Senaste nytt

Amex platinum erfarenheter och några frågor

Ja exakt, jag valde en låg gräns från början tråkigt nog. Borde valt 4x högre direkt men jag var oerfaren när jag tecknade den och tänkte att jag betalar in 2x i månaden istället så spelar det ingen roll.
Nu är gränsen där den är så jag ligger och nosar konstant på min limit. AMEX säger att jag måste vänta i 6 månader för att begära ny kreditprövning.

Jag har gjort extra inbetalning på min faktura och nollat saldot men min "Kvar att utnyttja" ökar inte, gått över 5 arbetsdagar sedan inbetalningen gjordes. Enligt AMEX support så är det upp till kreditavdelningen att öka mitt saldo, men de svarar att de gör prövning endast efter 6 månader. Att försöka få sitt ärende eskalerat innan dess verkar omöjligt. Den borde nämligen hoppat upp med lika mycket (238k+).

Så nu sitter AMEX på pengarna men jag får inte handla för dem heller. Jag kan inte få de återbetalda heller. Snacka om att bli limiterad på ett kreditkort när mina inkomster täcker med råge över detta vilket de med sin första kreditupplysning de gjorde borde märkt av.
Har du hög spend så kommer du uppleva samma problem som mig och lämnad åt sidan, speciellt som ny kund. Börjar du med låg spend och senare spenderar högt så lär du hamna i samma sits du med då ditt köpmönster förändras. Mitt mönster har varit densamma från dag 1.

Egentligen borde det vara tvärtom, hög spend = bra kund = bättre behandling = egen kontaktperson.

Som sagt, detta är min erfarenhet jag belyser för forumet. När saker krisar sig så kan du inte räkna med direkt hjälp från AMEX. Långsam kontakt, mån-fre dagtid endast, chatten är totalt meningslös och du kan likagärna få dina svar från ChatGPT. Försäkringen (AXA) har svarstid via mail på ca 1v.
Men om du en vanlig arbetare som endast spenderar 15-20k SEK i månaden för att få trixa ihop och få till en 2-4-1 och aldrig behöver komma i kontakt med de, självklart passar kortet för dig.

Är du en höginkomsttagare med högre spend än så, så hade jag försökt hitta alternativ där du uppskattas mer som kund.

Du kan lämna ett officiellt klagomål på den här länken https://www.americanexpress.com/sv-se/kund/klagomal?extlink=SWEDEN-WEB-HUB-SSP-Complaint det har nog större genomslag än att skriva till kundtjänstchatten.

Att det tar sex månader innan du kan få ändrad kreditgräns står på deras hemsida, så det är ingen hemlighet innan du ansökt. Det som kan göra det lite extra speciellt är väl att utländska betalningar ibland inte syns som reservationer utan dyker upp först när de blivit faktiska transaktioner, men räknas mot din kredit och tillgängligt belopp under tiden. Säger inte att det är det som hänt i ditt fall men det är sånt som man kan bli lurad av ibland, speciellt om man är nära gränsen. Men nu är det väl bara en månad kvar för dig så då borde väl problemet bli löst ändå tänker jag, 1.5M är maxgräns om du signade upp innan 27e september, för nyare medlemmar är det 400k numera.

Sedan 1a Januari är inte AXA deras försäkringsbolag, de är utbytta mot Europ Assistance. Skulle sätta ungefär samma förväntningar som för AXA dock.

Att kundtjänsten bara finns tillgänglig 8-18 ser jag inte som jättemärkligt själv, marknaden är nog helt enkelt inte stor nog för att bära kostnaden ekonomiskt, chatten har ändå fungerat hyfsat för mig och hade telefon varit 24/7 hade det förmodligen varit samma sorts service som chatten utanför "office hours". Finns ingen "äkta" concierge service i Sverige som i vissa andra marknader.

Har inte kvar Platinum själv längre så kan inte kommentera hur det är i dag men jag rekommenderar alltid att rösta med plånboken om man inte är nöjd med en tjänst.

Egentligen borde det vara tvärtom, hög spend = bra kund = bättre behandling = egen kontaktperson.
Det är troligtvis detta som är hela problemet. Som ny kund är det en extremt stor risk för Amex med någon som spenderar stora summor, om det sen inte skulle finnas täckning av någon anledning, då det är amex som tar den risken.

Nu börjar du ju närma dig 6 månader och då kan du höja kreditgränsen till något som är mer rimligt för dig än vad du har nu.

Mitt råd är att hålla ut och se vad närmsta 6 månader bjuder, är det fortfarande kass är det ju bara avsluta kortet och välja något annat, men mig veterligen finns inga andra kort med liknande kickback om det är den man är ute efter.

Toppen