Senaste nytt

Amex platinum erfarenheter och några frågor

Hur fungerar det med Platinum. Om jag blir värvad och får en massa poäng på köpet, då binder jag mig till kortet i ett år? Jag kan säga upp det men det kostar mig resterande årsavgift?

Om jag bara skaffar kortet rakt av utan någon kampanj etc, kan jag då ha kortet i låt säga 6 månader utan straffavgift?

Hur fungerar det med Platinum. Om jag blir värvad och får en massa poäng på köpet, då binder jag mig till kortet i ett år? Jag kan säga upp det men det kostar mig resterande årsavgift?

Om jag bara skaffar kortet rakt av utan någon kampanj etc, kan jag då ha kortet i låt säga 6 månader utan straffavgift?
Amex har tagit bort villkoret att man behöver ha kortet i 12-mån. Du är fri att säga upp/byta när du vill utan att behöva betala något extra.

• Gilla
Reactions: Gus
Amex har tagit bort villkoret att man behöver ha kortet i 12-mån. Du är fri att säga upp/byta när du vill utan att behöva betala något extra.
Tack för svar! Du menar just för Platinum?

Kravet finns väl kvar på de andra korten? Framförallt när man får tex 100 000 EuroBonuspoäng i startbonus?!

Funderar också på platinum, är det lönt att vänta på en kampanj
Har du ingen direkt nytta av det i närtid. Hyrbil/hotell etc så kan du ju lika gärna vänta, är ju ingen voucher du behöver lägga spend på. Tidigare kampanjer har varit 1,5m istället för 1m, kommit ganska tätt på sistone så kan ju gissa att det kommer en till snart.

Amex Platinum har ca 10M poäng samlat på mina dryga 5 månader som kund. Jag har varit i kontakt med de flertalet gånger i olika ärenden, men oftast gällande kreditgräns och nekande av köp pga storlek på beloppet trots att täckning finns.

Hittills har min upplevelse av deras support varit en otroligt besvikelse och skulle nästan säga 2 av 10.
Ingen helgsupport utan de hänvisar till chat i appen.
Deras vanliga öppettider är fram till klockan 18. Befinner man sig utomlands eller annan tidszon så är det bara appen som gäller.
Äter man middag efter klockan 18 (vem gör inte det) så är det bara appen som gäller.
Väntetid en vanlig dag är ca 8-15 minuter.
Chatten har inga som helst befogenheter utan de drar ut på ärenden till vanlig arbetsdag och man måste påminna dem flertalet gånger för att ens komma någonvart. Vid eventuell "hot" om avslut av kort så fick man bara svar att ett mail skickas för att fortsätta med sin uppsägning...
Telefonsupporten är trött och ska "kolla med kreditavdelningen" konstant.
Mailsvar från deras försäkringsbolag angående reseförsäkring tar ca 1 vecka att få.

Insättning på kontot går inte samma dag som betalningen når dom och syns på hemsidan utan det finns en fördröjning där med.
Reservationer syns inte omedelbart utan halkar efter i ett par dagar.
Om ett köp inte går igenom (i mitt stoppade Amex betalningen pga köp av större belopp) av vilken anledning som helst så tas beloppet upp utav din tillgängliga kredit i 24-48 timmar. De kan inte ta bort reservationen av kontot även när det var de som stoppade transaktionen.

Betalar man 750kr i månaden så förväntar man sig någorlunda bättre servicenivå. Om jag inte hade haft som nu ett enormt värde i Points Plus så skulle jag aldrig tecknat Amex Platinum idag.
Det må vara bara vi i Sverige som kan ha det så kontra andra länder asiatiska länder som har betydligt bättre upplevelse när jag frågat runt men tyvärr så sitter man fast i den svenska delen.
För något som ska kallas Platinum så skulle jag snarare säga att detta är basic nivå i kundupplevelse/support.

Toppen