på backen.

Fler linjer, ja. Men först färre linjer.

Nu känner jag mig som en glädjedödare och tråkmåns igen och upprepar dessutom en del som redan hunnit skrivas medan jag plitade på detta....

Även om SAS nöjer sig med minimal trafik på Asien är det väl inte så att de har något stort överskott på A330 och A350 (kvar) att sätta upp nya linjer med och driva med marginal för tekniska problem? Vi har ju nyligen sett hur det varit stora förseningar på MIA och hur ARN-ORD ställts in under en period. Kanske finns det lite slack när MIA slutat för säsongen, men hur mycket? I och för sig verkar SAS vara väldigt "experimenterande" med sin trehövdade A321LR-flotta. En ny linje kanske inte kan uteslutas, men frågan är väl om en ny destination (särskilt om det skulle bli 2-3 dagar per vecka) är bättre än utökad kapacitet på en befintlig destination?

Det må vara så att long haul-linjer ofta kan drivas med bra lönsamhet, även hos SAS (i alla fall de som också tar frakt), men just nu är ju SAS i situationen att de behöver undvika konkurs. En del av detta är att de måste få ner skulderna, som synes även genom att göra sig av med vissa flygplan. Så ska man hitta en business-floskel som beskriver SAS nuvarande situation så är det tyvärr inte "man måste satsa sig ur krisen" utan "det är dyrt att vara fattig", vilket bl.a. syns genom dyra DIP-lån och höga advokaträkningar.

Det ska bli spännande att se om SAS kommer att ha råd med de två beställda A350 som (efter att de sköts upp) ska levereras 2024, och om de i så fall blir en utökning av den nuvarande long haul-flottan eller ersätter två äldre A330. Jag gissar att Ankos uttalanden indikerar att SAS nog inte har bestämt sig vad de kan eller vill på den fronten, utan behöver vänta och se så länge som möjligt.

Jag såg någonstans (länkar ovan) att Anko sa något i stil med "SAS strävar att vara en del av en konsolidering i Europa".

Sådant har det väl alltid pratats om, men kan det ligga något djupare i det just i det här läget? Dvs när sas inte har muskler att nyttja ev möjligheter som dyker upp (inga plan i reserven, inga plan i beställning backlog).

Dyrt att vara fattig och inga pengar att satsa framåt, vad är egentligen framtiden?

intuition skrev:Dyrt att vara fattig och inga pengar att satsa framåt, vad är egentligen framtiden?Klicka för att utvidga...
Undvika konkurs, komma upp runt nollresultat med nuvarande flotta (och de beställda flygplan som är på väg in) genom en blandning av besparingar och tur, och då endera kunna ta in nytt kapital eller vara en uppköpskandidat?

Tomas E skrev:Nu känner jag mig som en glädjedödare och tråkmåns igen och upprepar dessutom en del som redan hunnit skrivas medan jag plitade på detta....Även om SAS nöjer sig med minimal trafik på Asien är det väl inte så att de har något stort överskott på A330 och A350 (kvar) att sätta upp nya linjer med och driva med marginal för tekniska problem? Vi har ju nyligen sett hur det varit stora förseningar på MIA och hur ARN-ORD ställts in under en period. Kanske finns det lite slack när MIA slutat för säsongen, men hur mycket? I och för sig verkar SAS vara väldigt "experimenterande" med sin trehövdade A321LR-flotta. En ny linje kanske inte kan uteslutas, men frågan är väl om en ny destination (särskilt om det skulle bli 2-3 dagar per vecka) är bättre än utökad kapacitet på en befintlig destination?Det må vara så att long haul-linjer ofta kan drivas med bra lönsamhet, även hos SAS (i alla fall de som också tar frakt), men just nu är ju SAS i situationen att de behöver undvika konkurs. En del av detta är att de måste få ner skulderna, som synes även genom att göra sig av med vissa flygplan. Så ska man hitta en business-floskel som beskriver SAS nuvarande situation så är det tyvärr inte "man måste satsa sig ur krisen" utan "det är dyrt att vara fattig", vilket bl.a. syns genom dyra DIP-lån och höga advokaträkningar.Det ska bli spännande att se om SAS kommer att ha råd med de två beställda A350 som (efter att de sköts upp) ska levereras 2024, och om de i så fall blir en utökning av den nuvarande long haul-flottan eller ersätter två äldre A330. Jag gissar att Ankos uttalanden indikerar att SAS nog inte har bestämt sig vad de kan eller vill på den fronten, utan behöver vänta och se så länge som möjligt.Klicka för att utvidga...
Det sega i historien är att det står 3 SAS A350 på backen i USA då leasing företaget inte gått med på SAS krav om sänkt pris. Så fort detta händer har SAS 3 A350 att använda. Så antingen är det tyvärr så att det drar ut på tiden eller (värsta tanke) de inte kommer överens….

Anko ja, det var väl han som nästan la ner Avianca...vi vet vart detta kommer sluta

Robert flysas skrev:Det sega i historien är att det står 3 SAS A350 på backen i USA då leasing företaget inte gått med på SAS krav om sänkt pris. Så fort detta händer har SAS 3 A350 att använda. Så antingen är det tyvärr så att det drar ut på tiden eller (värsta tanke) de inte kommer överens….Klicka för att utvidga...
Jag hoppas de kommer överens, vet de tjafsar om detta sen de startade Chapter 11. Betydligt billigare i drift dessutom.

Robert flysas skrev:Det sega i historien är att det står 3 SAS A350 på backen i USA då leasing företaget inte gått med på SAS krav om sänkt pris. Så fort detta händer har SAS 3 A350 att använda. Så antingen är det tyvärr så att det drar ut på tiden eller (värsta tanke) de inte kommer överens….Klicka för att utvidga...
Är den enda tänkbara utgången verkligen att SAS förr eller senare får leasa dem billigare? Du tror alltså inte att det finns något annat flygbolag, med bättre ekonomiskt läge, som kan betala ett mer marknadsmässigt pris för att köpa eller leasa tre nästan nya A350? Just nu har ju både Airbus och Boeing allehanda leveransproblem, så det råder väl inte ett överskott av nästan nya widebodies på andrahandsmarknaden?

United och Wizz är väl exempel på flygbolag som flyttat fram positionerna? (genom att beställa plan när andra avbrutit sina ordrar och ta över produktionsslottar hos Airbus)

Så det finns ju bolag som har muskler.

NyfikenGrau skrev:Haha först och främst var jag dessvärre inte med till Austinoch att 15 % anses dåligt i USA numera är bara ännu ett tecken på helt galen dricksinflation där.Skämt åsido och on-topic, jag tror SAS måste ersätta sina asiatiska destinationer med andra longhaul-destinationer för att inte bli irrelevant och överkört som bolag. Enbart inomeuropeiskt är prispressen och konkurrensen för stark. Anko vill behålla ett litet fotfäste i Asien enligt ovan men ryska flygförbudet kan mycket väl vara i decennier. Jag vet inte exakt vart de ska flyga men mjölka potentialen helt i Nordamerika är väl en väg att gå med tanke på att man ligger ovanligt gynnsamt till geografiskt för det.Sedan om man får spekulera är ju Asien mer än Japan och Kina. Indien exempelvis. Delhi görbart med A321 LR även om om man måste runda Ryssland lite grann även där.Klicka för att utvidga...
15% har väl alltid varit i minsta laget i usa. Lite off topic nu känner jag

Ricci skrev:Märkligt att Finnair och JAL flyger HND-HEL 12gånger per vecka medans SAS inte ser ekonomi att flyga till Japan och skyller på Ryskt luftrum, uttalandet från Anko är lite märkligt.Klicka för att utvidga...

Christopher903 nämnde skillnader i ETOPS i Japan-tråden:

Christopher903 skrev:Pratade med en SAS-pilot som sa att SAS inte kan flyga den rutten över polen pga ETOPS begränsningar. Det är tydligen ett annat brandsystem i Finnairs kärror som gör det möjligt för dom. Så verkar bli rutten söder om Ryssland även på hemresan för SAS flighterna.Klicka för att utvidga...

Anders5 skrev:Christopher903 nämnde skillnader i ETOPS i Japan-tråden:Klicka för att utvidga...
Ser att JAL ofta flyger HND-HEL över Alaska och norra Kanada som t ex nu.

get-static-map

Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker Map | Flightradar24

View flight JL47 from Tokyo to Helsinki on Flightradar24

favicon.svg

www.flightradar24.com

Sår det finns ett 3:e alternativ också.

Tomas E skrev:Är den enda tänkbara utgången verkligen att SAS förr eller senare får leasa dem billigare? Du tror alltså inte att det finns något annat flygbolag, med bättre ekonomiskt läge, som kan betala ett mer marknadsmässigt pris för att köpa eller leasa tre nästan nya A350? Just nu har ju både Airbus och Boeing allehanda leveransproblem, så det råder väl inte ett överskott av nästan nya widebodies på andrahandsmarknaden?Klicka för att utvidga...
Då A350 drar mycket mindre i bränsle och billigare att ha i drift skulle SAS isåfall hellre göra sig av med de dyrare A330 som drar mer och därmed mycket mer dyr soppa. Kan flyga last och 50% PAX och ändå gå i vinst mot 330. Dessutom slippa hyra in 2 st A330 från Smart Lynx. Jag hoppas det löser sig och de är i luften snart.

Får jag bara ställa en liten fråga.

Om nu SAS inte återupptar rutten till Japan, vad händer troligen med dom som har en EB-biljett bokad ?

Fuppidodi skrev:Får jag bara ställa en liten fråga.Om nu SAS inte återupptar rutten till Japan, vad händer troligen med dom som har en EB-biljett bokad ?Klicka för att utvidga...
De bokas om till andra flighter, eller så försöker sas få dessa resenärer att avboka sin resa

Robert flysas skrev:Då A350 drar mycket mindre i bränsle och billigare att ha i drift skulle SAS isåfall hellre göra sig av med de dyrare A330 som drar mer och därmed mycket mer dyr soppa. Kan flyga last och 50% PAX och ändå gå i vinst mot 330. Dessutom slippa hyra in 2 st A330 från Smart Lynx. Jag hoppas det löser sig och de är i luften snart.Klicka för att utvidga...

Man får ju räkna in leasingkostnaden där också i kalkylen.

Robert flysas skrev:Då A350 drar mycket mindre i bränsle och billigare att ha i drift skulle SAS isåfall hellre göra sig av med de dyrare A330 som drar mer och därmed mycket mer dyr soppa. Kan flyga last och 50% PAX och ändå gå i vinst mot 330. Dessutom slippa hyra in 2 st A330 från Smart Lynx. Jag hoppas det löser sig och de är i luften snart.Klicka för att utvidga...
A350 = hög efterfrågan

A330 = låg efterfrågan

SAS tjänar mer på att behålla och flyga sina A330 än o ”sälja/skrota” dessa för att flyga A350. Sen att behålla två flygplan under ett kalenderår istället för att hyra två A330 från hifly under sommarmånaderna är också dyrare.

Flyer722 skrev:A350 = hög efterfråganA330 = låg efterfråganSAS tjänar mer på att behålla och flyga sina A330 än o ”sälja/skrota” dessa för att flyga A350. Sen att behålla två flygplan under ett kalenderår istället för att hyra två A330 från hifly under sommarmånaderna är också dyrare.Klicka för att utvidga...
Alla tycker vi olika. Nu har vi diskuterat fram o tillbaka och alla tänker vi olika. Men bra diskussion.

Flyer722 skrev:A350 = hög efterfråganA330 = låg efterfråganSAS tjänar mer på att behålla och flyga sina A330 än o ”sälja/skrota” dessa för att flyga A350. Sen att behålla två flygplan under ett kalenderår istället för att hyra två A330 från hifly under sommarmånaderna är också dyrare.Klicka för att utvidga...
Många med mig bokar av när vi ser att A350 ändras till A330. Många i mitt kontaktnät runt om i Europa och USA byter ut SAS tack vare detta, om de nu inte måste iväg akut. A350 lockar fler, nya & fräscha plan. SAS har skurit ner tillräckligt nu på mycket, nånstans så rinner bägaren över. Hi Fly är ju nästan bara det droppen. Just nu bokar vi SAS, men vad ändras produkten till när det är en vecka till avresa ?

Back