Senaste nytt

Amex platinum erfarenheter och några frågor

Hittills har min upplevelse av deras support varit en otroligt besvikelse och skulle nästan säga 2 av 10.
Under alla år som jag haft Amex så tycker jag att de varit trevliga, sakliga och alltid löst mina ärenden snabbt och smidigt. Det enda jag saknar är att kunna chatta med dem via en webbläsare på en dator, det är lite fippligt på telefonen och det passar sig inte för alla ärenden. Det går ju förstås att ringa, men föredrar chatten i de flesta fall.

Amex Platinum har ca 10M poäng samlat på mina dryga 5 månader som kund. Jag har varit i kontakt med de flertalet gånger i olika ärenden, men oftast gällande kreditgräns och nekande av köp pga storlek på beloppet trots att täckning finns.

Hittills har min upplevelse av deras support varit en otroligt besvikelse och skulle nästan säga 2 av 10.
Ingen helgsupport utan de hänvisar till chat i appen.
Deras vanliga öppettider är fram till klockan 18. Befinner man sig utomlands eller annan tidszon så är det bara appen som gäller.
Äter man middag efter klockan 18 (vem gör inte det) så är det bara appen som gäller.
Väntetid en vanlig dag är ca 8-15 minuter.
Chatten har inga som helst befogenheter utan de drar ut på ärenden till vanlig arbetsdag och man måste påminna dem flertalet gånger för att ens komma någonvart. Vid eventuell "hot" om avslut av kort så fick man bara svar att ett mail skickas för att fortsätta med sin uppsägning...
Telefonsupporten är trött och ska "kolla med kreditavdelningen" konstant.
Mailsvar från deras försäkringsbolag angående reseförsäkring tar ca 1 vecka att få.

Insättning på kontot går inte samma dag som betalningen når dom och syns på hemsidan utan det finns en fördröjning där med.
Reservationer syns inte omedelbart utan halkar efter i ett par dagar.
Om ett köp inte går igenom (i mitt stoppade Amex betalningen pga köp av större belopp) av vilken anledning som helst så tas beloppet upp utav din tillgängliga kredit i 24-48 timmar. De kan inte ta bort reservationen av kontot även när det var de som stoppade transaktionen.

Betalar man 750kr i månaden så förväntar man sig någorlunda bättre servicenivå. Om jag inte hade haft som nu ett enormt värde i Points Plus så skulle jag aldrig tecknat Amex Platinum idag.
Det må vara bara vi i Sverige som kan ha det så kontra andra länder asiatiska länder som har betydligt bättre upplevelse när jag frågat runt men tyvärr så sitter man fast i den svenska delen.
För något som ska kallas Platinum så skulle jag snarare säga att detta är basic nivå i kundupplevelse/support.
Om jag ska gissa är ditt problem ny kund med mindre än 6 månader historik och onekligen hög spend på kortet. Det är något som tickar många boxar i risk kalkylen, vilket kan resultera i nekade köp.

Har själv aldrig haft de problem du upplever, men de har också över 10 års historik över mig som kund och vet mina köpmönster. Skulle jag hekt plötsligt börja spendera 2-3 ggr så mycket i månaden och på ställen jag normalt inte handlar så lär det bli problem för mig också.

Tex så har det tidigare varit problem med inköp från bygghandel, NY kund med amex som direkt köper massa grejer för bygg, där har alla varningsklockor gått i taket.

Amex Platinum har ca 10M poäng samlat på mina dryga 5 månader som kund. Jag har varit i kontakt med de flertalet gånger i olika ärenden, men oftast gällande kreditgräns och nekande av köp pga storlek på beloppet trots att täckning finns.

Insättning på kontot går inte samma dag som betalningen når dom och syns på hemsidan utan det finns en fördröjning där med.
Reservationer syns inte omedelbart utan halkar efter i ett par dagar.
Om ett köp inte går igenom (i mitt stoppade Amex betalningen pga köp av större belopp) av vilken anledning som helst så tas beloppet upp utav din tillgängliga kredit i 24-48 timmar. De kan inte ta bort reservationen av kontot även när det var de som stoppade transaktionen.

10M på fem månader med bara 8x landar på runt 250k i månaden? Vet inte vad du har för kreditbelopp men om du ofta kommer upp nära gränsen och regelbundet betalar in extra under månaden eller ofta gör inköp över din kreditgräns så är det ganska vanligt att få de här problemen oavsett kort, speciellt som ny kund. Amex är nog faktiskt en av de snällare när det kommer till det här jämfört med andra kort i Sverige tex från SEB.

Lösningen på problemet är väl att se till att kreditgränsen är hög nog från början för att klara av din spend utan att behöva trixa runt. Är det så att du inte kan höja din kreditgräns nog mycket och majoriteten av spenden är utlägg i tjänst eller liknande så kanske du kan fundera ett varv till.

Väldigt mycket problem med Experience appen nu för extrakortet. Får det att funka några dagar och sedan slängs man ut igen. Någon som har koll?

10M på fem månader med bara 8x landar på runt 250k i månaden? Vet inte vad du har för kreditbelopp men om du ofta kommer upp nära gränsen och regelbundet betalar in extra under månaden eller ofta gör inköp över din kreditgräns så är det ganska vanligt att få de här problemen oavsett kort, speciellt som ny kund. Amex är nog faktiskt en av de snällare när det kommer till det här jämfört med andra kort i Sverige tex från SEB.

Lösningen på problemet är väl att se till att kreditgränsen är hög nog från början för att klara av din spend utan att behöva trixa runt. Är det så att du inte kan höja din kreditgräns nog mycket och majoriteten av spenden är utlägg i tjänst eller liknande så kanske du kan fundera ett varv till.

Ja exakt, jag valde en låg gräns från början tråkigt nog. Borde valt 4x högre direkt men jag var oerfaren när jag tecknade den och tänkte att jag betalar in 2x i månaden istället så spelar det ingen roll.
Nu är gränsen där den är så jag ligger och nosar konstant på min limit. AMEX säger att jag måste vänta i 6 månader för att begära ny kreditprövning.

Jag har gjort extra inbetalning på min faktura och nollat saldot men min "Kvar att utnyttja" ökar inte, gått över 5 arbetsdagar sedan inbetalningen gjordes. Enligt AMEX support så är det upp till kreditavdelningen att öka mitt saldo, men de svarar att de gör prövning endast efter 6 månader. Att försöka få sitt ärende eskalerat innan dess verkar omöjligt. Den borde nämligen hoppat upp med lika mycket (238k+).

1737280876356.png

Så nu sitter AMEX på pengarna men jag får inte handla för dem heller. Jag kan inte få de återbetalda heller. Snacka om att bli limiterad på ett kreditkort när mina inkomster täcker med råge över detta vilket de med sin första kreditupplysning de gjorde borde märkt av.
Har du hög spend så kommer du uppleva samma problem som mig och lämnad åt sidan, speciellt som ny kund. Börjar du med låg spend och senare spenderar högt så lär du hamna i samma sits du med då ditt köpmönster förändras. Mitt mönster har varit densamma från dag 1.

Egentligen borde det vara tvärtom, hög spend = bra kund = bättre behandling = egen kontaktperson.

Som sagt, detta är min erfarenhet jag belyser för forumet. När saker krisar sig så kan du inte räkna med direkt hjälp från AMEX. Långsam kontakt, mån-fre dagtid endast, chatten är totalt meningslös och du kan likagärna få dina svar från ChatGPT. Försäkringen (AXA) har svarstid via mail på ca 1v.
Men om du en vanlig arbetare som endast spenderar 15-20k SEK i månaden för att få trixa ihop och få till en 2-4-1 och aldrig behöver komma i kontakt med de, självklart passar kortet för dig.

Är du en höginkomsttagare med högre spend än så, så hade jag försökt hitta alternativ där du uppskattas mer som kund.

Har haft olika Amexkort i snart 30 år och därtill många, många andra kreditkort. Amex är klart bäst att ha att göra med bland kreditkortsutgivare. Enda gången jag haft problem var när jag hastigt ändrade köpmönster och samtidigt ökade min spend högst avsevärt. Då spärrades ett av Amexkorten och de hörde av sig och ställde en mängd frågor om min ekonomi och köp (men allt löste sig snabbt). Så i ditt fall är nog som sagts tidigare i denna tråd; kombination av ny kund, hög spend och otillräcklig kreditlimit.
Men håller med dig om Points Plus - tillför verkligen värde till Amex Platinum.

Jag har tidigare skrivit hur jag hanterar hanterar kreditgränsen 80 kkr på mitt Forexkort (kreditkort Mastercard): Jag gör helt enkelt förtida inbetalningar till kortets konto. Så jag ligger konstant med bra marginal till 80 kkr. Funkar hur smidigt som helst. Jag upplever inte det som "trixande", för jag är egentligen inte intresserad av "kredit-aspekten" av kortet. Vad jag är intresserad av är bra växelkurs och Forex ligger generellt med cirka 2% lägre växlingskurs än Amex och mitt normala bankkort (liksom Forex också ett Mastercard). Det finns bara ett undantag till mitt hyllningstal till Forex. På HEL Airport finns Forex-ATM som ger usel växelkurs. Stoppa aldrig in era kort i dessa! Jag har bara provat Forex-kortet, men kan inte tro att andra kort får bättre växlingskurs än FOREX hos FOREX egna ATM. För mig är FOREX ATM på HEL en NoGo Zone.

Fast det här med ATM är ju egentligen en vetenskap. Jag var i Hongkong nyligen och tog ut HKD ur en ATM på flygplatsen (med FOREX-kortet). Minns nu ej vem som ägde ATM'n. Dagen efter tog jag ut ytterligare HKD ur en ATM i Tsim Sha Tsui på Kowloon-halvön, och det var en HSBC ATM. Växlingskursen jag fick, dividerad med växlingskursen riksbanken anger på sin hemsida, var mycket bättre.

Kan det vara så att ATM på flygplatser systematiskt ger sämre växlingskurs?

Ja exakt, jag valde en låg gräns från början tråkigt nog. Borde valt 4x högre direkt men jag var oerfaren när jag tecknade den och tänkte att jag betalar in 2x i månaden istället så spelar det ingen roll.
Nu är gränsen där den är så jag ligger och nosar konstant på min limit. AMEX säger att jag måste vänta i 6 månader för att begära ny kreditprövning.

Jag har gjort extra inbetalning på min faktura och nollat saldot men min "Kvar att utnyttja" ökar inte, gått över 5 arbetsdagar sedan inbetalningen gjordes. Enligt AMEX support så är det upp till kreditavdelningen att öka mitt saldo, men de svarar att de gör prövning endast efter 6 månader. Att försöka få sitt ärende eskalerat innan dess verkar omöjligt. Den borde nämligen hoppat upp med lika mycket (238k+).

Visa bifogad bild 161896

Så nu sitter AMEX på pengarna men jag får inte handla för dem heller. Jag kan inte få de återbetalda heller. Snacka om att bli limiterad på ett kreditkort när mina inkomster täcker med råge över detta vilket de med sin första kreditupplysning de gjorde borde märkt av.
Har du hög spend så kommer du uppleva samma problem som mig och lämnad åt sidan, speciellt som ny kund. Börjar du med låg spend och senare spenderar högt så lär du hamna i samma sits du med då ditt köpmönster förändras. Mitt mönster har varit densamma från dag 1.

Egentligen borde det vara tvärtom, hög spend = bra kund = bättre behandling = egen kontaktperson.

Som sagt, detta är min erfarenhet jag belyser för forumet. När saker krisar sig så kan du inte räkna med direkt hjälp från AMEX. Långsam kontakt, mån-fre dagtid endast, chatten är totalt meningslös och du kan likagärna få dina svar från ChatGPT. Försäkringen (AXA) har svarstid via mail på ca 1v.
Men om du en vanlig arbetare som endast spenderar 15-20k SEK i månaden för att få trixa ihop och få till en 2-4-1 och aldrig behöver komma i kontakt med de, självklart passar kortet för dig.

Är du en höginkomsttagare med högre spend än så, så hade jag försökt hitta alternativ där du uppskattas mer som kund.

Skrev min egen kommentar medan du publicerade detta. Det verkar ju helt sjukt. Jag föreslår att du tar kontakt med Forex, och sedan meddelar Amex att du tagit kontakt med Forex. Skulle vara intressant att se om Amex ändrar sig.

En helt OT fråga men ändp AmEx (som blivit bötfällda för otillåten mafö i USA nyligen), fick mejl om att de stryper third party access från mars, någon skmkan översätta detta till vad det betyder ?

En helt OT fråga men ändp AmEx (som blivit bötfällda för otillåten mafö i USA nyligen), fick mejl om att de stryper third party access från mars, någon skmkan översätta detta till vad det betyder ?
Gissar att diverse ekonomiappar inte kan tanka amex(-api?) på transaktionsinfo. så kopplingen stryps mellan 3eparts-appar och amex
Så tolkade jag det innan jag raderade mailet :)

Toppen