Amex platinum erfarenheter och några frågor

krille30 skrev:Stort tack för all er information. En fråga till hur är er erfarenhet av Amex conciergservice på platinum har ni tex använt dem vid bordsbokning restaurang, hitta biljetter evenemang etc? Har det fungerat bra? Fungerar det både i Sverige o utomlands?Klicka för att utvidga...

De har ikke concierge- service i tradisjonell forstrand. Det var en av fordelene jeg savner fra overgangen DnB til AmericanExpress (DnB utstedte AmericanExpress på lisens). Men jeg har brukt tjenesten en gang når jeg trengte anbefalinger til spisested for 15 personer i utlandet. Det fungerte faktisk veldig bra. Fikk en mail med noen alternativer, ble ringt opp igjen for å bekrefte hvem jeg skulle. Når bestillingen var unnagjort så fikk jeg bekreftelsesmail.

Men for å si det ærlig kunne jeg sikkert lest på TripAdvisor og andre steder for deretter sende en mai til spisestedet, så hadde nok resultatet blitt det samme. Fordelen var vel at jeg slapp akkurat det.

Buffon skrev:Ingår fortfarande Guld på Hilton med detta kort? Är det fler kedjor man blir guld på, isåfall vilka?Klicka för att utvidga...
Tänk på att Guld inte är lika med Guld på alla kedjor. Vad som ingår i förmånen är rätt olika mellan kedjorna.

Håller med på att Guld på Marriot inte är så bra som när man fick gratis frukost, men jag har de senaste 5 bokningarna blivit uppgraderad till bättre rum, varav 3ggr till executive med lounge vilket är bra.

Hilton däremot har jag alltid fått riktigt bra service, uppgraderingar gratis frukost etc. kan vara värt en del pengar om man som jag ej kommer upp till Guld status med vanliga vistelser.

För mig som bor i skåne är eventen inget att hurra för... Dock ett bio besök och BMW event, har varit några event till i Malmö men inget i min smak.

För övrigt är jag nöjd med Platinum produkten och räknar hem årskostnaden x 2.

Jag lånar tråden lite.

Om jag har AmEx Platinum så kan min extrakortmedlem också få det med samma förmåner som jag (status på hotell, AmEx lounge, Priority Pass osv..) Detta framgår tydligt.

Men. Jag har förstått att 4 extra AmEx Gold också kan ställas ut. Min fråga: de som får dessa kort, får de någon Priority Pass tillgång?

Om man själv ansökt om AmEx Gold så ingår 4 kostnadsfria besök, och för en extrakortmedlem ingår 2 i det fallet. Blir det något av detta för en person som får Gold genom någon som har Platinum?

Funderar på att växla in en bunt MR till SAS, men använder ibland BA utan att ha status. Vad är er uppfattning om bästa valuta (flyg, hotell mm) att växla sina MR till?

(Jag är medveten om att MR inte går ut, så att det på så sätt är bra att ha dem kvar, men ska försöka lägga rabarber på en LH First i sista minuten före 1/9 och då har jag god användning för SAS-poäng.)

Sir Lemon skrev:Funderar på att växla in en bunt MR till SAS, men använder ibland BA utan att ha status. Vad är er uppfattning om bästa valuta (flyg, hotell mm) att växla sina MR till?(Jag är medveten om att MR inte går ut, så att det på så sätt är bra att ha dem kvar, men ska försöka lägga rabarber på en LH First i sista minuten före 1/9 och då har jag god användning för SAS-poäng.)Klicka för att utvidga...
Baserat på växelkurs är nog Avios den bästa användningen av Amex svenska MR när det gäller flygbolagsprogram. Många sätter ca 1 pence per Avios, så 13 öre/st. Och med växelkursen 20:1 får man fler Avios än man får EB-extrapoäng för kursen 29:1! Å andra sidan har ju programmen olika fördelar, där resor inom Europa är en av sweet spots för BAEC, och premiumkabin på long haul har rätt höga avgifter via BAEC. Möjligheten att hålla liv i "poängslattar" genom att överföra "småbelopp" från Amex är också en mycket bra användning av MR, om man har utspridda slattar hos sådana program där aktivitet förlänger giltigheten (gäller åtminstone BAEC, Iberia Plus, Finnair Plus, QRPC och Flying Blue bland transferpartner för svenska Amex).

Tomas E skrev:Baserat på växelkurs är nog Avios den bästa användningen av Amex svenska MR när det gäller flygbolagsprogram. Många sätter ca 1 pence per Avios, så 13 öre/st. Och med växelkursen 20:1 får man fler Avios än man får EB-extrapoäng för kursen 29:1! Å andra sidan har ju programmen olika fördelar, där resor inom Europa är en av sweet spots för BAEC, och premiumkabin på long haul har rätt höga avgifter via BAEC. Möjligheten att hålla liv i "poängslattar" genom att överföra "småbelopp" från Amex är också en mycket bra användning av MR, om man har utspridda slattar hos sådana program där aktivitet förlänger giltigheten (gäller åtminstone BAEC, Iberia Plus, Finnair Plus, QRPC och Flying Blue bland transferpartner för svenska Amex).Klicka för att utvidga...
Många tack för genomtänkt reflexion!

Vet någon om det finns en epost man kan skriva till om man har Amex Platinum? Har några lite komplexa frågor om kontot. Jag vet att de kan inte göra något via epost och att man inte skickar några detaljer om kontot via epost, men jag vill bolla lite ideer som de kan undersöka och återkomma med förslag och det lämpar sig inte riktigt för chatt eller telefon som är tänkt att lösa frågor i realtid.

Jag har fått erbjudande att uppgradera till Platinum inkluderat en bonus på 500 000.

Har dålig koll på hur erbjudandena sett ut sista året. Är 500 000 vad man kan förvänta sig? Eller de erbjuder bättre än så ibland?

Hafermann skrev:Jag har fått erbjudande att uppgradera till Platinum inkluderat en bonus på 500 000.Har dålig koll på hur erbjudandena sett ut sista året. Är 500 000 vad man kan förvänta sig? Eller de erbjuder bättre än så ibland?Klicka för att utvidga...
Tror det har legat på 250 000 senaste året så det är ganska bra.

Hafermann skrev:Jag har fått erbjudande att uppgradera till Platinum inkluderat en bonus på 500 000.Har dålig koll på hur erbjudandena sett ut sista året. Är 500 000 vad man kan förvänta sig? Eller de erbjuder bättre än så ibland?Klicka för att utvidga...
Har funnits kampanjer på upp till 1 000 000 vid uppgradering från Gold till Platinum.

eddo skrev:Har funnits kampanjer på upp till 1 000 000 vid uppgradering från Gold till Platinum.Klicka för att utvidga...
Precis. Nyttjade själv en sån för flera år sedan. Men inte följt så noga de sista åren. Kanske inväntar en bättre kampanj än nuvarande då.

Hur fungerar det med Platinum. Om jag blir värvad och får en massa poäng på köpet, då binder jag mig till kortet i ett år? Jag kan säga upp det men det kostar mig resterande årsavgift?

Om jag bara skaffar kortet rakt av utan någon kampanj etc, kan jag då ha kortet i låt säga 6 månader utan straffavgift?

Gus skrev:Hur fungerar det med Platinum. Om jag blir värvad och får en massa poäng på köpet, då binder jag mig till kortet i ett år? Jag kan säga upp det men det kostar mig resterande årsavgift?Om jag bara skaffar kortet rakt av utan någon kampanj etc, kan jag då ha kortet i låt säga 6 månader utan straffavgift?Klicka för att utvidga...
Amex har tagit bort villkoret att man behöver ha kortet i 12-mån. Du är fri att säga upp/byta när du vill utan att behöva betala något extra.

Emil123 skrev:Amex har tagit bort villkoret att man behöver ha kortet i 12-mån. Du är fri att säga upp/byta när du vill utan att behöva betala något extra.Klicka för att utvidga...
Tack för svar! Du menar just för Platinum?

Kravet finns väl kvar på de andra korten? Framförallt när man får tex 100 000 EuroBonuspoäng i startbonus?!

Gus skrev:Tack för svar! Du menar just för Platinum?Kravet finns väl kvar på de andra korten? Framförallt när man får tex 100 000 EuroBonuspoäng i startbonus?!Klicka för att utvidga...
Nej det är borttaget för alla korten.

Vi får se om de inför det innan någon sådan kampanj, men just nu finns det inget sådant villkor.

freber skrev:Funderar också på platinum, är det lönt att vänta på en kampanjKlicka för att utvidga...
Har du ingen direkt nytta av det i närtid. Hyrbil/hotell etc så kan du ju lika gärna vänta, är ju ingen voucher du behöver lägga spend på. Tidigare kampanjer har varit 1,5m istället för 1m, kommit ganska tätt på sistone så kan ju gissa att det kommer en till snart.

Amex Platinum har ca 10M poäng samlat på mina dryga 5 månader som kund. Jag har varit i kontakt med de flertalet gånger i olika ärenden, men oftast gällande kreditgräns och nekande av köp pga storlek på beloppet trots att täckning finns.

Hittills har min upplevelse av deras support varit en otroligt besvikelse och skulle nästan säga 2 av 10.

Ingen helgsupport utan de hänvisar till chat i appen.

Deras vanliga öppettider är fram till klockan 18. Befinner man sig utomlands eller annan tidszon så är det bara appen som gäller.

Äter man middag efter klockan 18 (vem gör inte det) så är det bara appen som gäller.

Väntetid en vanlig dag är ca 8-15 minuter.

Chatten har inga som helst befogenheter utan de drar ut på ärenden till vanlig arbetsdag och man måste påminna dem flertalet gånger för att ens komma någonvart. Vid eventuell "hot" om avslut av kort så fick man bara svar att ett mail skickas för att fortsätta med sin uppsägning...

Telefonsupporten är trött och ska "kolla med kreditavdelningen" konstant.

Mailsvar från deras försäkringsbolag angående reseförsäkring tar ca 1 vecka att få.

Insättning på kontot går inte samma dag som betalningen når dom och syns på hemsidan utan det finns en fördröjning där med.

Reservationer syns inte omedelbart utan halkar efter i ett par dagar.

Om ett köp inte går igenom (i mitt stoppade Amex betalningen pga köp av större belopp) av vilken anledning som helst så tas beloppet upp utav din tillgängliga kredit i 24-48 timmar. De kan inte ta bort reservationen av kontot även när det var de som stoppade transaktionen.

Betalar man 750kr i månaden så förväntar man sig någorlunda bättre servicenivå. Om jag inte hade haft som nu ett enormt värde i Points Plus så skulle jag aldrig tecknat Amex Platinum idag.

Det må vara bara vi i Sverige som kan ha det så kontra andra länder asiatiska länder som har betydligt bättre upplevelse när jag frågat runt men tyvärr så sitter man fast i den svenska delen.

För något som ska kallas Platinum så skulle jag snarare säga att detta är basic nivå i kundupplevelse/support.

Back