bvs skrev:10M på fem månader med bara 8x landar på runt 250k i månaden? Vet inte vad du har för kreditbelopp men om du ofta kommer upp nära gränsen och regelbundet betalar in extra under månaden eller ofta gör inköp över din kreditgräns så är det ganska vanligt att få de här problemen oavsett kort, speciellt som ny kund. Amex är nog faktiskt en av de snällare när det kommer till det här jämfört med andra kort i Sverige tex från SEB.Lösningen på problemet är väl att se till att kreditgränsen är hög nog från början för att klara av din spend utan att behöva trixa runt. Är det så att du inte kan höja din kreditgräns nog mycket och majoriteten av spenden är utlägg i tjänst eller liknande så kanske du kan fundera ett varv till.Klicka för att utvidga...
Ja exakt, jag valde en låg gräns från början tråkigt nog. Borde valt 4x högre direkt men jag var oerfaren när jag tecknade den och tänkte att jag betalar in 2x i månaden istället så spelar det ingen roll.
Nu är gränsen där den är så jag ligger och nosar konstant på min limit. AMEX säger att jag måste vänta i 6 månader för att begära ny kreditprövning.
Jag har gjort extra inbetalning på min faktura och nollat saldot men min "Kvar att utnyttja" ökar inte, gått över 5 arbetsdagar sedan inbetalningen gjordes. Enligt AMEX support så är det upp till kreditavdelningen att öka mitt saldo, men de svarar att de gör prövning endast efter 6 månader. Att försöka få sitt ärende eskalerat innan dess verkar omöjligt. Den borde nämligen hoppat upp med lika mycket (238k+).
Så nu sitter AMEX på pengarna men jag får inte handla för dem heller. Jag kan inte få de återbetalda heller. Snacka om att bli limiterad på ett kreditkort när mina inkomster täcker med råge över detta vilket de med sin första kreditupplysning de gjorde borde märkt av.
Har du hög spend så kommer du uppleva samma problem som mig och lämnad åt sidan, speciellt som ny kund. Börjar du med låg spend och senare spenderar högt så lär du hamna i samma sits du med då ditt köpmönster förändras. Mitt mönster har varit densamma från dag 1.
Egentligen borde det vara tvärtom, hög spend = bra kund = bättre behandling = egen kontaktperson.
Som sagt, detta är min erfarenhet jag belyser för forumet. När saker krisar sig så kan du inte räkna med direkt hjälp från AMEX. Långsam kontakt, mån-fre dagtid endast, chatten är totalt meningslös och du kan likagärna få dina svar från ChatGPT. Försäkringen (AXA) har svarstid via mail på ca 1v.
Men om du en vanlig arbetare som endast spenderar 15-20k SEK i månaden för att få trixa ihop och få till en 2-4-1 och aldrig behöver komma i kontakt med de, självklart passar kortet för dig.
Är du en höginkomsttagare med högre spend än så, så hade jag försökt hitta alternativ där du uppskattas mer som kund.